کد مطلب: ۹۰۱۲۵۱

اقدامات انجام شده برای واردات خودرو جانبازان تشریح شد

اقدامات انجام شده برای واردات خودرو جانبازان تشریح شد

در پی طرح درخواست تسریع در اجرای آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص واردات خودروی جانبازان، توسط معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، که در نامه مدیرکل حوزه وزارتی بدان اشاره شده بود، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اقدامات انجام شده برای واردات خودروهای جانبازان را در قالب نامه‌ای تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفتم اسفند ماه بود که غلامحسین مقیمی اسفندآبادی- مدیرکل حوزه وزارتی (وزارت صمت) در نامه‌ای خطاب به معاون صنایع حمل‌ونقل این وزارتخانه، ضمن اشاره به نامه‌ درخواستی معاون اول رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، خواستار این شد که در جهت «تسریع در اجرای آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودرو جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» که در قالب نامه به شماره ۱۲۷۲۷۸ تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ارسال شده است،   اقدام لازم صورت گیرد. 

در این راستا، چند روز پیش (١٢ اسفند ماه)، منوچهر منطقی-معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت- در پاسخ به نامه‌ی مذکورِ مدیرکل حوزه وزارتی، اقدامات انجام شده در رابطه با واردات خودرو جانبازان که پیرو پیشنهادات مشترک وزارت صمت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اصلاح ماده (١٧) و حذف ماده (٣٠) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (٧) قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور با همکاری و هماهنگی سازمان توسعه‌ تجارت صورت گرفته است را تشریح کرد.

در نامه‌ منوچهر منطقی خطاب به غلامحسین مقیمی اسفندآبادی (مدیر کل حوزه وزارتی) آمده است:

''بازگشت به نامه شماره ۲۱۹۶۸۵۶ تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ در خصوص «درخواست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر تسریع در اجرای آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» به آگاهی می‌رساند: پیرو ارائه پیشنهادات مشترک این وزارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اصلاح ماده (۱۷) و حذف ماده (۲۰) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موضوع تصویب نامه شماره ۲۱۲۰۶۱/ت۶۲۲۰۲۲هـ  تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ هیأت وزیران و مطابق مباحث مطروحه و تصمیمات متخذه در آخرین نشست از سلسله نشست‌های مشترک با حضور اعضای شبکه ملی ایثارگران و هماهنگی صورت پذیرفته در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ با سازمان توسعه تجارت ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به به‌روزرسانی فهرست اسامی مشمولان واردات خودرو در سه سطح جانبازی (سطح اول ۵۰ تا ۶۹ درصد معادل ۲۵ هزار یورو، سطح دوم ۷۰ درصد عادی ٣٠ هزار یورو و سطح سوم ۷۰ درصد ویژه ٣۵ هزار یورو) اقدام و در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ اصل لوح فشرده نهایی برای بارگذاری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شد.

متعاقباً یک هفته پس از دریافت لوح محتوای فهرست اسامی مشمولان، امکان ویرایش برای ثبت‌نام و انتخاب خودروی مجدد و نهایی برای جانبازان عزیز فراهم شد.

گزارش خلاصه اقدامات انجام شده را به شرح ذیل به آگاهی می‌رساند:

۱- با توجه به نتایج سلسله نشست‌ها و جلسات متعدد با حضور اینجانب، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعضای شبکه ملی ایثارگران، با عزم جدی مقام عالی وزارت و درخواست رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، موضوع اصلاح تصویب‌نامه شماره ۸۵۹۸۳/ت ۶۱۲۵۴هـ تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲  هیأت وزیران در دستور کار کمیته فرعی و کارگروه تخصصی دفتر هیأت دولت قرار گرفت و پس از بررسی‌های لازم به تصویب رسید.

۲- نظر به این که فهرست اولیه مربوط به جانبازان عزیز ۵۰ درصد و بالاتر از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده بود، لذا بر اساس تصمیمات متخذه در جلسات مشترک، مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش) نسبت به ایجاد درگاه اختصاصی به نشانی Janbazan.salcauto.ir برای ثبت‌نام و انتخاب خودروهای وارداتی اقدام کرد.

٣- بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی وزارت متبوع و سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی برای انجام ثبت‌نام و انتخاب خودروهای وارداتی در مرحله اول برای تمامی جانبازان عزیز مشمول اقدام کرد.

۴- انجام فرآیند ثبت‌نام در سایت مذکور در سه سطح جانبازی به صورت تفکیکی از تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۲ لغایت ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ اجرایی شد.

۵- پس از ابلاغ رسمی تصویب‌نامه اصلاح ماده (۱۷) و حذف ماده (۲۰) آیین‌نامه اجرایی از سوی معاون اول رئیس جمهور، بنیاد شهید و امور ایثارگران فهرست اسامی بازنگری شده و نهایی را برای ثبت نام مرحله اول به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرد.

۶- سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش)، بارگذاری فهرست جدید را در سامانه انجام داد و بازگشایی سامانه یکپارچه اجرایی شد.

٧- با توجه به تغییرات ایجاد شده در سطوح جانبازی جانبازان و جانبازان جا مانده در مرحله اول ثبت‌نام، مقرر شد ویرایش اطلاعات و بازگشایی سایت در هفته اول اسفند برای هر سطح جانبازی در دو روز (جمعا شش روز) صورت پذیرد.

۸- با هدف تحقق بند (۷) گزارش و انجام ویرایش خودروهای وارداتی انتخابی در مرحله اول ثبت‌نام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از تاریخ پنجم لغایت ۱۱ اسفند بازگشایی شد.

٩- پیش‌بینی شد، چنانچه در زمان‌های تعیین شده، به هر دلیلی بعضی از جانبازان موفق به ثبت‌نام و ویرایش انتخاب خودروی وارداتی نشدند، با اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرصت ثبت‌نام دیگری برای آن‌ها فراهم شود.

١٠- مقرر شد، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با همراهی اینجانب جلسه‌ای را در خصوص موضوع تخصیص و نرخ ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی با حضور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ کند.

١١- مرحله ثبت سفارش و تخصیص ارز برای جانبازان،  پس از اعلام نتایج جلسه با رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.