خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۳۲۱۴

یک کارشناس استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا سرمایه‌گذاران از استارتاپ‌ها استقبال نمی‌کنند؟

چرا سرمایه‌گذاران از استارتاپ‌ها استقبال نمی‌کنند؟

حسین غضنفری می‌گوید که یکی از دلایل سرمایه‌گذاری نکردن در حوزه استارتاپ این است که هنوز فرهنگ سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوین جا نیفتاده است.

حسین غضنفری کارشناس حوزه استارتاپ در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این پرسش که چرا سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها نمی‌کنند؟ گفت: در کشور ما فرهنگ سرمایه‌گذاری در فناوری، هنوز جا نیفتاده است. ما یک مسیر طولانی‌ای پیش رو داریم. کشورهای دیگر در طول دهه‌ها روی فناوری‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌ها خطرات و ریسک این گونه سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند.

او ادامه داد: نکته دیگر این است که در خارج از کشور سرمایه‌گذاران صبر کافی به خرج می‌دهند در کشور ما سرمایه‌گذارها خیلی عجول هستند. خیلی از استارتاپ‌ها ممکن است به سوددهی نرسند و آن‌هایی هم که می‌رسند خیلی طول می‌کشد تا بتوانند بخشی از بازار خود را تصاحب کنند.

این کارشناس استارتاپ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، سرمایه‌گذار دیگر این ریسک را به جان نمی‌خرد که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. این اتفاق خیلی جلو سرمایه‌گذارها را می‌گیرد.

غضنفری در ادامه با بیان این که خیلی از استارتاپ‌ها به علت دست‌وپاگیر بودن قوانین اصلا نمی‌توانند سربلند کنند، اظهار کرد: مالیات، بیمه و قوانین سازمان‌های مربوط به فعالیت‌های هر استارتاپ، سد بزرگی برای ایستادن این مدل کسب‌وکارهاست. همچنین این اتفاق‌ها باز هم عاملی برای عقب‌نشینی سرمایه‌گذارها می‌شود.

نبود زیرساخت‌های فناوری در کشور

این فعال استارتاپی ضمن بیان این که ایده‌های ناب و خوبی در فعالیت‌های استارتاپی وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز اکوسیستم استارتاپی کشور ما بالغ نشده است که بتواند فناوری‌های نوین را بپذیرد. به این دلیل ورود به لبه تکنولوژی کار را برای این‌گونه استارتاپ‌ها نیز سخت می‌کند. مانند استارتاپ‌هایی که در حوزه اینترنت اشیا فعالیت کرده‌اند. شاید ایده‌های نابی که جوانان ایرانی دارند، در کشور خودمان جواب ندهد اما اگر آن ایده‌ها را به اروپا ببرند، قطعا با استقبال خوبی مواجه خواهند شد.

تعدیل نیروی استارتاپ‌ها

وی تصریح کرد: کسب‌وکارهای نوپا به قول آقای «اریک ریس» نویسنده کتاب «استارتاپ ناب» می‌گوید که کسب‌وکارها باید بتوانند یک موتور درآمدزا برای خودشان دست‌وپا کنند تا هزینه‌ اولیه را پوشش دهند تا مراحل ابتدایی رشد را طی کنند. با توجه به این که یک وجه مهم استارتاپ‌ها آی‌تی است و عمده هزینه‌های آن مربوط به دلار است، این استارتاپ‌های کوچک یک‌شبه هزینه‌هایشان سه برابر می‌شود.

او در پایان درباره شرایط استارتاپ‌ها در سال جدید تصریح کرد: خیلی از کسب‌وکارها به ناگزیر نابود می‌شوند. همان طور که تا حالا خیلی از استارتاپ‌ها تعطیل شدند. اما نگاه خوش‌بینانه این است که در این بحران یک‌سری فرصت‌ها به وجود می‌آید. با شرایط جدید یک سری کسب‌وکارها به‌واسطه این بحران‌ها متولد خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.