کد مطلب: ۹۰۰۴۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش ۲۷۹ درصدی سرقت از اماکن دولتی/ سرقت در ایران طی یک دهه ۸۶ درصد بیشتر شد

سرقت از اماکن خصوصی ۴۰۹ درصد و از احشام ۵۸ درصد افزایش یافت

افزایش 279 درصدی سرقت از اماکن دولتی/ سرقت در ایران طی یک دهه 86 درصد بیشتر شد

سال گذشته، یک میلیون و 18 هزار و 415 مورد سرقت ثبت رسمی شد که نسبت به سال 1391 بیش از 86 درصد افزایش داشته است. بررسی جزئی‌تر انواع سرقت در همین بازه زمانی نیز نشان می‌دهد که سرقت از اماکن خصوصی، دولتی، مغازه‌ها و احشام به ترتیب بیش از 409 درصد، 279 درصد، 73 درصد و 58 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمار سرقت در کشور طی سال‌های اخیر روند افزایشی را در پیش گرفته است؛ از سرقت از اماکن دولتی گرفته تا اماکن خصوصی.

برخی از جامعه‌شناسان می‌گویند میان آسیب‌های اجتماعی و وضعیت اقتصادی افراد و جامعه رابطه معناداری برقرار است. به باور آنها هر چقدر شرایط اقتصادی رو به وخامت برود، طبیعی است که آسیب‌های اجتماعی از جمله سرقت نیز افزایش یابد و برعکس.

اقتصاد ایران سال‌هاست که حال و روز خوشی ندارد. با گذر زمان شدت این بیماری کمتر که نه، بیشتر هم شد. کافی است نگاهی به شاخص‌های اقتصادی داشته باشیم. تورم به استناد مرکز آمار ایران، بیش از 42 درصد است. در همین حال، پیش‌بینی‌های کارشناسان هم حکایت از این دارد که با ادامه سیاستگذاری‌های فعلی، افزایش تورم در ایران همچنان بر مدار صعودی حرکت می‌کند.

درآمدهای مردم دیگر به سرعت بالای این تورم نمی‌رسد. در چنین شرایطی، برخی از مردم برای تامین مخارج خود، بیش از یک شغل دارند، اما باز هم کفایت نمی‌کند. روندی که بر کیفیت زندگی افراد از جمله مسکن، خوراک، بهداشت و... اثر می‌گذارد.

افزایش 86 درصدی سرقت طی یک دهه

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نیز نشان از سیر صعودی آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر می‌دهد. در این میان سرقت، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. 

آمار دقیقی از وضعیت سارقان منتشر نشده است. برای مثال نمی‌دانیم چه میزان از این سرقت‌ها، سرقت اولی هستند یا آنکه چه تعداد از این افراد شاغل هستند و در کنار شغل خود دست به سرقت زده‌اند. داشتن چنین آمارهایی تحلیل این داده‌ها را دقیق‌تر می‌کند و تصویر روشن‌تری از جامعه می‌دهد.

IMG_20240302_145326_503[1]

روند افزایشی سرقت در ایران

آنچه در ادامه بررسی می‌شود آمار برخی از انواع سرقت در سال گذشته و سال‌های پیش از آن است. مرکز آمار این آمارها را به نقل از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.

سال گذشته، یک میلیون و 18 هزار و 415 مورد سرقت ثبت رسمی شد. جمعیت ایران، سال گذشته، 84 میلیون و 700 هزار نفر محاسبه شده است. این میزان سرقت نسبت به سال گذشته بیش از 12 درصد و نسبت به سال 1391، بیش از 86 درصد افزایش داشته است. جمعیت ایران آن زمان حدود 76 میلیون نفر بود.

افزایش 409 درصدی سرقت از اماکن خصوصی! 

نکته دیگر در داده‌های مرکز آمار ایران، وضعیت انواع سرقت در کشور است. سال گذشته، 244 هزار و 91 مورد سرقت از اماکن خصوصی ثبت شد که نسبت به سال 1391 بیش از 409 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سال 1400 نیز 241 هزار و 42 مورد سرقت از اماکن خصوصی از سوی نیروی انتظامی کشور ثبت رسمی شده است. 

روند افزایشی سرقت از اماکن دولتی 

در بررسی انواع سرقت، اماکن دولتی هم لحاظ شده است. سرقت از اماکن دولتی هم در سال‌های اخیر روند افزایشی را طی کرد. 

سال گذشته، 18 هزار و 704 مورد سرقت از اماکن دولتی ثبت رسمی شد که نسبت به سال 1391 بیش از 279 درصد افزایش داشته است. سال 1400 نیز حدود 18 هزار مورد سرقت از اماکن دولتی در ایران ثبت شد.

افزایش 73 درصدی سرقت از مغازه‌ها

منازل مسکونی یکی دیگر از اهداف سارقان است. سال گذشته، 133 هزار و 304 مورد سرقت از منزل ثبت شد که نسبت به سال 1391 بیش از 86 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

نیروی انتظامی، سال گذشته، 35 هزار و 142 مورد سرقت از مغازه را ثبت کرده که نشان می‌دهد نسبت به سال 1391 بیش از 73 درصد افزایش داشته است. 

سرقت اتومبیل هم در سال گذشته 85 هزار و 85 مورد گزارش شده است. این نوع از سرقت نیز نسبت به سال 1391 حدود 14 درصد افزایش داشت.

افزایش 58 درصدی سرقت از احشام

نیرو انتظامی جمهوری اسلامی ایران میزان سرقت از احشام را نیز در سال گذشته، 19 هزار و 282 مورد گزارش داده که نسبت به سال 1391 بیش از 58 درصد افزایش داشت.

همچنین سرقت از لوازم خودرو نیز در سال گذشته، 386 هزار و 170 مورد ثبت رسمی شده است. این نوع سرقت نیز نسبت به سال 1391 بیش از 67 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

سرقت موتورسیکلت نیز در سال‌های اخیر روند افزایشی را طی کرد. این نوع سرقت نیز سال گذشته، 96 هزار و 637 مورد ثبت رسمی شده که نسبت به سال 1391 بیش از 14 درصد افزایش داشته است.

چند نفر دستگیر شدند؟

همه این داده‌ها نشان می‌دهد که انواع سرقت در کشور در یک دهه گذشته مسیر افزایشی طی کرده است. نکته دیگر در بررسی این داده‌ها این است که بسیاری از سرقت‌ها به‌ویژه سرقت‌های خرد ثبت رسمی هم نمی‌شوند، برای مثال سرقت موبایل، یا کیف‌قاپی و... .

آنطور که مرکز آمار ایران گزارش داد، سال گذشته دستگیرشدگان انواع سرقت‌ها، 389 هزار و 146 نفر بودند. سال 1391، تعداد دستگیرشدگان 306 هزار و 570 نفر بود. به عبارتی تعداد دستگیرشدگان در سال گذشته، حدود 27 درصد افزایش یافت. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای کاش به جای صحبت برای ارز مسافرتی به فکر مردم بیکار بودند و حرف میزدن

  • ناشناس

    خدا رو شکر هیچی نداریم حداقل امنیت داریم

  • باهر

    این امار دزدی و سرقت حاکی از ناامنی هست که در جامعه در اثر تولید فقر و نقدینگی و تورم و گرانی دلار و گرانی بنزین و گرانی اینترنت و سایر مایحتاج مردم توسط دولتها و مجالس نالایق و نالایق پرور بوجود امده است و هیچکس در خانه اش احساس امنیت نخواهد داشت.
    این همه ادعای ایجاد امنیت می کنند ولی دروغ می گویند چون خودشان علت العلل ناامنی در کشور هستند.
    مردمی که در اثر فقر و تورم نه مسکن دارند نه بهداشت دارند نه فرهنگ دارند نه اموزش دارند نه شغل دارند نه خوراک دارند نه پوشاک دارند و ...
    این چه امنیتی هست که برای این افراد گرسنه و لخت و پاپتی ایجاد کرده اند؟!!!