کد مطلب: ۷۹۶۶۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعیین قیمت گندم در هاله‌ای از ابهام/ وزیر کشاورزی از کابینه کنار گذاشته شد

تعیین قیمت گندم در هاله‌ای از ابهام/ وزیر کشاورزی از کابینه کنار گذاشته شد

جلسه شورای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، برای چندمین بار متولی لغو و این بار به دوشنبه هفته آینده موکول شد؛ هر چند کمیسیون کشاورزی مجلس و بنیاد ملی گندمکاران قیمت 17 هزار تومان را پیشنهاد داده‌اند، اما به گفته نمایندگان مجلس این قیمت تنها در حد گمانه‌زنی است. در این بین اخباری مبنی بر برکناری وزیر جهاد کشاورزی هم به گوش می‌رسید که امروز رنگ واقعیت به خود گرفت و جلال ساداتی‌نژاد از کابینه رئیسی کنار گذاشته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت سه هفته از سال جاری همچنان جلسه شورای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برگزار نشده است؛ گویا حاضر نشدن وزیر کشاورزی، به‌عنوان رئیس شورا در این جلسه علت اصلی این تعلل است. سرانجام پس از این میزان تعلل، طبق اعلام سخنگوی دولت سید جلال ساداتی‌نژاد از وزارت کشاورزی کنار گذاشته شد.

این جلسه قرار بود اسفندماه سال 1401 برگزار شود، اما در این مدت بیش از چهار مرتبه جلسه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در همین زمینه علینقی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، به تجارت‌نیوز گفت: جلسه شورا به دوشنبه ( 28 فروردین ماه) هفته آینده موکول شد.

او مشغله فراوان وزیر جهاد کشاورزی را علت اصلی این تاخیر چندباره خواند.

قیمت 17 هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم نهایی نیست

علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره پیشنهاد نرخ 17 هزار تومانی برای قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت‌های مطرح‌شده فعلا در حد گمانه‌زنی است. تصمیم نهایی برای نرخ خرید تضمینی گندم در شورای قیمت‌گذاری گرفته و تصویب خواهد شد.

او افزود: قیمت گندم در شورا بر اساس آنالیز قیمت جهانی، هزینه تولید، سود متعارف گندمکاران و … تعیین و تصویب خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بیان کرد: قیمت‌هایی که اکنون مطرح می‌شود، تنها در حد اظهارنظر است و تا قبل از برگزاری جلسه شورا و بررسی کارشناسی نمی‌توان قیمتی را عنوان کرد.

بی‌اطلاعی کمیسیون کشاورزی مجلس از دلیل لغو جلسات

ذبیح… اعظمی ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره چرایی لغو چندباره جلسه شورای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اظهار بی‌اطلاعی کرد.

او نیز درباره نهایی شدن قیمت 17 هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم توضیح داد: این قیمت تنها پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مجلس بود. قیمت نهایی در جلسه شورا تعیین خواهد شد که ممکن است این قیمت بیشتر و یا کمتر شود.

بسیاری از کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت گندم باید برای سال جاری، بالای 20 هزار تومان تعیین شود، در غیر این صورت پاسخگوی هزینه‌های تولید نخواهد بود. حتی برخی کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت گندم با هزینه حمل‌ونقل، کارگر، ادوات کشاورزی به 30 هزار تومان باید برسد.

بسیاری از گندمکاران عنوان کرده‌اند در صورت تعیین نرخ پایین گندم، حاضر نیستند محصول خود را به دولت بفروشند.

برای مطالعه بیشتر نرخ خرید تضمینی چه زمانی اعلام می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.