کد مطلب: ۶۵۳۳۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفاوت استفاده از شبکه‌های اجتماعی میان فقیر و پولدار/ مقایسه کشورهای توسعه یافته با ایران

تفاوت استفاده از شبکه‌های اجتماعی میان فقیر و پولدار/ مقایسه کشورهای توسعه یافته با ایران

شکل حضور در فضای مجازی میان قشر ثروتمند و فقیر جامعه کشورهای توسعه یافته با ایران تفاوت اساسی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز : شکل استفاده از فضای مجازی چه تفاوتی میان قشر فقیر و ثروتمند جامعه دارد؟ پرسشی که پاسخ به آن در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه کاملا متفاوت است. طبق بررسی‌ها در سال ۲۰۲۲ کاربران اینترنت یعنی افرادی که به اینترنت دسترسی دارند به ۴٫۹۵ میلیارد نفر یعنی ۶۲ درصد از جمعیت جهان رسید.

در کشورهای توسعه‌یافته شبکه‌های اجتماعی در میان قشر فقیر جامعه بیشتر از قشر ثروتمند استفاده می‌شوند. در حالی که قشر ثروتمند خبرها و اطلاعات مورد نیاز خود را بیشتر از طریق رسانه‌های رسمی دریافت می کنند. اکثر مخاطبان رسانه‌های رسمی ثروتمندان و افراد با تحصیلات بالا و اکثر کاربران شبکه‌های اجتاعی مانند فیس‌بوک افراد با درآمد و تحصیلات کمتر هستند.

به گزارش وبسایت imdea ارتباطی بین سطح تحصیلات و میزان درآمد افراد و نحوه استفاده آنها از اینترنت وجود دارد و افراد با موقعیت اجتماعی مختلف بر اساس موقعیت مالی خود استفاده‌های مختلفی از اینترنت دارند.

اکثر افراد ثروتمند وقت خود را در اینترنت صرف تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کار، پیگیری اخبار به خصوص اخبار سیاسی، رصد بازار بورس و اخبار مالی و اقتصادی و بازدید از سایت‌های مربوط به خانه، غذا و سفر می‌کنند.

زمانی که عدم دسترسی به اینترنت کاهش پیدا می‌کند و درصد بالایی از جمعیت یک کشور به اینترنت دسترسی دارند، شکاف دیجیتال کم می‌شود و همزمان با آن شکاف نحوه استفاده از اینترنت پدیدار می‌شود. شکاف دیجیتال یعنی اختلاف در دسترسی به اینترنت و نوع استفاده از آن هم ناشی از فقر است و هم دلیل فقر.

در مورد نوجوانان نیز کسانی که وضع مالی بهتری دارند بیشتر به دنبال اطلاعات و اخبار هستند تا چت کردن یا بازی‌های ویدئویی. تقریبا در تمام کشورها استفاده دانش‌آموزان از کامپیوتر و اینترنت از چک کردن ایمیل‌ها گرفته تا پیگیری اخبار به موقعیت اجتماعی و اقتصادی آنها بستگی دارد.

تفاوت میزان مصرف اینترنت در ایران با کشورهای توسعه یافته

دسترسی یکسان به اینترنت به معنای دسترسی یکسان به فرصت‌ها نیست. با وجود اینکه همه افراد می‌توانند از اینترنت برای کسب اطلاعات در خصوص جهان، یادگیری و کسب مهارت و درخواست برای مشاغل پردرآمد استفاده کنند اما به نظر می‌رسد افرادی که موقعیت مالی خوبی ندارند کمتر از وجود این فرصت‌ها آگاه‌اند و نمی‌دانند تکنولوژی دیجیتال چه کمکی می‌تواند به آنان بکند و یا مهارت آن را ندارند که این فرصت‌های اینترنتی را به فرصت‌های واقعی تبدیل کنند.

برای مثال در ایران بسیاری هنوز به اینترنت با کیفیت و یا تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند. همچنین آنطور که حریرچی، استاد دانشگاه به تجارت‌نیوز می‌گوید؛ اساسا شکل مصرف اینترنت و حضور در فضای مجازی میان قشر ثروتمند و فقیر جامعه ایران با دیگر کشورها، بسیار متفاوت است.

در ایران قشر ثروتمند یا برخوردار به اینترنت و موبایل‌های پیشرفته دسترسی داشته و از آنجایی که به نسبت به قشر فقیر ساعت کاری کم‌تری دارند و در عین حال تفریحات بیشتری دارند از فضای مجازی برای سرگرمی ودر عین حال نشر سبک زندگی خود استفاده می‌کنند. بیشترین میزان حضور در شبکه‌های مجازی را ثروتمندان دارند و کم‌ترین دسترسی و حضور را اقشار فقیر جامعه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.