کد مطلب: ۲۹۴۸۳۵

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پاسخ داد:

آیا با عرضه‌های جدید، خودرو ارزان می‌شود؟

آیا با عرضه‌های جدید، خودرو ارزان می‌شود؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید که با کلید خوردن طرح جدید خودرویی مبنی بر اینکه خریداران خودرو تا یک سال حق فروش ندارند شاهد قطع دست دلالان و ورود متقاضیان واقعی در صف خرید خودروهای داخلی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با عرضه خودروی داخلی قیمت‌ها شکسته خواهد شد یا خیر، به تجارت‌نیوز گفت: فعلا باید دید که خودروسازان می‌توانند خودروی مورد نیاز مردم را تولید کنند یا خیر؟ بسیاری از خودروهای نیمه تمام در کف کارخانه‌ها انباشت شده‌اند. با این وضعیت چطور می‌توان انتظار داشت که خودروسازان به موقع خودروهای پیش فروش شده را به دست مردم برسانند؟

سعید موتمنی درباره تاکید شورای رقابت در زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی اظهارکرد: افزایش رسمی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت می‌تواند بهانه خودروسازان را در زمینه افزایش قیمت‌ها برآورده کند. برآوردها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون قیمت خودروها از در کارخانه تا کف بازار اختلاف چندین درصدی داشته است. اگر حاکمیت در زمینه تولید و قیمت‌گذاری کالاها به بخش‌خصوصی میدان می‌داد چنین آشفتگی‌هایی را در بازار شاهد نبودیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه گفته شده خریداران خودرو تا یک سال حق فروش ندارند و این مسئله چه تاثیری در بازار دارد؟ افزود: با این نوع تصمیم‌گیری‌ها دست واسطه‌ها قطع خواهد شد و مصرف‌کنندگان و متقاضیان واقعی در صف خرید خودروهای داخلی قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر یک کارشناس بازار خودرو نیز درباره تاثیر برنامه اخیر مجلس‌ها و دولت مبنی بر اینکه خریداران خودروی صفر کارخانه‌ها تا یک سال حق فروش ندارند، به تجارت‌نیوز گفت: هدف از اجرای طرح این است که فاصله قیمت‌ها از محل درب کارخانه تا بازار کاسته شود. دولت چنانچه اجازه دهد خودرو براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شوند شاهد فروکش شدن این آشفتگی‌ها خواهیم بود.

بهرام شهریاری افزود: باید به سمت سیاست‌های اقتصاد آزاد حرکت کنیم. امروز این نوع رفتارهای دستوری و انتظامی پاسخگو نیست. در عرصه اقتصاد نباید برای مردم محدودیت قایل شد و نسبت به خرید و فروش سرمایه‌هایشان امر و نهی کرد. معتقدیم مشکلات مدیریتی با اعمال محدودیت‌ها برطرف نخواهد شد. ضعف‌های مدیریتی را باید با روش‌های دیگری اصلاح کرد.

وی تصریح‌کرد: در این بازه زمانی دولت قصد دارد نرخ خودرو در بازار آزاد را تعدیل و به قیمت واقعی نزدیک کند. در این وضعیت و با اعمال روش‌های دستوری دیگر شاهد ورود خودروهای خارجی نخواهیم بود و بنابراین باید رفتاری را پیاده‌سازی کرد که فاصله قیمت‌ها در بازار آزاد و کارخانه رقم متعادلی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.