فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۱۷۰۹

«تجارت‌نیوز» از قطار تورم در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد: (بخش سوم)

تغییرات قیمت سبزیجات و صیفی‌جات در دولت رئیسی/ هندوانه ۲۰۰ درصد و بادمجان ۱۴۰ درصد گران شد

تغییرات قیمت سبزیجات و صیفی‌جات در دولت رئیسی/ هندوانه 200 درصد و بادمجان 140 درصد گران شد

بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی قیمت انواع میوه و سبزی بین 132 تا 201 درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قطار تورم در دولت رئیسی شتابان در حال حرکت است. پس از گذشت 2.5 سال از حضور ابراهیم رئیسی در پاستور و آغاز به کار دولت سیزدهم، حال نشانه‌های تورم در بیشتر کالاها مشاهده می‌شود.

همان‌طور که در اینفوگرافیک پایین هم مشخص است، قیمت انواع سبزی‌جات و صیفی‌جات در پایان بهمن 1402 در مقایسه با شهریور 1400 که اولین ماه فعالیت دولت رئیسی بود، بین 132 تا 200 درصد رشد داشته است. 

برای بررسی این موضوع، قیمت‌ها از داده‌های رسمی مرکز آمار که نهادی دولتی است استخراج شده و مشاهدات میدانی که قیمت‌های متفاوت‌تری هستند دخالت داده نشده‌اند.

تورم-رئیسی-6

قطار تورم در دولت رئیسی به صیفی‌جات رسید

صیفی‌جات که اصولاً به محصولات زراعی تابستانی گفته می‌شود به همراه سبزیجات در قطار تورم دولت رئیسی از پیشتازان به حساب می‌آیند. 

در این بین قیمت هندوانه با رشد بیش از 200 درصدی بیش از هر صیفی و سبزی دیگری رشد داشته است. 

بادمجان که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به نمادی برای رونق اقتصادی تبدیل شده بود حال خود زیر چرخ‌های تورم مانده و به‌رغم صبر مردم برای فرارسیدن فصل برداشت آن، اکنون حدود 1402 درصد گران‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

پیاز نیز از مسافران اصلی قطار تورم در دولت رئیسی شناخته می‌شود؛ چراکه نسبت به 2.5 سال پیش با 153 درصد قیمت بالاتری در سبد هزینه خانوار قرار می‌گیرد. گوجه فرنگی نیز در این مدت 132 درصد گران شده تا از هم‌کشت‌های خود عقب نماند. 

قارچ هم که روزی در سبد مصرف خانواده‌های به‌عنوان آخرین جایگزین گوشت مورد استفاده قرار می‌گرفت، در این مدت رشد حدود 160 درصدی را تجربه کرده تا تقریباً هم‌قیمت گوشت در شروع فعالیت رئیسی شود. 

برای مطالعه بیشتر گزارش تغییرات قیمت مواد غذایی اساسی در دولت ابراهیم رئیسی را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.