خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۵۲۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دریافت مالیات از عرضه‌کنندگان بازی های رایانه ای خارجی/ رکود دوباره در صنعت گیم ایران

دریافت مالیات از عرضه‌کنندگان بازی های رایانه ای خارجی/ رکود دوباره در صنعت گیم ایران

در جلسه صبح امروز مجلس دریافت مالیات 10 درصدی از تمام عرضه‌کنندگان بازی های رایانه‌ای خارجی تصویب شد. تصمیمی که به نظر می‌رسد چندان به نفع صنعت گیم نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز مجلس همزمان با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (ق) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موافقت شد.

براساس بند (ق) تبصره ۶ ماده واحده لایحه مذکور سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل ده درصد (۱۰%) قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

19هزار میلیارد تومان، اندازه بازار بازی در ایران

مطرح کردن دریافت مالیات از عرضه کنندگان بازی های خارجی در حالی است که هنوز مشخص نیست که نحوه شناسایی عرضه کنندگان به چه صورت خواهد بود. در حال حاضر بخش بزرگی از بازی ها در بستر پلتفرم هایی چون بازار و مایکت منتشر می شوند. همچنین این سوال مطرح است که نحوه تعامل با صاحبان این پلتفرم ها به چه صورت خواهد و آیا اصولا دریافت مالیات از عرضه کنندگان بازی های خارجی شدنی است یا خیر؟

لازم به ذکر است که براساس گفته های مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای، گردش مالی صنعت بازی در ایران در سال ۱۴۰۰، ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است‌ و بیش از ۹۵درصد بازار سرگرمی‌های رایانه‌ای در ایران در اختیار بازی‌های خارجی است.

مالیات 10 درصدی و شکست کسب‌وکارهای خرد

مصطفی علوی کارشناس حوزه گیم با اشاره به اینکه متاسفانه نگاهی که به بازار بازی‌های رایانه‌ای خارجی وجود دارد اینگونه است که این بازار یک فضای بی‌قانون است و نیاز به یکسری بازنگری‌ها دارد به تجارت‌نیوز گفت: چنین تصمیماتی در سال 97 نیز گرفته شد. زمانی‌که بحث الزام هولوگرام برای بازی‌های فیزیکی وارداتی مطرح شد. اما چنین تصمیمی با شکست مواجه شد.

او ضمن تاکید براینکه این اتفاق قیمت این بازی‌ها را افزایش می‌دهد، ادامه داد: درحال حاضر با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت این بازی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. حالا با دریافت مالیات 10 درصدی از واردکنندگان، قیمت این بازی‌ها دوباره افزایشی شده و درنتیجه بازار بازی‌های رایانه‌ای کوچک‌تر می‌شود. وقوع چنین اتفاقاتی باعث می‌شود گیمرهای ایرانی همواره از همتایان خارجی خود عقب بمانند.

این کارشناس فناوری پیرامون چالش‌های فعالان صنعت گیم در ایران افزود: متاسفانه دریافت مالیات از عرضه‌کنندگان بازی اگرچه با هدف حمایت از بازی‌های داخلی صورت می‌گیرد ما واقعیت این است که چنین اتفاقی نیز رخ نمی‌دهد. حمایت از بازی‌‌سازهای داخلی آنطور که باید صورت نمی‌گیرد.

او افزود: تا همین الان هم با اعمال محدودیت‌های اینترنتی بسیاری از فعالیت‌های بازی‌سازها مختل شده است؛ دریافت مالیات باعث می‌شود دوباره این کسب‌وکارها با شکست مواجه شوند.

گردش مالی 285 میلیاردی صنعت بازی‌های ویدیویی تا سال 2027

تصمیمات بی‌نتیجه و گاها آسیب‌زننده دولت درحالی صورت می‌گیرد که در کشورهای پیشرو همواره صنعت گیم با حمایت‌های روزافزون دولت مواجه است. به‌علاوه اینکه گردش مالی صنعت گیم در دنیا رقم قابل توجهی دارد. براساس آمار سایت استاتیستا، انتظار می‌رود درآمد جهانی 197 میلیارد دلاری صنعت بازی‌های ویدیویی در سال 2022 به 285 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش یابد.

گردش مالی بازی‌های ویدیویی در کشور آمریکا نیز سالانه ۱۹۷ میلیارد دلار است. بزرگترین بخش این درآمد نیز مربوط به بازی‌های موبایلی است که سالانه بیش از 91 میلیارد است.

این درحالی است که گردش مالی صنعت بازی در کشور در سال ۱۴۰۰ طبق گفته مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، ۱۹ هزار میلیارد تومان است‌ و بیش از ۹۵ درصد بازار سرگرمی‌های رایانه‌ای در ایران در اختیار بازی‌های خارجی است.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.