کد مطلب: ۳۱۶۹۶۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو صادرکننده:

نگرانی‌های صادراتی فعالان بخش خصوصی/ترس از بازگشت به گذشته!

نگرانی‌های صادراتی فعالان بخش خصوصی/ترس از بازگشت به گذشته!

دو صادرکننده کشور می‌گویند: تصمیمات خلق‌الساعه مدیران دولتی و عدم ثبات قوانین در امور اقتصادی مهمترین دغدغه و معضل صادرکنندگان کشور است.

رئیس کارگروه صنایع غذایی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که مهمترین دغدغه صادرکنندگان کشور چیست؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر بعد از تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که روزانه مدیران دولتی برای حوزه اقتصاد کشور اخذ می‌کنند، مطرح کردن دوباره پیمان‌سپاری ارزی مهمترین دغدغه صادرکنندگان است. در حقیقت این برنامه بازگشت به سال‌های 1373 را برای صادرکنندگان واقعی تداعی می‌کند. وقتی برگ تاریخ را ورق می‌زنیم تنها موضوعی که در آن سال‌ها دستگیرمان شد پرورش برخی دلالان بود که از قوانین کشور سوءاستفاده می‌کردند.

علی شریعتی می‌افزاید: ما صادرکنندگان بابت تعهدات ارزی که در قبال دولت داریم هیچ‌گاه به گذشته باز نخواهیم گشت. طی دو سال گذشته شاهد این بودیم که عده‌ای از کارت‌های بازرگانی در حوزه واردات سوءاستفاده‌هایی کردند. حال امروز شاهد بالعکس شدن این ماجرا در حوزه‌های صادراتی هستیم.

او درباره چالش‌هایی که سامانه نیما می‌تواند برای صادرکنندگان ایجاد کند نیز اظهار می‌کند: سامانه نیما ذاتا با توجه به شرایط استراتژی که برای کشور پیش آمده می‌تواند مطلوب باشد اما متاسفانه این برنامه نیز دستخوش تغییرات بسیاری است. همین آزمون و خطاها باعث آن می‌شود که نفس صادرکنندگان در این مسیر بریده و به بیراهه کشیده شوند.

زیرساخت سامانه نیما فراهم نیست

در همین حال یک صادرکننده نمونه کشور نیز مهمترین دغدغه صادرکنندگان را معرفی غیرحرفه‌ای کالاهای ایرانی در بازارهای هدف برشمرد و به تجارت‌نیوز می‌گوید: امیدواریم روزی فرا برسد که تجربه صادراتی کالاهای ایران اضافه و مردم بازارهای هدف با محصولات ایرانی بیشتر آشنا شوند. به عنوان مثال کره‌جنوبی با سبقه صادراتی قوی که دارد باعث شده علاوه بر صادرات یک محصول دیگر محصولات تولید شده را در چرخه صادراتی قرار دهد.

علیرضا کیانی می‌افزاید: ثبات قوانین در ارتباط با بازگشت ارز حاصل از صادرات دیگر مطالبه صادرکنندگان است. ثبات قوانین در امور اقتصادی باعث می‌شود تا فعالان اقتصادی با خیال آسوده‌تری به بحث صادرات بپردازند.

او درباره چالش‌هایی که صادرکنندگان با سامانه نیما رو به رو هستند نیز این طور می‌گوید که صادرکنندگان شناسنامه‌دار بازگرداندن ارز را به این سامانه یک وظیفه ملی می‌دانند، این درحالی است که زیرساخت‌ها برای داد و ستد ارز در سامانه نیما فراهم نیست. حال امیدواریم با ثبات و تسهیل قوانین نیز صادرکنندگان بتوانند به برنامه‌های درازمدت خود دست یابند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.