کد مطلب: ۸۱۳۴۷۷

بررسی میراث سوزان ووجیتسکی در گوگل و یوتیوب

گوگل از گاراژ خانه این زن شروع شد/ میراث مدیرعامل یوتیوب در جهان ویدئو

گوگل از گاراژ خانه این زن شروع شد/ میراث مدیرعامل یوتیوب در جهان ویدئو

سوزان ووجیتسکی مدیرعامل سابق یوتیوب با اجاره دادن گاراژ خانه خود به لری پیچ و سرگی برین، بنیان‌گذاران گوگل، بعدها با حضور در این کمپانی و خریداری یوتیوب به مقام مدیرعاملی این کمپانی رسید. بسیاری از اقدامات تجاری و خرید کمپانی‌ها و سرویس‌های ویدئویی و توسعه کسب‌وکار یوتیوب، حاصل ریسک‌ها و تلاش‌های این زن است.

پریسا سلامتی: به گزارش تجارت‌نیوز ، سوزان ووجیتسکی، مدیرعامل یوتیوب، فعالیت خود را در شرکت R.B. Webber & Company و سپس Bain & Company به‌عنوان مشاور مدیر آغاز کرد. البته ورود جدی سوزان به دنیای فناوری از مسیر شرکت اینتل گذشت. او به‌عنوان نیروی بخش بازاریابی در این شرکت استخدام شد. تغییر مسیر تحصیلی بعدها کمگ زیادی به او کرد که در مسیر کسب‌وکار نیز رشد بزرگی را تجربه کند.

ووجیتسکی سال 1999 اولین مدیر بازاریابی گوگل شد وظیفه او به‌عنوان اولین مدیر بازاریابی گوگل این بود که راه‌های کسب درآمد از موتور جستجوی شرکت را بیابد. اولین موفقیت بزرگ او در سال 2000 و با شروع به کار AdWords، تبلیغات متنی قابل کلیکی که در صفحات جستجوی گوگل ظاهر می‌شود، به دست آمد.

وقتی به گوگل ملحق شد، شرکت به فضای اداری معمولی‌تری نقل مکان کرده بود. او از ابتدای راه‌اندازی گوگل با تیم بنیان‌گذاران همراه بود. البته وقتی از همراهی سوزان با گوگل و فضای اداری معمولی حرف می‌زنیم خوب است نقش او را در ابتدای مسیر گوگل بدانیم.

خانه‌ای که میزبان گوگل شد

در سال ۱۹۹۸ و پس از تأسیس گوگل، لری پیج و سرگی برین، مذاکره‌ای با سوزان ووجیتسکی داشتند تا از گاراژ خانه‌ او به‌عنوان دفتر کار استفاده کنند. خانه‌ وویچیتسکی که در منلوپارک قرار داشت و در آن زمان جایی خوب برای استارتاپ‌ها بود تا بتوانند جای خود را در بازار پیدا کنند.

سوزان و همسرش که به تارگی خانه‌ ۱۸۰ متری خود را به قیمت ۶۰۰ هزار دلار خریداری کرده بودند، برای پرداخت هزینه‌های قسط خرید خانه، تصمیم گرفتند گاراژ خانه را اجاره بدهند. گاراژ خانه آن‌ها به گوگل اجاره داده شد و این شروعی جالب و موثر در دنیای تکنولوژی است. درواقع کمپانی بزرگ گوگل از گاراژ خانه این زن شروع شد.

سوزان سپس مدیر بخش ویدئوهای گوگل شد. این موضوع سرآغاری برای آشنایی او با این فضا بود. سپس با ظهور یوتیوب و مطالعه‌ روند موفقیت آن‌ در سال ۲۰۰۶ پیشنهاد خرید این رقیب بااستعداد را به مدیران گوگل داد.

داستان او تا رسیدن به YouTube

بسیاری از موفقیت‌های بعدی سوزان در گوگل، حاصل خرید و پرورش شرکت‌های نوپا در زمینه تبلیغات اینترنتی بود. با راه‌‌اندازی سیستم AdSense و خرید Applied Semantics که هر دو در سال 2003 انجام شدند، گوگل به یک واسطه تبلیغات نمایش آنلاین تبدیل شد.

شرایط کار به این ترتیب بود که در ازای پرداخت هزینه، سیستم AdSense تبلیغات مناسب را در وب‌سایت‌های شرکت‌کننده قرار می‌داد.

هنگامی که یک آگهی مشاهده یا روی آن کلیک می‌شد و شرایط مورد توافق نیز برآورده می‌شد، ناشر وب مقداری از پولی را که تبلیغ‌کننده به Google پرداخت کرده بود، دریافت کرد.

مسئولیت‌های ووجیتسکی در سال 2008 با خرید شرکت DoubleClick توسط گوگل افزایش یافت. در میان قابلیت‌های دیگر، سیستم DoubleClick کوکی‌هایی را به‌کار می‌برد که اولویت‌های کاربران اینترنت را به نفع تبلیغ‌کنندگان ردیابی می‌کرد. زمانی که سوزان در سال 2009 اقدام به خرید شبکه تبلیغاتی موبایل AdMob کرد، گوگل با تکثیر سریع گوشی‌های هوشمند همگام شد.

او برای اولین بار در سال 2005 در ارتباط با راه‌اندازی Google Video با اشتراک‌گذاری ویدیو مربوط شد. سال بعد، نظارت بر خرید رقیب YouTube را برعهده گرفت. نام تجاری یوتیوب حتی پس از تبدیل شدن این شرکت به زیرمجموعه گوگل نیز حفظ شد.

سوزان در سال 2010 به سمت معاون ارشد گوگل ارتقا یافت. ووجیتسکی در سال 2014 به YouTube نقل مکان کرد و در همان سال مدیرعامل این شرکت شد. بنابراین او رئیس جایی شد که ادعا می‌کرد بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه دارد.

میراث ووجیتسکی به‌عنوان مدیرعامل یوتیوب

وقتی گوگل در سال 2006 یوتیوب را خریداری کرد، ارزش آن 1.65 میلیارد دلار بود. زیر نظر سوزان به عنوان مدیرعامل یوتیوب تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی به بیش از 2.6 میلیارد نفر رسید که 80 میلیون نفر از آن‌ها هزینه ماهانه 11.99 دلاری سرویس استریم را پرداخت می‌کنند.

در سال 2022 نیز یوتوب 29.2 میلیارد دلار فروش تبلیغاتی را گزارش کرد که بیش از 10 درصد کل درآمد آلفابت را تشکیل می‌دهد. یوتیوب تحت مدیریت وویچیتسکی به سرویسی با ۱/۸ میلیارد کاربر ماهانه تبدیل شد.

سوزان از زمان ورود به یوتیوب تلاشی جدی برای افزایش تعداد کارمندان زن در شرکت داشت. در زمان مدیریت او بود که تعداد کارمندان زن در شرکت از ۲۴ به ۳۰ درصد نسبت به مردان رسید.

او نظارت و مدیریت بر اپلیکیشن‌های متعددی را در یوتیوب بر عهده گرفت تا سرویس ویدئویی مشهور گوگل را برای انواع کاربران از علاقه‌مندان به موسیقی تا بازی و فعالیت‌های دیگر محبوب کند.

در دوران رهبری سوزان، روش‌های درآمدزایی متفاوتی برای تولیدکننده‌های محتوا در یوتیوب پیاده‌سازی شد. از میان این روش‌ها می‌توان به حق عضویت کانال‌ها، همکاری در فروش و قابلیت سوپر چت اشاره کرد.

یکی از تغییرات مهم او، راه‌اندازی سرویس Youtube Red بود. این سرویس حق اشتراکی جدید، مزایای بسیاری با خود به همراه داشت.

براساس این سرویس افرادی که از یوتیوب به صورت رایگان استفاده می‌کنند، به همه کانال‌هایی که قبلا در آنها عضو بوده‌اند و ویدئوهای مربوط به آن دسترسی دارند، اما کسانی که اشتراک تهیه کردند در برخی مواقع ممکن است قادر باشند ویدئوهایی اختصاصی را مشاهد‌ کنند که توسط افراد یا گروه‌هایی شناخته‌شده‌تر تهیه شده‌اند.

در زمان فعالیت او نظارت بر ویدئوها بیشتر شد زیرا ویدئوهایی با محتوای حمایت از سازمان‌های تروریستی در فضای یوتیوب به راحتی پخش می‌شدند و این موضوع موجی از انتقادات را در پی داشت.

علاوه بر این، این زن در مقام مدیرعامل یوتیوب اهمیت زیادی به محتوای آموزشی می‌داد؛ در نتیجه، طی سال‌های اخیر به‌نوعی این محتوا به اولویت اصلی این شرکت تبدیل شده است.

او در ژوئیه سال ۲۰۱۸، سرویس Youtube Learning را معرفی کرد که روی تبلیغات و پشتیبانی از محتوای آموزشی تولیدکننده‌های مستقل، سرمایه‌گذاری می‌کند.

نگاهی به زندگی شخصی مدیرعامل سابق یوتیوب

سوزان ووجیتسکی به طور کامل سوزان دایان ووجیتسکی متولد 5 ژوئیه 1968در کالیفرنیا است. پدر او استاد فیزیک در دانشگاه استنفورد و مادرش معلم بود. او در کالیفرنیا بزرگ شد و بعدها در دانشگاه هاروارد در سال 1990 ادبیات و تاریخ خواند، در دانشگاه کالیفرنیا به تحصیل اقتصاد پرداخت، در کالج سانتا کروز در سال 1993 تحصیل کرد.

سپس در دانشگاه کالیفرنیا تجارت خواند و به دانشکده مدیریت دانشگاه یوسی‌ال‌ای اندرسن رفت. سوزان در طی تحصیل، تغییر مسیر فراوانی داد تا در نهایت مسیر خود را پیدا کرد.

سوزان در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای در شرکت‌های فناوری، به فعالیت‌های اجتماعی نیز مشغول است. او از فعالان پیگیر برای اجرای آموزش‌های برنامه‌نویسی در مدارس آمریکا است.

همچنین در حوزه‌هایی همچون مقابله با تبعیض‌های جنسیتی در شرکت‌های فناوری، حمایت از حقوق والدین در شرکت‌ها و حمایت از پناهنده‌ها هم فعالیت دارد.. او با داشتن پنج فرزند، پیگیر طرح خمایت از والدین شاغل بود.

کناره‌‌گیری یک رهبر تمام‌عیار

سوزان ووجیتسکی پس از ۹ سال رهبری یوتیوب و ۲۵ سال همکاری با شرکت گوگل، در فوریه‌ 2023 از سمت خود کناره‌گیری کرد. قابل ذکر است که نیل موهان که در سمت مدیر محصول با یوتیوب همکاری می‌کرد، جانشین ووجیتسکی شد.

مدیرعامل سابق یوتیوب با ارسال پیامی‌ به کارمندان این شرکت از تصمیم خود برای قطع همکاری با گوگل خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد وقت بیشتری را به خانواده و سلامتی خود و همچنین کارهای شخصی‌اش اختصاص دهد.

بدین ترتیب دوره اوج یک مدیر تاثیرگذار و کسی که یوتیوب را به یک سرویس ویدئویی که در صدر برترین‌های جهان قرار دارد، به پایان رسید. البته میراث این زن همیشه با یوتیوب خواهد ماند. او برای همیشه مسیرهایی را در ارتباط با این کمپانی جهانی تغییر داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.