کد مطلب: ۸۹۹۱۸۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تاثیر ناظران آمریکایی بر استفاده بین‌المللی از تتر

 تاثیر ناظران آمریکایی بر استفاده بین‌المللی از تتر

تحلیل‌های جدید می‌گویند تتر در برابر چالش‌های نظارتی با چالش‌های جدیدی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تتر (USDT)، بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان بر اساس ارزش بازار، در حال حرکت میان یک محیط نظارتی پرچالش است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکردهای آن، به ویژه استفاده از این استیبل کوین در خارج از آمریکت داشته باشد.

با وجود اینکه پایگاه اصلی تتر در ایالات متحده نیست، وابستگی آن به بازار آمریکا آن را در معرض اقدامات نظارتی احتمالی از سوی مقامات این کشور قرار می‌دهد.

نفوذ مقامات آمریکایی بر تتر

در گزارش جی‌پی مورگان (JPMorgan)، تحلیلگران به رهبری Nikolaos Panigirtzoglou، بر تاثیرگذاری میزان کنترلی که مقامات آمریکایی می‌توانند بر تتر اعمال کنند بر بازار، تاکید کردند. با وجود وضعیت تتر به عنوان یک نهاد غیر آمریکایی، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی  (OFAC)، زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا، بر عملیات آن تاثیر دارد و بر استفاده خارجی و هماهنگی نظارتی آن تاثیر می‌گذارد.

تحلیلگران هشدار دادند که مقررات پیش‌روی استیبل کوین‌ها احتمالاً فشار غیرمستقیمی بر تتر وارد می‌کند که جذابیت آن را در مقایسه با استیبل کوین‌هایی که شفافیت بیشتری نشان می‌دهند و با استانداردهای نظارتی جدید مانند شناسایی مشتری (KYC) و قوانین ضد پولشویی (AML) مطابقت دارند، کاهش می‌دهد.

تلاش‌ها و چالش‌های شفافیت تتر

تتر برای تامین شفافیت مربوط به دارایی‌های ذخیره‌ای خود، همواره تحت فشار بوده و تلاش‌هایی را برای ارائه داده‌های اصلی مربوط به دارایی‌های خود انجام داده است. با این حال، گزارش جی‌پی مورگان نسبت به کفایت این افشاگری‌ها در رفع نگرانی‌های موجود ابراز تردید کرد.

تاثیرات این فشارهای نظارتی تنها محدود به تتر نیست بلکه به پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز گسترش می‌یابد، جایی که تیتر به عنوان یک منبع اصلی وثیقه و نقدینگی عمل می‌کند.

هماهنگی جهانی در مقررات استیبل کوین

گزارش این بانک همچنین بر انتظار هماهنگی جهانی در مقررات استیبل کوین از طریق هیئت ثبات مالی (FSB)  در سراسر کشورهای گروه بیست (G20) تاکید کرد. این هماهنگی به هدف محدود کردن استفاده از استیبل کوین‌هایی مانند تتر کمک کرده و محیط نظارتی را محدودتر می‌کند.

تحلیلگران جی‌پی مورگان به ارتباط تتر با تورنادو کش(Tornado Cash)، یک پلتفرم بهبود حریم خصوصی در شبکه اتریوم، به عنوان نمونه‌ای از دسترسی مقامات آمریکایی اشاره کردند. Tornado Cash در سال ۲۰۲۲ به دلیل ادعای دخالت در فعالیت‌های پولشویی توسط OFAC تحریم شد و در ادامه بر تاثیر تبعیت تتر از دستورالعمل‌های نظارتی تاثیر گذاشت. 

البته تتر در ابتدا در برابر این موضوه مقاومت کرد اما در نهایت در دسامبر 2023 استیبل کوین‌های موجود در کیف پول‌های تحریم شده توسط  OFAC  را به دلیل اقدامات امنیتی پیشگیرانه مسدود کرد. گزارش جی‌پی مورگان همچنین بیان کرد که اقدامات حقوقی علیه نهادهای خارج از کشور و شرکت‌های غیرمتمرکز موضوعی پیچیده است و اقدامات غیرمستقیم و همکاری‌های بین‌المللی می‌توانند استفاده آن را محدود کنند.

واکنش مدیرعامل تتر به نظرات جی‌پی مورگان

پائولو آردوینو مدیرعامل تتر، به نگرانی‌های JPMorgan واکنش نشان داد و بر اقدامات پیشگیرانه شرکت در پاسخ به اقدامات نظارتی را تاکید کرد. او مدعی شد که چنین ادعاهایی از سوی بزرگترین بانک جهان، دوگانه است و استانداردهای متضادی را در مورد گفتمان مربوط به تمرکز بازار نشان می‌دهد.

به گفته او، نگرانی‌های جی‌پی مورگان ممکن است بیشتر به حسادت آن‌ها نسبت به رشد تتر در بازار کریپتو مربوط باشد. اما با وجود این انتقادات، انتظار می‌رود که مقررات پیش‌روی استیبل کوین‌ها در ایالات متحده و اروپا بر استفاده از تتر تاثیر بگذارد و جذابیت آن را در مقایسه با استیبل کوین‌های شفاف‌تر و هماهنگ با استانداردهای نظارتی کاهش دهد.

در حالی که تتر به دنبال افزایش شفافیت و هماهنگی با مقررات است، چالش‌های نظارتی و رقابتی پیش‌رو می‌تواند آینده‌ای پیچیده را برای این استیبل کوین رقم بزند. تحلیلگران جی‌پی مورگان به شدت بر نیاز به افزایش شفافیت و انجام حسابرسی‌های مستقل در گزارش‌های تتر تاکید کردند. این در حالی است که S&P Global نگرانی‌هایی در مورد ثبات ارزش آن در برابر دلار آمریکا را نیز مطرح کرد. در نهایت، چشم‌انداز تتر و نقش آن در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) به چگونگی پاسخگویی آن به این چالش‌ها و هماهنگی با محیط نظارتی در حال تغییر، بستگی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.