کد مطلب: ۸۹۳۹۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناهماهنگی در وزارت صمت به اوج رسید/ اجبار خودروسازان زیان‌ده به حضور در نمایشگاه‌های متعدد

نمایشگاه خودرو شهر آفتاب لغو می‌شود؟

ناهماهنگی در وزارت صمت به اوج رسید/ اجبار خودروسازان زیان‌ده به حضور در نمایشگاه‌های متعدد

طبق برنامه قرار است نمایشگاه خودرو شهر آفتاب، نیمه اول بهمن امسال برگزار شود؛ اما وزارت صمت اخیراً مجوز جدیدی را برای برگزاری و تکرار این رویداد در نمایشگاه بین‌المللی در اسفند ماه صادر کرد. موضوعی که ممکن است منجر به لغو نمایشگاه شهر آفتاب شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، زمزمه‌های برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو شهر آفتاب از ماه‌ها پیش در بین فعالان صنعت و بازار خودرو پیچیده بود. در این میان مجری برگزاری این نمایشگاه، جهت مشخص کردن اهداف و برنامه‌های خود، ماه گذشته نشستی را با جمع خبرنگاران تدارک دید و مقدمات برگزاری این نمایشگاه هم فراهم شده است؛ اما وزارت صمت اخیراً مجوز برگزاری نمایشگاه خودروی دیگری را در تهران، دقیقاً چند هفته پس از برگزاری نمایشگاه خودرو شهرآفتاب صادر کرده است.

نمایشگاه صنعت خودرو با شعار «به سوی آسمان آبی» قرار است از تاریخ 3 تا 6 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شود.

نمایشگاه خودرو شهرآفتاب لغو می‌شود؟

با توجه توصیفات ارائه‌شده، دولت قصد دارد تنها به فاصله حدود 20 روز خودروسازان را ملزم به حضور در نمایشگاه بین‌المللی کند. بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان برای حضور در هر دو نمایشگاه، هزینه بپردازند؛ در نتیجه با توجه به اجبار دولت برای شرکت در نمایشگاه اسفند ماه، این احتمال تقویت می‌شود که شرکت‌های خودروساز از شرکت در نمایشگاه شهر آفتاب منصرف شوند.

در همین زمینه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه این شورا اظهار کرد: نمایشگاه خودرو تهران همه‌ساله در شهر آفتاب برگزار می‌شود و امسال نیز به همین صورت خواهد بود. به دلیل ازدحام نمایشگاه بین‌المللی، نمایشگاه خودرو به مدت 18 سال در آن برگزار نشده است.

وی خاطر نشان کرد: به ادعای نمایشگاه بین‌المللی، مجوز لازم از شورای ترافیک دریافت شده است؛ اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم که مجوز از شورای عالی ترافیک «استان تهران» اخذ شده که هیچ ارتباطی به «شهر تهران» ندارد. پلیس و مدیریت شهری بشدت با برگزاری این نمایشگاه مخالف هستند.

چمران ادامه داد: وزیر صمت و استاندار نیز مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه خودرو اسفند ماه اعلام کرده‌اند. جزیره‌ای عمل کردن و دو دستگی فوق مایه تأسف بوده و درآمد اندک نمایشگاه دلیل برگزاری آن در سئول است.

هر ماه یک نمایشگاه برای خودروسازان زیان‌ده

با نگاهی به تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های خودرو داخل کشور از ابتدای سال جاری، می‌توان تعدد و پیوستگی آن‌ها را متوجه شد. نمایشگاه خودرو شیراز، مازندران، مشهد، زنجان، اصفهان، تبریز، تحول صنعت خودرو تهران، زاهدان و بوشهر تاکنون برگزار شده و نمایشگاه‌های شهرآفتاب و نمایشگاه بین‌المللی نیز تا آخر سال در دستور کار قرار دارد.

همان‌طور که اشاره شد حق اعتراض خودروسازان دولتی گرفته شده و خودروسازان خصوصی هم به‌ناچار و به دلیل نگرانی نسبت به از دست دادن سهمیه ارز و یارانه‌های موجود، برای حضور در نمایشگاه مجبور می‌شوند که هر ماه از استانی به استان دیگر سفر کنند. خودروسازانی که با مشکلات زیادی از جمله زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما برای نمایش دستاوردهای کوچک خود باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شده و غرفه‌های خود را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند تا دولت بدین شکل برای خود دستاوردسازی کند.

نارضایتی خودروسازان از اجبار دولتی در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که آبان ماه برگزار شد، کاملاً مشهود بود. نمایشگاهی که شرکت فرداموتورز، پیش از حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در آن حضور یافت و پس از خروج وزیر از نمایشگاه، آن‌ها هم غرفه خود را جمع‌آوری و نمایشگاه را ترک کرد.

جدا از این مسئله، این شکل از برگزاری نمایشگاه باعث می‌شود برخی محصولات اصطلاحاً سرهم‌بندی شوند و قبل از عبور از فیلتر کیفیت، ایمنی و حتی طراحی، با ایرادات فراوان به نمایشگاه برسند و در شبکه‌های اجتماعی مورد هجمه شدید قرار بگیرند. 

شاید اگر در سال تنها یک نمایشگاه خودرو برگزار شود، تولیدکنندگان و مونتاژکاران هم از آن استقبال کنند و با قدرت و برنامه‌ریزی بیشتر و بهتری در آن حضور یابند. اما وزارتخانه مربوطه با صنعت نمایشگاهی هم مانند بسیاری از صنایع دیگر به شکل سیاست‌زده برخورد می‌کند و جای آنکه به دنبال نتیجه‌ای مثبت از برگزاری این نمایشگاه‌ها باشد، صرفاً به دنبال کارنامه‌سازی است که در نهایت آن هم به عقیده بسیاری از کارشناسان نمره مردودی می‌گیرد. 

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.