کد مطلب: ۷۱۶۰۷۴

پیمان امنیتی استرالیا و ژاپن برای مقابله با چین

استرالیا و ژاپن برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه یک پیمان امنیتی امضا کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، استرالیا و ژاپن برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه یک پیمان امنیتی امضا کردند. این دو کشور با همکاری نزدیک‌ امنیتی می‌خواهند در برابر تهدیدات چین مقابله کنند.

به نقل از دوویچه وله، آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا و فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی او روز شنبه ۲۲ اکتبر در شهر پرث استرالیا توافق کردند تا روابط امنیتی دوجانبه را تقویت کنند.

نخست‌وزیر استرالیا پس از امضای توافقنامه امنیتی با ژاپن گفت: «این توافق‌نامه مهم پیام محکمی در مورد جهت‌گیری استراتژیک ما به منطقه ارسال می‌کند.»

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن نیز بدون نام بردن از چین یا کره شمالی ابراز داشت که این توافق پاسخی راهبردی به دشواری‌های فزاینده است.

پیمان امنیتی استرالیا و ژاپن زمینه را برای همکاری بیشتر در حوزه دفاعی و تبادل اطلاعات فراهم می‌کند. مانورهای نظامی مشترک میان دو کشور نیز برنامه‌ریزی شده است.

دو کشور قبلاً در سال ۲۰۰۷ نیز یک توافقنامه همکاری امنیتی اولیه را امضا کرده بودند، زمانی که ظهور چین هنوز کم‌تر نگران‌کننده بود. با این حال، از آن زمان تا کنون هزینه‌های دفاعی چین بیش از چهار برابر شده است.

در سال ۲۰۰۶ تنها ۲۲ فروند هواپیمای نظامی چین در حریم هوایی ژاپن رهگیری شده است در حالی که این رقم در سال گذشته به ۷۲۲ مورد رسید.

کیشیدا با آلبانیز از زمان انتخاب دولت جدید استرالیا در ماه مه چهار بار دیدار کرده است.

این دو همچنین از همکاری بیشتر در زمینه معادن، محیط زیست و انرژی نیز حمایت کردند. ژاپن یکی از خریداران مهم گاز استرالیا است و قصد دارد در آینده در توسعه خاک‌های کمیاب در استرالیا مشارکت داشته باشد.

خاک‌های کمیاب برای ساخت بسیاری از محصولات با تکنولوژی بالا از جمله ساخت توربین‌های بادی یا خودروهای برقی مورد نیاز هستند.

چین در حال حاضر در این عرصه در سطح جهان تسلط دارد. این نگرانی وجود دارد که پکن ممکن است به دلایل سیاسی عرضه آن را در آینده کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.