فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۶۰۰۹۷

جوجه‎‌هایی که در مرغداری معدوم می‌شوند

جوجه‎‌هایی که در مرغداری معدوم می‌شوند

یک دامپرور می‌گوید: زمانی که غذای کافی برای تمام مرغ‌ها و جوجه‌های یک واحد تولیدی وجود نداشته باشد به طور طبیعی تعدادی از آنها از بین رفته و گاه مرغدار که موفق به فروش جوجه‌های یک روزه نمی‌شود به ناچار تعدادی از جوجه‌ها را معدوم می‌کند.

با وجود اینکه در دو ماهه نخست سال 97 سهم ذرت دامی از کل واردات کشور به 25 درصد رسید اما همچنان شاهد بحران خوراک دام هستیم. از سوی دیگر بعضی از شنیده‌ها حاکی از این است که در برخی از مرغداری‌ها جوجه‌ها را به دلیل نبود خوراک معدوم می‌کنند. آیا واقعا با کاهش خوراک دام مواجه هستیم یا ماجرا چیز دیگری است؟

سعید سلطانی، کارشناس و فعال حوزه دامپروری در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: متاسفانه امکان واردات خوراک دام در انحصار چند نفر است. در چنین شرایطی وقتی که ارز دچار نوسان می‌شود سوءاستفاده‌هایی در این حوزه صورت می‌گیرد. گرچه از ابتدا اعلام شد که برای واردات نهاده‌ها یک یارانه 400 میلیون تومانی وزارتی تعلق می‌گیرد و در قیمت تمام شده نهاده‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌شود اما این وعده محقق نشده است.

وی افزود: بر شرایط فعلی نظارتی وجود ندارد و هرکس که بتواند اقدام به واردات کرده و کالایش را دپو می‌کند و به همین دلیل محصولات دیر به دست متقاضی می‌رسند و در نهایت بازار دچار بحران می‌شود.

سلطانی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش 25 درصدی هزینه‌های حمل بار باعث می‌شود قیمت تمام شده نهاده‌ها هم افزایش یابد. در واقع قیمت‌های فروش آن چیزی است که در بنادر یا همان مبداء عرضه اعلام می‌شود. با توجه به این عوامل قیمت نهاده‌ها بالا رفته و هزینه خوراک دام هم از این وقایع جدا نیست.

وی تصریح کرد: طیور موجودات زنده‌ای هستند که به خوراک نیاز دارند. بین پرورش‌دهندگان همیشه اینطور معمول بوده است که بار مورد نظر را به صورتی خریداری کنند که سفارش در طول مدت یک هفته به دستشان برسد. سفارش‌دهنده خوراک در مدتی که نیازغذایی دامش تامین شود نمی‌تواند به طیورش بگوید فعلا چیزی نخورید تا برایتان مواد‌غذایی تهیه کنم و یک هفته دیگر خوراکتان تامین می‌شود.

سلطانی ادامه داد: در شرایط عادی تولیدکننده باید آنقدر توان مالی داشته باشد تا برای چند ماه ذخایر خوراکی در اختیار داشته باشد که در دوره‌های بحران دچار مشکل نشود. از آنجا که متاسفانه پولی در دسترس تولیدکنندگان نیست آنها مجبور می‌شوند از طریق مبالغ قرض گرفته شده یا سود حاصل از فروش قبلی اقدام به خرید خوراک کنند و در نتیجه متناسب با مصرف و هزینه‌ای که در اختیار دارند خرید می‌کنند تا مجبور نشوند از سود فروش خود برداشت کنند.

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیتی که تولید کننده با بحران ریالی برای تامین خوراک طیورش مواجه است از خرید جوجه یک روزه خودداری می‌کند. زمانی که غذای کافی برای تمام مرغ‌ها و جوجه‌های یک واحد تولیدی وجود نداشته باشد به طور طبیعی تعدادی از آنها از بین رفته و گاه مرغدار که موفق به فروش جوجه‌های یک روزه نمی‌شود به ناچار تعدادی از جوجه‌ها را معدوم می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.