کد مطلب: ۲۸۳۶۷۰

واردات گوشت، قیمت‌ها را برای عید قربان تنظیم می‌کند

واردات گوشت، قیمت‌ها را برای عید قربان تنظیم می‌کند

مدیرکل امور برنامه‌ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت با انتقاد از کشتار دام مولد گفت: برای عید قربان دام باید به میزان کافی تدارک دیده شود. ولی اگر ۱۵۰ تن گوشت گرم وارد نشود، قیمت‌ها [بالاتر خواهد رفت].

محمدرضا کلامی اعلام کرد: ستاد تنظیم بازار عقیده دارد در راستای بهره وری باید از تولید داخل حمایت شود؛ ولی عده‌ای دیگر معتقدند بهای تمام شده تولید می بایست متناسب با هزینه ها پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،وی افزود: وقتی از ۱۱ کیلو گرم سرانه مصرف گوشت صحبت می‌کنیم، یعنی حدود ۹۰۰ هزار تن در سال به گوشت قرمز نیاز داریم؛ اما متناسب با این میزان در کشور تولید گوشت اتفاق نمی‌افتد.

کلامی خاطرنشان کرد: اگر این میزان تولید محقق نشود قطعا قیمت‌ها دچار نوسان خواهد شد.

مدیر کل امور برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: در شرایط کنونی که نرخ دلار دچار تغییر می شود، از این منظر در بازار دام داخلی با رقبایی طرف هستیم که این گوشت را با قیمت بالاتری می‌خرند.

کلامی اذعان داشت: بهای تمام شده تولید داخل برای دام سبک در بهترین کیفیت حدود ۱۶ هزار و صد تومان است و خریداران داخلی نیز این گوشت را با قیمت بالاتری می‌خرند.

وی تصمیم‌گیری به موقع دولت را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما حتی صادرات رسمی دام زنده را ممنوع کرده ایم؛ ولی قاچاق از محل رسمی انجام نمی‌شود و به راحتی این دام قابل خروج از کشور است.

کلامی تاکید کرد: مجلس و کمیسیون کشاورزی باید تلاش کنند تولید کشور قابل اتکا باشد و منابع مورد نیاز را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد که تولید از حالت سنتی به صورت صنعتی تبدیل شود.

این مقام مسئول در تنظیم بازار وزارت صنعت افزود: هم اینک دام زیر وزن مورد نظرکشته می‌شود؛ در صورتی که دام باید تا وزن ۲۰ کیلو گرم نگاه داشته شود و تنها با رعایت این آیتم میزان بالایی از گوشت کشور تامین می‌شود.

کلامی با انتقاد از کشتار دام مولد و صادر به خارج از کشور گفت: ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرده باید جلوی این قاچاق گرفته شود. بخش بعدی ناظر بر ترمیم تولید و نیازمند کمک مجلس و کمیسیون کشاورزی است.

وی یادآور شد: برای ایام عید قربان دام باید به میزان کافی تدارک دیده شود. ولی اگر ۱۵۰ تن واردات گوشت گرم به بازار اتفاق نیفتد، قیمت‌ها [بسیار بالاتر خواهد رفت].

کلامی افزود: با شروع تنظیم بازار، گوشت گرم وارداتی را وارد فروشگاه‌ها کردیم و به محض تغییرات نرخ دلار و عدم عرضه دام بدلیل ایجاد سود، کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای مناسبت‌های مذهبی پیش رو اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در این شرایط باید به مرم یارانه دهیم که منابع آن را اختیار نداریم و البته روشی صحیح هم نیست.

کلامی خاطرنشان ساخت: در خصوص راهکارها تولید باید قابل اتکا باشد و وزارت جهاد به شدت تلاش می‌کند تولید دام افزایش یابد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.