کد مطلب: ۹۰۲۶۲۷

توضیحات مپنا درباره قیمت شارژر خودروهای برقی

توضیحات مپنا درباره قیمت شارژر خودروهای برقی

گروه مپنا در واکنش به گزارش تجارت‌نیوز درباره قیمت بالای شارژر خودروهای برقی این شرکت، جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه آن را می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه مپنا در واکنش به گزارش «بازارسازی وزیر صمت برای مپنا!/ شارژر خودروهای برقی با قیمت عجیب به بازار رسید» که هفته گذشته در این پایگاه خبری منتشر شده بود، جوابیه‌‌ای ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.

پیرو درج گزارشی با عنوان « بازارسازی وزیر صمت برای مپنا!/ شارژر خودروهای برقی با قیمت عجیب به بازار رسید» در تاریخ 21 اسفند 1402 و کد خبر 901852 در آن رسانه، پاسخ موضوع جهت آگاهی مخاطبان ارجمند ارسال می¬شود. لطفا دستور فرمایید متن ارسالی گروه مپنا در همان بخش جهت تنویر افکار عمومی منتشر شود.

توضیحات گروه مپنا در مورد قیمت شارژر خودرو‌های برقی تولیدی این گروه

ورود گروه مپنا به صنعت نوپای خودرو‌های برقی در کشور از 7 سال پیش با تجمیع دانش‌ها و مهارت‌های اندوخته شده خود، با درک روندها و نیاز آینده و به منظور توسعه فناوری بومی و ایجاد بستری برای کاهش مصرف سوخت خودروها آغاز شد. در این مدت بیش از ۱۵۰ متخصص جوان در بخش‌های تحقیق و توسعه مپنا مشغول توسعه فناوری‌های مربوط بوده‌اند و در حوزه ساخت شارژر، کیفیت و تنوع سبد محصولات گروه مپنا به سطح بازیگران مهم بین‌المللی این صنعت رسیده است. از این رو در شرایط رشد صنعت خودرو برقی در کشور، این گروه، پیشرو توسعه بومی تجهیزات و سیستم‌های شارژ خودرو برقی است. برای یک مجموعه پیشرو که فعلا رقیب عمده‌ای در این حوزه ندارد، استفاده از عبارت «انحصار»، تعبیری کلیشه‌ای است که بدون بررسی و تحلیل وضعیت جایگاه گروه مپنا در این صنعت به کار رفته است.

سؤال درست آن است که آیا سازنده این تجهیزات برای پیشرو و کم رقیب بودن، از امتیاز ویژه‌ای فراتر از توانایی فنی و قدمت زمانی خود در ورود به توسعه این صنعت بهره برده است؟

در حوزه واردات، انحصار به معنای موقعیتی است که یک شرکت یا یک گروه از شرکت‌ها، در یک بازار خاص، توانایی کنترل یا مدیریت تقریباً کامل بر واردات محصولات یا خدمات را دارد. این در شرایطی است که در حال حاضر محدودیتی برای واردات شارژر‌های خودرو‌های برقی از سوی دولت برای هیچ بنگاه اقتصادی ایجاد نشده و اساساً برای ورود این تجهیزات به کشور و فروش آنها، مجوز و یا تعرفه‌ خاصی فراتر از قوانین معمول حمایت از تولیدات داخلی که برای همه صنایع وجود دارد، گذاشته نشده است. 

از این رو طراحی، ساخت و فروش شارژر‌های خودرو‌های برقی توسط گروه مپنا در فضایی قابل رقابت با هر سازنده داخلی و واردات این محصولات انجام می‌شود. 

بدون شک، توسعه خودروهای برقی و زیرساخت استفاده از آنها، با توجه به نقش عمده خودرو‌ها در تمرکز آلایندگی در کلان شهر‌ها، به خصوص تهران از جمله سیاست‌گذاری¬های برجسته دولت محسوب می‌شود. 

بر اساس بررسی‌ها، وزارت صمت در طی این مسیر، فضای فعالیت را برای همه شرکت‌ها و مؤسسات فراهم کرده و امتیاز خاصی را برای هیچ شرکتی در نظر نگرفته است. اصل توسعه این فناوری جدید برای کمک به محیط زیست و اقتصاد انرژی کشور، در آن حد مهم بوده که همه شرکت‌های خودروسازی و فعالان بزرگ و کوچک این حوزه با حمایت دولت اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و از قضا برخی از آنها اقدام به واردات دستگاه‌‍‌های شارژ به همراه محصولات خود نموده‌‍اند و محدودیتی اعمال نشده است. این بدان معنی است که «انحصار» اساساً موضوعیت نداشته است.

در این حوزه فناوری، گروه مپنا محصولات متنوعی را با استفاده از دانش به روز مهندسان جوان و 20 سال تجربه خود در زمینه طراحی و تولید و راه‌اندازی سیستم‌های برق و کنترل به بازار عرضه کرده است که می‌توان به شارژر‌های AC  قابل حمل (پرتابل)، دیواری و ‌ایستگاهی در توان‌ها و ظرفیت‌های مختلف با انواع امکانات مختلف از جمله ارتباطات از راه دور، طول کابل، نصب رایگان، نمایشگر، کنترل توان و غیره و شارژر‌های DC توان متوسط و توان بالا و همچنین شارژر‌های DC اتوبوسی توان متوسط و توان بالا و پانتوگرافی اشاره کرد. نکته مهم اینکه گروه مپنا در طراحی و تولید شارژرهای سریع خود امکانات مختلفی از جمله تسهیم توان خروجی، امکان برنامه‌ریزی برای شارژ ترتیبی، انواع شیوه‌های پرداخت و انواع شیوه‌های سرویس را ارائه می‌دهد. در مقایسه فنی و قیمتی میان شارژر‌های تولیدی مپنا با شارژر‌های خارجی (عمدتاً چینی)، لازم است به ظرفیت و توان، وجود و عدم وجود نمایشگر، قابلیت تنظیم خودکار و شاخص‌های دیگر توجه شود. 

با نگاهی به مشکلات کار نکردن و یا عدم اتصال به شبکه و عدم تناسب با شبکه برق در شارژر‌های AC دیواری و پرتابل خودرو‌های برقی وارداتی که در این چند ماه جهت تست و یا به صورت نمونه وارد کشور شده‌اند 

می‌توان دریافت که چه از منظر کیفیت و اخذ استاندارد‌های لازم و چه از منظر تطابق فنی و ساختاری برای استفاده از این نوع شارژر‌ها در داخل کشور، محصولات گروه مپنا تفاوت معناداری با رقبای چینی خود دارند. 

همچنین برای مقایسه قیمتی، به قیمت‌های فروشنده خارجی باید هزینه‌های واردات اعم از انتقال ارز و هزینه‌های بانکی، حمل و نقل از خارج به ایران، بیمه، گمرک، حمل و نقل در داخل ایران، بازرسی و اخذ استاندارد و نیز هزینه خدمات پس از فروش، گارانتی و تعمیر و نگهداری را اضافه کرد.

پاسخ به این سوال مهم است که چرا در کشور چین قیمت یک شارژر مشابه به عنوان مثال شارژر ۶۰ کیلووات تا سه برابر قیمت ارزان‌ترین مدل متغیر است و در همان کشور، تفاوت قیمت شرکت‌های مختلف حتی به سه برابر هم بالغ می‌شود؟ پاسخ این سؤال آیا چیزی جز رعایت الزامات کیفی، امنیتی، الزامات استانداردهای بین‌المللی و قطعات مرغوب و دوام بیشتر است که این تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند؟

موضوع دیگر آن است که برای تولیدکنندگان و سازندگان داخلی به خصوص در سال‌های اخیر، موانع و مشکلات و ریسک‌ها مرتبا افزایش یافته است. تامین و گذراندن قطعات و مواد اولیه از مسیر پر پیچ و خم بازرگانی و رساندن آنها به داخل کشور، هزینه‌های مالی مستقیم و غیرمستقیم را افزایش داده است. هزینه‌های واردات قطعات و مواد مورد نیاز برای تولید، ریسک‌های نوسان ارز در بستر اقتصاد ایران و...، نهایتاً ساخت داخل را با هزینه تمام شده بیشتری مواجه می‌کند. نهایتا اینکه مقایسه قیمت فروش در کشور دیگر، آن هم در یک صفحه اینترنتی با قیمت تمام شده‌ای که همه هزینه‌ها و عوامل فوق‌الذکر را هم شامل می‌شود مقایسه درستی نیست.

نکته دیگر اینکه صنعت خودرو‌های برقی و زیرساخت شارژ آن در ایران به تازگی پا گرفته و کلیه محصولات طراحی و ساخته شده در این صنعت مراحل اولیه تجاری سازی را می‌گذرانند. در نتیجه تیراژ تولید و سرشکن شدن هزینه‌های زیاد اولیه توسعه محصولات، قابل قیاس با شرکت‌های چینی که هم قدمت بیشتری در این 

صنعت دارند و هم تیراژ تولیدشان در حد هزار برابر تعداد کنونی مپناست، قابل مقایسه نیست. طبعاً با افزایش تقاضا، ساخت بیشتر و به تبع آن توسعه زیرساخت‌های تولید محصولات در گروه مپنا، قیمت محصولات قابل کاهش خواهد بود. هر چند همین الان هم حداقل در بخشی از انواع شارژرهای تولیدی گروه مپنا، اختلاف قیمت با لحاظ همه عوامل موثر، چندان زیاد نیست.

به این موضوع هم باید توجه داشت که گروه مپنا در حوزه زیر ساخت شارژ خانگی و عمومی، صرفاً ارائه دهنده شارژر نیست، بلکه ارائه دهنده راه حل است. صرف وارد کردن باکس شارژر از چین یا هر کشور به معنی زیرساخت شارژ نیست. پشتیبانی ۲۴ ساعته تلفنی و بر خط رایگان، خدمات نصب، تعویض و تعمیر، خدمات نرم‌افزاری اپلیکشن، مدیریت تامین و مصرف برق، امنیت داده کاربران و شبکه بانکی و دیگر امکانات و تسهیلاتی که مپنا برای کاربران شارژرهای خودرو برقی فراهم می‌کند، مجموعه‌ای است که فراتر از وارد کردن صرف دستگاه شارژ است.

ضمن آنکه در توضیحات این یادداشت تلاش شده است دیدگاه جامعی برای قضاوت در مورد مقایسه قیمت‌ها ایجاد شود، مهمترین نکته‌ آن است که مشتریان حق انتخاب دارند و گروه مپنا نیز بدون دریافت هرگونه امتیاز انحصاری، با تولیدات دیگر اعم از داخلی و خارجی در چارچوب قوانین کشور رقابت می‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.