خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۸۶۳۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

دوئل دولت و مرکز پژوهش های مجلس/ دولت گوش شنوایی برای توصیه‌های کارشناسان مجلس هم ندارد!

دوئل دولت و مرکز پژوهش های مجلس/ دولت گوش شنوایی برای توصیه‌های کارشناسان مجلس هم ندارد!

رسانه‌های دولتی به‌تازگی هجمه‌های شدیدی به عملکرد مرکز پژوهش های مجلس وارد کرده‌اند. این مرکز نیز با انتشار جوابیه‌ای به این موضوع واکنش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود 30 سال است که مرکز پژوهش های مجلس، به عنوان بازوی پژوهشی و تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی، وظیفه مطالعه، بررسی و ارائه نظرهای کارشناسی درباره طرح‌ها و لوایح و همچنین ارائه پیشنهادهای کارشناسانه به دولت را بر عهده دارد.

با وجود این، دولت سیزدهم که به نظر می‌رسد علاوه بر آنکه تحمل انتقادهای رسانه‌ها را ندارد، تمایلی به شنیدن توصیه‌های کارشناسان مجلس نیز نشان نمی‌دهد، واکنش تندی به گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها نشان داده و این مرکز را به خروج از ریل پژوهش متهم کرده است.

در این شرایط، سوال اینجاست که اگر قرار باشد دولت سیزدهم نسبت به توصیه‌ها و گزارش‌ها مرکز پژوهش های مجلس نیز چنین رویکردی داشته باشد، چگونه باید امید داشت که دولتمردان متوجه مشکلات شوند و بتوانند راهکاری برای حل آنها پیدا کنند؟

انتقاد ایرنا از تغییر رویکرد مرکز پژوهش‌ها در دولت رئیسی

روز گذشته خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، با انتشار مطلبی تند و تیز خطاب به مرکز پژوهش، به انتقاد از عملکرد این بخش پرداخت. در این گزارش نوشته شده است، مرکز پژوهش های مجلس در دو دهه اخیر به محل فعالیت نخبگان و کارشناسان ارشد کشور تبدیل شده بود اما در دو سال گذشته، رویکرد این مرکز از یک نهاد مطالعاتی به مرکزی برای فعالیت‌های رسانه‌ای تغییر یافته و گزارش‌های جهت‌دار این مرکز، بازوی پژوهشی مجلس را به یک رسانه سیاسی و با کارکردی مطابق میل رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل کرده است.

به‌علاوه، رسانه دولت در بخش‌های دیگری از این گزارش، نشر ترامپ‌هراسی، فقیرنمایی ایران، جهت‌گیری همیشه منفی و انتشار مواضع سیاسی را به مرکز پژوهش‌ها نسبت داده است.

ایرنا در ادامه گزارش خود با انتشار تصاویری، تعدادی از گزارش‌های رسانه‌های فارسی‌زبان در داخل و خارج از کشور را نمایش داده که در گزارش‌هایشان به گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها اشاره کرده بودند و دراین‌باره با برخی از نمایندگان مجلس گفت‌وگو کرده و انتقادات آنها نسبت به مرکز پژوهش‌ها را منتشر کرده است.

تداوم حمله به مرکز پژوهش‌ها؛ این بار از سوی روزنامه ایران

امروز هم روزنامه ایران با ادامه حمله به رویکرد مرکز پژوهش های مجلس نوشت: «اظهار برخی نظرات غیرمسئولانه و غیرمستدل و مهم‌تر از آن، در نظر نگرفتن تبعات پررنگ این اظهارات از سوی رسانه‌های جریان‌های رقیب دولت مساله‌ای نیست که تنها محدود به مواضع سیاسی معدودی از نمایندگان باشد. این وضعیتی است که متاسفانه بر شماری از گزارش‌های مرکز پژوهش های مجلس در دو سال اخیر حاکم شده است.»

واکنش مرکز پژوهش‌ها به انتقادات چه بود؟

مرکز پژوهش های مجلس نیز در واکنش به موج انتقادات رسانه‌های وابسته به دولت، با انتشار گزارشی به دفاع از عملکرد خود پرداخته است. در این گزارش، با اشاره به اینکه این مرکز به‌ عنوان مرجعی مستقل از نگاه‌های جناحی و سیاسی، محل استناد گزارش‌های اثرگذار کشور قرار می‌گیرد، تاکید کرده که این دیدگاه در بعضی مواقع به مذاق برخی خوش نیامده و انتقادهایی غیرکارشناسی و غیرعلمی برانگیخته است.

مرکز پژوهش های مجلس در ادامه انتقاد از خبرگزاری دولت تاکید کرده: «خبرگزاری ایرنا در اقدام اخیر خود حتی پا را فراتر نهاده و هدف اصلی خود از این رویکرد را عیان کرده است، یعنی تلاش برای دخالت در فرایند انتخاب رئیس مجلس.»

در این گزارش همچنین این موضوع عنوان شده که رسانه‌های دولت، سراسیمه و آشفته به‌جای توجه به اصل گزارش‌های این مرکز، خوانش آن و داشتن رویکرد حل مساله، حمله به مرکز پژوهش های مجلس را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در ادامه نیز به برخی از مواردی اشاره شده که دولت و رسانه‌های وابسته به آن، بدون مطالعه کامل و دقیق مرکز پژوهش‌ها، به آنها هجمه وارد کرده‌اند.

سوالات تامل‌برانگیز مرکز پژوهش‌ ها از دولت

نکته تامل‌برانگیز دیگر در جوابیه مرکز پژوهش‌ها، سوالات این مرکز از دولت است. در متن این جوابیه آمده است: « آیا دولت محترم آن‌قدر از عملکرد خود مطمئن است که سایر نهادها و مراکز پژوهشی را به دروغگویی و سیاه‌نمایی متهم می‌‌کند؟ آیا شایسته نیست حتی اگر نقدی کارشناسی هم به دولت وارد شد، با نگاه علمی و کارشناسی و به‌دور از همهمه‌های رسانه‌ای به آن پرداخته شود؟ یا اگر نگاه انتقادی و غیرواقع‌بنیانه ازسوی رسانه‌های داخلی و معاند خارجی با استناد به گزارش علمی یک مرکز صورت گرفت، بهتر نیست به‌جای تاختن به آن مرکز علمی از دل همان گزارش در حمایت از عملکرد دولت سخن گفت و جواب رسانه‌ها را به‌ صورت رسانه‌ای داد؟ اگر تاب و تحمل نقد کارشناسانه هم در دولت وجود ندارد، پس اساساً چگونه باید متوجه مشکلات شد؟ واقعاً رسانه‌های دولت تفاوت تخریب و نقد کارشناسانه را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهند؟»

تغییر رویه با تغییر جایگاه

نکته قابل توجهی که باید بازگو کرد این است که خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران، هر دو در گزارش‌های خود به این نکته اشاره کرده‌اند که رویکرد مرکز پژوهش‌ها، در دو سال اخیر و درست همزمان با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، تغییر پیدا کرده است که همین ادعا هم جای تفکر دارد.

از سوی دیگر، این نکته نیز حائز اهمیت است که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و بسیاری از معاونت‌های این وزارتخانه، سابقه حضور در مرکز پژوهش‌ ها را در کارنامه خود دارند و در آن زمان، گزارش‌های بسیاری درباره عملکرد دولت وقت ارائه کرده‌اند. حالا اما به نظر می‌رسد این افراد، پس از قرار گرفتن در جایگاه اجرایی، این رویه را نادرست دانسته و به انتقاد از آن می‌پردازند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.