کد مطلب: ۴۴۸۰۶۲

فرمول قیمت‌گذاری خودرو نهایی شد

فرمول قیمت‌گذاری خودرو نهایی شد

بر اساس تصمیمات دیروز ستاد تنظیم بازار که به منظور بررسی دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو و سایر موضوعات برگزار شده بود در نهایت قرار بر این شده تا طی یک هفته آینده قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار بعد از بررسی گزارش‌های ارسالی توسط شورای رقابت، سازمان حمایت و معاونت صنایع وزارت صنعت در نهایت تصمیم بر آن شده تا سازمان حمایت با توجه به هزینه‌های تمام شده و کیفیت محصولات، آنالیز قیمتی انواع خودروهای داخلی را تا هفته آینده اعلام کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد جمع‌بندی نهایی درباره قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت تهیه و در کمیته خودرو تصمیم نهایی اتخاذ شود.

عباسی قبادی در مورد مباحث مطرح شده درباره قیمت‌گذاری خودرو در جلسه تنظیم بازار گفت: در این جلسه مقرر شد تا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بررسی‌ لازم در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند.

در این راستا یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی به مهر گفت: «فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو نهایی شد و قیمت تمام ‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده (منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو است».

این مقام مسئول که همچنان نامش فاش نشده، در مورد شیوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: «لحاظ کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید خودرو است».

وی افزود: در واقع، در گذشته نیز شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام ‌شده خودروها اقدام می‌کرد که هم‌اکنون نیز این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.

به گفته این مقام مسئول، تنها خودروسازانی سود ۵ درصدی را دریافت خواهند کرد که بهره‌وری خط تولید خودروی مربوطه آنها، ۷۰ درصد باشد و به تناسب آن، اگر بهره‌وری کاهش یابد، سود تولیدکننده نیز تقلیل خواهد یافت.

وی افزود: شش عامل تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، کاهش تعهدات مشتری، داخلی‌سازی و حمایت از قطعه‌سازان هر ماه باید در گزارشی از سوی خودروسازان به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

این در حالی است که رضا رحمانی، وزیر صمت پس از نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش چند درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو در ستاد تنظیم بازار گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از محصولات صنعتی و غیرصنعتی مشمول افزایش قیمت شدند. ستاد تنظیم بازار درباره موضوع مذکور تصمیم‌گیری نکرده، اما هر تصمیمی بر اساس ضوابط و فرمول‌های مشخص خواهد بود.

او تصریح کرد: از آنجایی که در ستاد تنظیم بازار نماینده ۱۴ دستگاه و NGOهای حمایت از مصرف‌کننده حضور دارند، تعیین قیمت خودرو در این ستاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت خودرو به چه نتیجه‌ای رسیده است، اظهار کرد: تاکنون خبری در این باره اعلام نشده هر زمان نتیجه به دست آید، اعلام می‌شود.

او درباره پیش‌بینی گرانی کارخانه‌ای خودرو گفت: در سال ۹۷ خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند، اما بازار تلاطمات بسیاری داشت، براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر است در سال جاری تیراژ تولید بیشتر شود، اگر تولید افزایش یابد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

گفتنی است دو نشست پیشین کمیته خودرو برای تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری و ارائه به ستاد تنظیم بازار بی‌نتیجه ماند. این اختلاف‌نظر حاضران در دو جلسه گذشته این کمیته منجر به بلاتکلیف ماندن قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.