فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۰۴۱۴۸

اخبار فناوری روز:

شرایط واردات موبایل تغییر کرد/ خبر جدید از پروژه ۵G

شرایط واردات موبایل تغییر کرد/ خبر جدید از پروژه ۵G

ورود همراه اول به پروژه ۵G، دستگیری۱۰ باند سردسته‌ سایت‌های شرط‌بندی و حذف کنترل سابقه شرکت‌ها از شرایط واردات موبایل، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل که مدتی است روی پیاده‌سازی شبکه ۵G مانور می‌دهند، حالا همراه اول هم اعلام کرده است که می‌خواهد این پروژه را آغاز کند.

‏سیدیاسر رایگانی، مدیر کل ارتباطات همراه اول، در توئیتر نوشته است این اپراتور برنامه ۵G را به صورت پایلوت آماده کرده که به زودی بالا می‌آید.

او توضیح داده است که ساختمان همراه اول و چهار نقطه دیگر هم به این منظور کاندیدا شده‌اند؛ برج میلاد، وزارت ارتباطات، باغ کتاب و دانشگاه تهران یا شهیدبهشتی.

این در حالی است که برخی از کاربران اینگونه اقدامات را نمایشی می‌دانند و معتقدند سرعت واقعی اینترنت در ایران با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد.

دستگیری۱۰ باند سردسته‌ سایت‌های شرط‌بندی

خانه ملت، از دستگیری۱۰ باند و ۱۶۴ متهم سردسته‌ سایت‌های شرط‌بندی خبر داده است.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا ناجا افزوده است بالغ بر پنج هزار وب‌سایت و اکانت شبکه اجتماعی شناسایی که برای بیش از ۱۷۵۰ مورد پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گفته او، امسال با توجه به هماهنگی‌های انجام شده بالغ بر ۱۹۰۰ کارت مسدود شده است.

حذف کنترل سابقه شرکت‌ها از شرایط واردات موبایل

زومیت، از حذف کنترل سابقه شرکت‌ها از شرایط واردات موبایل حذف خبر داده است.

بر اساس این گزارش، قانون کنترل سابقه‌ واردکنندگان موبایل بار دیگر برداشته شد تا به‌خصوص شرکت‌های تازه تاسیس بتوانند بدون محدودیت اقدام به واردات موبایل کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، قانونی تحت عنوان «سقف و سابقه» دارد. بنابراین قانون، سابقه‌ شرکت‌های واردکننده‌ کالا، شامل میانگین میزان واردات دلاری آنها در دو سال قبل می‌شود و بر این اساس، سهمیه واردات هر شرکت مشخص می‌شود.

بااین‌حال، با توجه به اینکه طرح رجیستری در سال ۹۷ به اجرا درآمد، شرکت‌های واردکننده‌ موبایل نیز از آن سال رشد قابل توجهی پیدا کردند. محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید که این شرکت‌ها تازه از سال ۹۷ قصد داشتند که به‌صورت قانونی وارد بازار موبایل شوند و اقدام به واردات گوشی کنند؛ به همین دلیل، قانون سقف و سابقه استثنائا در آن زمان برای شرکت‌های واردکننده‌ موبایل برداشته شد.

در سال ۹۹ این قانون دوباره اعمال شد و همین موضوع باعث شد توانایی شرکت‌ها برای واردات به‌شدت کاهش یابد و آنها به واردات میزان بسیار کمی محدود شوند. عالیان می‌گوید تاثیر این موضوع را امسال در واردات شرکت‌ها دیدیم و مشکلات زیادی در روند ثبت سفارش آنها به‌وجود آمد.

بر این اساس، ثبت سفارش شرکت‌های واردکننده طی مرداد و شهریور امسال نسبت به تیرماه، بیش از ۱۰ برابر کاهش یافت.

به همین علت، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خواستار حذف قانون سقف و سابقه شد تا شرکت‌های جدید واردکننده‌ گوشی تلفن همراه، قادر به انجام واردات شوند. حال معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، خبر از حذف شرط سابقه واردات برای واردکنندگان موبایل داده است.

عالیان می‌گوید قانون سقف هنوز برداشته نشده و شرکت‌های واردکننده‌ گوشی همچنان ارزش‌گذاری می‌شوند. بااین‌حال اکنون شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های تازه تاسیس دست بازتری برای واردات دارند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.