خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۷۲۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز N۲ چگونه دانش‌آموزان را مسموم می‌کند؟

گاز N2 چگونه دانش‌آموزان را مسموم می‌کند؟

اخیرا رئیس کمیسون آموزش مجلس اعلام کرد که گاز N2 عامل مسمومیت دانش‌آموزان است. گاز N2 چیست و چگونه موجب مسمومیت دانش‌آموزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر، رئیس کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که در سم منتشر شده در مدارس گاز N۲ مشاهده شده است. گاز N2 چیست و چگونه مسمومیت ایجاد می‌کند؟

زنجیره مسمومیت در مدارس دیگر به شهر قم محدود نمی‌شود. حالا به شهرهای دیگر از جمله اردبیل، تهران و بروجرد نیز کشیده شده است.

شمار دانش‌آموزانی که تاکنون با علائم مسمومیت به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شده‌اند، مشخص نیست. اما آنطور که زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته تا 8 اسفند مسمومیت هزار دانش‌آموز به این کمیسیون گزارش شده است.

در روزهای اخیر نشست مشترکی میان کمیسیون آموزش مجلس، وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش و نمایندگان وزارت اطلاعت درباره مسمومیت دانش‌آموزان برگزار شد.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به برگزاری این نشست گفت: «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.2 (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.»

گاز N2 چیست؟

گاز نیتروژن یکی از عناصر جدول تناوبی‌ست. این گاز با علامت N و عدد اتمی ۷ شناخته می‌شود. این گاز حدود 80 درصد از اتمسفر زمیت را تشکیل می‌دهد.

گاز N2 به صورت گاز بی‌بو و بی‌مزه در طبیعت یافت می‌شود. تنفس این گاز به‌صورت عادی برای انسان آسیبی به دنبال ندارد. اما گاز N2 چگونه می‌تواند خطرآفرین باشد؟

گاز N2 چگونه خطرآفرین می‌شود؟

انتشار خالص این گاز در فضاهای بسته می‌‌تواند جایگزین اکسیژن هوا شود و موجب خطر کمبود اکسیژن و خفگی شود.
به گزارش قم‌نیوز، نیتروژن گازی کاملاً بی‌اثر است اما در برخی موارد می‌تواند خطرآفرین باشد.

بر اساس این گزارش، محصولات تولید شده از گاز N2 مانند کودهای نیتراتی شسته شده، منبع اصلی آلودگی رودها و آب‌های زیرزمینی است و سیانور (-CN) حاوی ترکیباتی بسیار سمی است.

ضمن این‌که N2 اگر بسیار سرد شود، تبدیل به مایع می‌شود. در چنین شرایطی اگر N2 با پوست و سطح بدن تماس پیدا کند، مانع از رسیدن اکسیژن به آن ناحیه شده و باعث خشکی و ترک خوردن پوست می‌شود.

در صورت اضافه کردن مقدار قابل توجهی N2 به هوا، مقدار اکسیژن هوا کم می‌شود. در نتیجه ممکن است باعث خفگی و در نهایت مرگ فرد شود.

علائم مسمومیت با گاز N2

آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، سردرد و سرگیجه، زنگ زدن گوش، حالت تهوع، درد یا بی‌حسی عضلات بدن، تشنج و خستگی شدید و بی‌حالی‌ست.

سرگیجه، سردرد، زجر تنفسی، گرفتگی و بی‌حسی عضلات و علائم نورولوژی، در میان مسموم‌شدگان گزارش شده است. (هم‌میهن)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.