کد مطلب: ۷۶۰۸۳۰

در نشست خبری استارتاپ «موبایل‌کمک» مطرح شد:

چالش استارتاپ های خدمات موبایل/ به‌روزرسانی قوانین بازار گوشی‌های هوشمند

چالش استارتاپ های خدمات موبایل/ به‌روزرسانی قوانین بازار گوشی‌های هوشمند

علیرضا اسدی مدیرعامل استارتاپ موبایل‌کمک: درخواست ما این است که قوانین اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند بسازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته استارتاپ موبایل‌کمک به مناسبت رویداد 10 سالگی این استارتاپ، نشست خبری را با حضور خبرنگاران حوزه فناوری برگزار کرد.

علیرضا اسدی، مدیرعامل موبایل‌کمک پیرامون ایده ‌شکل‌گیری و روند رشد این استارتاپ توضیح داد: ایده شکل‌گیری این استارتاپ زمانی به ذهن ما رسید که بحث همه‌گیری موبایل بسیار مطرح بود. در آن زمان پیش‌بینی ما این بود که به زودی گوشی‌های معمولی به زودی جایشان را به اسمارت‌فون‌ها می‌‌دهند. ما هم تصمیم گرفتیم وارد بازار اسمارت‌فون‌ها شویم. در ابتدا با دو تا سرویس شروع کردیم؛ یکی سرویس مشاوره تلفنی و دیگری سرویس تعمیرات موبایل.

اسدی افزود: حدود دو سه سالی طول کشید تا مقدمات ورود به صنعت موبایل را فراهم کنیم. مثل همه استارتاپ‌ها ماهم آزمون و خطا کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که بازار خدمات به‌نسبت بازار بکری است.

او ادامه داد: ما سال 91 که جو استارتاپی تازه داغ شده بود استارت رسمی کار را زدیم. سال 92 شرکت را تاسیس کردیم و در نهایت در سال 93 تصمم گرفتیم پلتفرمی را راه‌اندازی کنیم که بتوانیم خدمات را به صورت آنلاین ارائه دهیم.

اسدی ضمن اشاره به این موضوع که موبایل‌کمک از اولین شرکت‌هایی بود که با جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق وارد بازار گارنتی شد ادامه داد: در سرویس گارانتی عمده فعالیت برای جلب رضایت مشتری است. ما تصمیم گرفتیم هرطور شده این رضایت را جلب کنیم. طبق رده‌بندی سازمان حمایت در حال حاضر ما جزو 5 شرکت برتر گارانتی موبایل کشور هستیم.

مدیرعامل موبایل‌کمک پیرامون سکوت خبری این استارتاپ طی 10 سال اخیر نیز به خبرنگاران گفت: فضای اکوسیستم استارتاپی در یک دوره‌ای خیلی شلوغ شده بود. سایت ما حدودا روزانه 100 هزار نفر و ماهانه 3 میلیون نفر بازدیدکننده دارد. با تغییر فضای اکوسیستم در یکی دوسال اخیر اما سعی کردیم مدل تجاری‌مان را بیشتر به سمت بازار گارانتی ببریم و در نهایت پس از 10 سال فعالیت یک نشست خبری برگزار کنیم که شاید بعدا هر چند ماه یکبار نیز این کار را اینجام دهیم.

افزایش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند با آمدن اینستاگرام

اسدی با اشاره به اینکه این استارتاپ یکی از بهترین سرویس‌دهنده‌های تعمیرات موبایل در ایران برای سرویس غیرگارانتی است اظهار کرد: طی چهارسال گذشته سامسونگ از ایران رفت و به‌دلیل وجود اینستاگرام تقاضا برای گوشی‌های هوشمند به صورت انفجاری بالا رفت. در بحث جایگزین شدن شیائومی با هوآوی نیز تغییرات زیادی اتفاق افتاد. در ابتدا بازار گارانتی هوآوی به صورت انحصاری دست دو شرکت بود و شیائومی هیچ نمایندگی در ایران نداشت. این شد که ما تصمیم گرفتیم به ارائه خدمات مربوط به برندهای شیائومی، سامسونگ، اپل و نوکیا که نمایندگی در ایران نداشتند بپردازیم.

کاهش 35 درصدی بازدید به دلیل قطعی اینترنت

مدیرعامل موبایل‌کمک در پاسخ به خبرنگار تجارت‌نیوز، پیرامون چالش‌های ناشی از اعمال محدودیت‌های اینترنت بیان کرد: چنین چالشی اولین بار در آبان 98 اتفاق افتاد. در آن زمان بود که ما تصمیم گرفتیم بازار آفلاین را راه‌اندازی کرده و ارتباطاتمان را با بازار افزایش دهیم. در واقع با این اتفاق بیزنس‌ را دوشاخه کردیم و تمرکز عمده‌مان را روی بازار گارانتی که بازار آفلاین است گذاشتیم. اما درباره میزان خسارت‌ها می‌توانم بگویم ورودی سایت ما حدود 35 درصد کاهش پیدا کرد.

او درباره تاثیر نوسانات ارزی در بازار تعمیرات نیز گفت: با بالا رفتن نرخ ارز تقاضای تعمیر گوشی‌ها بالا نرفت. چراکه تعمیرات به خاظر بالارفتن قیمت قطعات صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی به‌دلیل قیمت شکنی که توسط گوشی‌های شیائومی در بازار اتفاق افتاد، مردم ترجبح دادند بجای تعمیر گوشی جدید اقتصادی بخرند.

اسدی درپایان خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های ما همیشه این بوده که قوانین بازار با تغییرات بازار گوشی‌های هوشمند به‌روز شود. چون تصمیمات مربوط به بازار گوشی‌های هوشمند معمولا با دیدگاه بازار سنتی که بازار لوازم خانگی بوده گرفته می‌شوند. درخواست ما این است که قوانین اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند بسازیم.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.