کد مطلب: ۸۹۸۱۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هشدار روسیه در مورد استفاده از رمز ارزها در کلاهبرداری‌‌ها

هشدار روسیه در مورد استفاده از رمز ارزها در کلاهبرداری‌‌ها

بانک مرکزی روسیه در مورد شیوع کلاهبرداری‌ها هشدار داده و ادعا می‌کند که تقریبا تمام این کلاهبرداری‌ها در سال ۲۰۲۳، از رمز ارزها نیز استفاده کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس بیانیه رسمی بانک مرکزی روسیه، تعداد کلاهبرداری‌های مالی در روسیه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. در یک یافته بسیار نگران‌کننده، این نهاد روسیه افشا کرد که موضوعات مربوط به رمز ارزها در تقریبا هر مورد کلاهبرداری بررسی شده حضور داشته است. این موضوع، نشان‌دهنده رویکرد عمدی کلاهبرداران برای استفاده از جو و فضای ناشناس رمز ارزها به منظور به دام انداختن قربانیان است.

استفاده از هرج و مرج فضای رمز ارزها توسط طرح‌های هرمی

گزارش بانک مرکزی روسیه به جزئیات عملکرد این کلاهبرداری‌ها می‌پردازد. این گزارش روندی نگران‌کننده از طرح‌های هرمی و کارگزاران غیرقانونی را نشان می‌دهد که از رمز ارزها بهره می‌گیرند.

این گزارش بیان می‌کند که در سال ۲۰۲۲، نیمی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری تقلبی از رمز ارزها نیز استفاده کردند، در حالی که در سال ۲۰۲۳، این آمار تقریبا شامل همه طرح‌های هرمی می‌شد.

اقدامات قانونی در برابر کلاهبرداران

گزارش بانک مرکزی روسیه، با وجود افزایش نگران‌کننده کلاهبرداری‌ با موضوع رمز ارزها،  نشانه‌های مثبتی را نیز ارائه می‌دهد. این گزارش بیان می‌کند که طول عمر پروژه‌های کلاهبرداری کوتاه‌تر شده که منجر به آسیب مالی کمتر به قربانیان می‌شود.

علاوه بر این، مقامات مسئول گام‌های فعالانه‌ای را برای مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی برداشته‌اند. بانک مرکزی ادعا می‌کند که بیش از پنج هزار و 700 نهاد نشانه‌هایی از فعالیت مالی غیرقانونی را شناسایی کرده‌اند، از جمله طرح‌های هرمی. در نتیجه، دسترسی به بیش از 11 هزار و 200 صفحه وب مرتبط با این نهادها مسدود شده است.

راه‌اندازی پرونده‌های کیفری و اداری

بانک مرکزی و مقامات قضایی همچنین بیش از ۱۲۵ پرونده کیفری و ۶۲۰ پرونده اداری را علیه افراد و سازمان‌های روسی مظنون به استفاده از رمز ارزها برای ارتکاب به کلاهبرداری‌های مالی راه‌اندازی کرده‌اند.

علاوه بر این، بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که در حال همکاری با سازمان فدرال ضد انحصار و نهاد نظارتی دولتی Roskomnadzor  است تا به مقابله با این نوع فعالیت‌های غیرقانونی ادامه دهد.

فهرستی از کلاهبرداری‌ها

بانک مرکزی این کشور همچنین فهرستی از کلاهبرداری‌های مالی و طرح‌های هرمی مظنون را منتشر کرده است که شامل نهادهای مختلفی مانند گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های مرتبط با رمز ارزها، صرافی‌های جعلی رمز ارز و کلاهبرداری‌های مظنون به استفاده از ربات‌های معاملاتی کریپتویی می‌شود.

این فهرست به طور قابل توجهی شامل چندین شرکت مظنون به اجرای کلاهبرداری‌های مرتبط با استخراج کریپتو نیز می‌شود که اغلب سرمایه‌گذاران را با وعده تأمین مراکز استخراج بیت کوین خیالی در سیبری به دام انداخته بودند/ 

اهمیت هوشیاری سرمایه‌گذاران

گزارش بانک مرکزی روسیه به سرمایه‌گزاران یادآوری می‌کند که نسبت به شیوع کلاهبرداری‌های مالی با موضوع کریپت. هوشیار باشند.

با توجه به تمرکز کلاهبرداران بر رمز ارزها، این موضوع حیاتی است که افراد نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری که بیش از حد خوب به نظر می‌رسند مردد باشند، هر پلتفرم یا پروژه‌ای را قبل از سرمایه‌گذاری به دقت بررسی کنند و نسبت به پیشنهادات سرمایه‌گذاری ناخواسته، به ویژه آن‌هایی که شامل رمز ارزها می‌شوند، محتاط عمل کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطلاع‌رسانی و انجام تحقیقات دقیق، به محافظت از خود در برابر این کلاهبرداری‌های فزاینده پیچیده کمک کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.