خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۷۴۴۷

پاسخ «تجارت‌نیوز» به جوابیه وزارت راه و شهرسازی:

وزارت راه و شهرسازی آمارهای مستند تفکیکی از پروژه نهضت ملی مسکن منتشر کند!

وزارت راه و شهرسازی آمارهای مستند تفکیکی از پروژه نهضت ملی مسکن منتشر کند!

وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم به جای انتشار منظم اعداد و ارقام ساخت مسکن، آدرس جدیدی را برای دستیابی به آمار عملکرد این وزارتخانه در حوزه مسکن معرفی کرده است؛ ویدئوی مصاحبه‌های مسئولان، افتتاحیه‌ها و کلنگ‌زنی‌ها! با این حال، از آنجا که چشم تیزبین رسانه، همواره به دنبال جزئیات دقیق و قابل استناد بوده، خواستار آن است که وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه در تعامل با رسانه‌ها زبان تهدید بگشاید، در راستای شفاف‌سازی عملکرد خود درباره پیشبرد نهضت ملی مسکن، آمارهای تفکیکی و جزئی را منتشر و دست‌کم یک بار، حرفه‌ای عمل کند!

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت راه و شهرسازی اخیراً در جوابیه‌ای به گزارش تجارت‌نیوز که به عملکرد مهرداد بذرپاش در این وزارتخانه و ناکارآمدی سیاست‌های شعاری دولت در حوزه مسکن می‌پرداخت، واکنش نشان داده و این رسانه را برای دریافت اطلاعات و آمارهای ساخت نهضت ملی مسکن، به ویدئوهای تبلیغاتی از کلنگ‌زنی پروژه‌ها ارجاع داده است! این در حالی‌ است که وزارت راه و شهرسازی مدت‌‌هاست از انتشار آمارهای دقیق تفکیکی دست کشیده و تنها به اظهارات مقامات این وزارتخانه اتکا و استناد می‌کند. 

همان‌گونه که پیشتر در گزارشی با عنوان «کارنامه مردود بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی/ آمارسازی زخم بازار مسکن را درمان می‌کند؟» گفته شد، عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تولید مسکن فاجعه‌بار بوده است. دولت سیزدهم که تا همین چند ماه قبل حتی کلنگ ساخت یک واحد مسکونی را هم بر زمین نزده بود، حالا مدعی ساخت بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی طی دو و نیم سال است!

وزارت راه و شهرسازی در جوابیه‌ای که برای تجارت‌نیوز ارسال کرده آورده است: «فارغ از هیاهوی تجارت‌نیوز، به استحضار ملت شریف ایران می‌رسانیم که تاکنون در دولت سیزدهم ساخت بیش از دو میلیون و ۵۱۸ هزار و 281 واحد مسکونی در سراسر کشور اجرا شده است که حدود ۵۰۰ هزار واحد از این تعداد، تحویل متقاضیان شده است و بیش از دو میلیون واحد نیز با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال ساخت است.»

یک جست‌وجوی ساده در وب‌سایت رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد این اعداد و ارقام دست‌کم تا این لحظه در حد یک ادعا هستند و تا زمانی که آمارهای رسمی از این پروژه‌ها اعلام نشود، نمی‌توان به آنها اتکا کرد. ضمن آنکه باید اشاره کرد اصولاً رسانه مستقل تجارت‌نیوز، بازوی رسانه‌ای این وزارتخانه نیست تا گزارش‌های خود را بر اساس ویدئوهای تبلیغاتی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بدون توجه به آمارهای رسمی بنا کند.

گفتنی است، وزارت راه و شهرسازی در جوابیه خود آورده است: «اگر این سایت محتواهای متنی مرتبط را دنبال نمی‌کند و یا اساساً نمی‌خواهد ببیند می‌تواند به فیلم‌ها و گزارش‌های تصویری پروژه‌های مسکن که در سراسر کشور در حال ساخت است و یا با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی افتتاح و اطلاع‌رسانی شده است، نگاهی بیندازد تا حقایق آشکار شود.»!

سکوت آماری ادامه دارد

مشخص نیست این رسم تازه وزارت راه است یا قبلاً هم در کشورهای توسعه‌یافته اجرایی شده که آمار عملکردی یک ارگان، از ویدئوهای کلنگ‌زنی و مصاحبه و موارد مشابه استخراج شود! اگرچه باید باز هم تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی مدت زیادی است سکوت آماری را به «گزارش به مردم» ترجیح داده است.

وزارت راه 4

یک گردش کوتاه در وب‌سایت این وزارتخانه همین مدعا را تایید می‌کند؛ چراکه به محض کلیک روی صفحات آماری، یا با ارور 404 مواجه می‌شوید یا آخرین آمارهای در دسترس، مربوط به بخشی از دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی است!

وزارت راه 2

نکته جالب توجه اینکه، وزارت راه و شهرسازی در جوابیه خود نیز همان ادعاها و شعارهای وزیر راه را تکرار کرده اما این بار هم آمار متقن و قابل اتکایی ارائه نداده است! آیا بالاخره زمان انتشار آمار رسمی از زمین‌های تخصیص‌یافته به پروژه، پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف اعم از تامین زمین، کلنگ‌زنی، گودبرداری، فونداسیون، اسکلت، تیغه‌چینی، نما، تاسیسات فاز یک، گچ‌کاری و کف‌سازی، نازک‌کاری و نصبیات نهایی، تحویل موقت و تحویل قطعی فرا می‌رسد و وزارت راه به این پنهان‌کاری آماری پایان می‌دهد؟

شایسته ذکر است حتی در گزارشی که این وزارتخانه از عملکرد خود در دولت سیزدهم منتشر کرده، هیچ‌گونه جزئیاتی از بخش مسکن ارائه نداده است. این گزارش که با عنوان «مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در 10 ماهه سال 1402» منتشر شده، اینجا قابل مشاهده است.

پرسش‌های تجارت‌نیوز از وزارت راه و شهرسازی

تجارت‌نیوز به نمایندگی از افکار عمومی و رسانه‌ها این حق را محفوظ می‌داند که سوالات مخاطبان از عملکرد وزارت راه و شهرسازی را مطرح کند و خواستار پاسخگویی دقیق وزارتخانه به این پرسش‌ها باشد:

  • زمین‌های تخصیص‌یافته به نهضت ملی مسکن تاکنون چند هکتار بوده است؟
  • زمین‌های تخصیص‌یافته به نهضت ملی مسکن در کدام مناطق جغرافیایی کشور مکان‌یابی شده‌اند؟
  • چند واحد از پروژه نهضت ملی مسکن در مرحله فونداسیون است و این واحدها در کدام مناطق قرار دارند؟
  • چند واحد از پروژه نهضت ملی مسکن در مرحله اسکلت است و این واحدها در کدام مناطق قرار دارند؟
  • چند واحد از پروژه نهضت ملی مسکن در مرحله تاسیسات و نازک‌کاری است؟ این واحدها در کدام مناطق قرار دارند؟
  • چند واحد از پروژه نهضت ملی مسکن تکمیل شده است؟
  • چند واحد از پروژه نهضت ملی مسکن، در کدام نقاط کشور (به‌تفکیک و با جزئیات دقیق) به متقاضیان (به صورت موقت یا قطعی) تحویل شده است؟
  • چند درصد از مبالغ لازم برای پیشبرد پروژه، از سوی بانک‌ها و چند درصد از سوی متقاضیان تامین شده است؟
  • پیمانکاران پروژه چه کسانی هستند و با چه شرایط و قیمتی در حال ساخت نهضت ملی مسکن (بنا بر ادعای وزارت راه و شهرسازی) با این وزارتخانه توافق کرده‌اند؟
  • چند درصد (و تعداد) از واحدهایی که در آمارهای ادعایی اعلام می‌شود مربوط به واحدهای نوساز و چند درصد (و تعداد)  مربوط به زیرمجموعه‌های نهضت ملی مسکن نظیر نوسازی بافت و فرسوده و از قبیل آن است؟
  • چه تعداد از واحدهای در حال ساخت یا تکمیل و تحویل‌شده در قالب نهضت ملی مسکن (بنا بر ادعای آن وزارتخانه 500 هزار واحد)، در اصل مربوط به پروژه مسکن مهر بوده که با تبدیل وضعیت، در آمار طرح نهضت ملی مسکن، گزارش شده است؟
  • از آنجا که در جوابیه وزارت راه و شهرسازی، «شناسایی و پیگیری اخذ مالیات بر خانه‌های خالی» جزو اقدامات «موثر» آن وزارتخانه برشمرده شده، شایسته است وزارت راه و شهرسازی دراین‌باره جزئیات و آمارهای دقیق و تفکیکی بر اساس منطقه، متراژ و... را اعلام کند.
  • وزارت راه و شهرسازی همچنین «عرضه مسکن در قالب‌های متنوع طرح نهضت ملی مسکن از جمله مشارکت، خود مالکی، واگذاری زمین رایگان و غیره، اتمام و تحویل واحدهای مسکن مهر بعد از 12 سال وقفه، نوسازی بافت‌های فرسوده و بسته‌های تشویقی با هدف تسهیل در روند ساخت‌وساز» را از اقدامات موثر خود در بازار مسکن دانسته اما آماری از این اقدامات ارائه نداده است. بر همین اساس این سوال همچنان مطرح است که چه تعداد مسکن در این قالب‌ها به صورت آمارهای تفکیک‌شده به متقاضیان عرضه شده است؟
  • «راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و ایجاد زمینه و امکان ثبت رایگان قراردادها در سامانه خودنویس» از دیگر اقدامات است که وزارت راه و شهرسازی با توصیف «اقدام موثر» به آن اشاره کرده است. شایسته است این وزارتخانه آمار دقیقی از مشخصات ملکی و قراردادهای ثبت‌شده در این سامانه‌ها را اعلام کند. این قراردادهای ثبت‌شده در سامانه‌های مزبور آن وزارتخانه، چند درصد از کل قراردادهای میلیونی جاری در شهر تهران و کل کشور را شامل می‌شوند و چه تاثیری در بازار مسکن داشته‌اند؟
  • وزارت راه و شهرسازی «انجام بازرسی و ساماندهی مشاورین املاک در سراسر کشور و برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز و متخلف در یک سال گذشته» را از اقدامات موثر خود در بازار مسکن اعلام کرده است. اگرچه صاحب‌نظران معتقدند این امر باید به‌ عنوان یک اقدام درون‌صنفی انجام می‌شد و به نتیجه می‌رسید اما فارغ از این چالش‌ها، لازم است وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که این اقدامات، چه تاثیری در مدیریت بازار مسکن، سهولت دسترسی متقاضیان به ملک مناسب، مدیریت عرضه مسکن، کنترل قیمت و مواردی از این دست داشته است؟
  • از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، متوسط قیمت هر متراژ واحد مسکونی در شهر تهران دست‌کم 50 میلیون تومان افزایش یافته است. وزارت راه و شهرسازی با چه استدلالی، چنین رشد قیمتی را توضیح می‌دهد؟

تجارت‌نیوز در پایان ابراز امیدواری می‌کند که وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوالات، حرفه‌ای و دقیق عمل کند تا سیه‌روی شود، هر که در او غش باشد!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.