خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۰۸۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اپلیکیشن ها در خدمت افراد دارای معلولیت

اپلیکیشن ها در خدمت افراد دارای معلولیت

در دنیای فناوری امروزی، اپلیکیشن‌هایی به وجود آمده‌اند که در راستای از بین بردن موانع، به افراد دارای معلولیت کمک می‌کنند و به نوبه خود به این افراد اجازه می‌دهند راحت‌تر و مستقل‌تر زندگی کنند. اما باز هم آمارها نشان می‌دهد که استفاده از این اپلیکیشن‌ها کم است و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های این حوزه وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داشتن معلولیت نباید به معنای کنار گذاشته شدن از جامعه باشد. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دارای نوعی ناتوانی هستند. کودکان دارای معلولیت در کشورهای در حال توسعه، خواه‌ناخواه تحت تأثیر این بیماری، اغلب خود را منزوی، تنها و با امیدی اندک می‌بینند. اما اپلیکیشن‌هایی به وجود آمده‌اند که می‌توانند به این قشر کمک بسزایی کنند.

در دنیای فناوری امروزی، اپلیکیشن‌های زیادی راه‌اندازی شده‌اند که در از بین بردن موانع به افراد دارای معلولیت کمک می‌کنند و به نوبه خود به این افراد اجازه می‌دهند راحت‌تر و با استقلال بیشتر زندگی کنند. در ادامه گزارش برخی از این اپلیکیشن‌ها معرفی خواهند شد که برای سیستم عامل‌های اندروید و آیفون در دسترس هستند.

پترالکس برای بهتر شنیدن

اپلیکیشن پترالکس ( Petralex ) روسی از سال 2013 به طور خاص برای کمک به افرادی طراحی شده که ممکن است برای شنیدن درست، به ویژه در محیط‌های اجتماعی مشکل داشته باشند. این برنامه که به عنوان یک برنامه «شنوایی تقویت شده» توصیف می‌شود، در اصل یک برنامه سمعک است که به عنوان تقویت‌کننده شنوایی عمل می‌کند.

کاربران پترالکس می‌توانند متناسب‌ترین تنظیمات را با توجه به نیازهای فردی و راحتی شنوایی در محیط صوتی خاص انتخاب کنند.

اپلیکیشنی برای افراد نابینا

چشم‌های من باش ( Be My Eyes ) برای کسانی که نابینا یا کم‌بینا هستند، طراحی شده است؛ گشت‌و‌گذار در جهان و دانستن آنچه در اطراف آن‌هاست می‌تواند بسیار دشوار باشد. Be My Eyes یک برنامه باورنکردنی است که داوطلبان در جهان را فورا با فردی که قادر به دیدن است پیوند می‌دهد، به طوری که آنها می‌توانند با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، چیزی را که در مقابل فردی که به کمک نیاز دارد، به سرعت و به راحتی توصیف کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده Be My Eyes بهترین اپلیکیشن برای افراد نابینا است؛ در حال حاضر بیش از ۶ میلیون کاربر بینا در Be My Eyes ثبت نام کرده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نابینا نیز از این برنامه استفاده می‌کنند.

این اپلیکیشن دانمارکی در سال 2012 توسط هانس یورگن ویبرگ راه‌اندازی شد و جزو بهترین اپلیکیشن‌هایی است که در حوزه نابینایان فعالیت می‌کند. این اپلیکیشن به تازگی ابزار هوش مصنوعی ChatGPT را به برنامه‌ خود اضافه کرده است.

یافتن مسیرها و مکان‌های مناسب ویلچر با 2 اپلیکیشن

اپلیکیشن Wheelmate به کاربران خود کمک می‌کند که از قبل بتوانند دریابند کدام مکان‌ها به اندازه کافی برای آن‌ها قابل دسترسی هستند. همچنین Wheelmate برای مکان‌یابی حمام‌ها و مکان‌های پارکینگ قابل دسترس برای ویلچر بسیار عالی است.

در همین حال Wheelmap هم یک برنامه فوق‌العاده است که مکان‌هایی مانند بارها، رستوران‌ها و سینماها را برای دسترسی به آن‌ها مشخص می‌کند.

Stepping Stones برای مبتلایان به اوتیسم

حمایت بصری برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان، به‌ویژه آنهایی که مبتلا به اوتیسم هستند، مهم است. استپینگ استونز (Stepping Stones) برای کودکان و بزرگسالانی که از حمایت بصری بهره‌مند می‌شوند، تجربه‌ای ساده ارائه می دهد؛ از جمله آنهایی که دارای ناتوانی‌های رشدی مانند اوتیسم، نقص توجه یا پردازش شنوایی، ناتوانی‌های یادگیری یا اضطراب هستند.

همچنین کاربران می‌توانند به اطلاعات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان، والدین و متخصصان موفق برای مدیریت بهتر زندگی این‌گونه افراد دسترسی پیدا کنند.

Voiceitt ناتوانی‌های گفتاری را بهبود می‌بخشد

ناتوانی‌های گفتاری، میلیون‌ها بزرگسال و کودک را در سراسر جهان، از سکته مغزی گرفته تا ناتوانی، تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما اغلب هیچ فناوری تشخیص صدای قابل دسترسی وجود ندارد که بتوان از آن برای درک استفاده کرد. Voiceitt با هدف از بین بردن این شکاف، مشارکت و استقلال را ترویج می‌کند تا به افراد کمک کند به طور طبیعی و هر زمان که می‌خواهند صحبت کنند!

با اینکه اپلیکیشن‌های بسیاری در دنیا ویژه معلولان ساخته شده است، اما یک بررسی ساده در اینترنت نشان می‌دهد که استفاده از این اپلیکیشن‌ها برای این افراد جا نیفتاده و هنوز سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش فناوری برای افراد دارای معلولیت انجام نشده است؛ چرا که اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. در حالی که با استفاده از فناوری می‌توان زندگی را برای این افراد که در جامعه با محدودیت‌های فراوانی روبه رو هستند، تسهیل کرد.

وضعیت اپلیکیشن‌ ویژه افراد دارای معلولیت در ایران

در حالی که تعداد اپلیکیشن‌های خارجی در این زمینه نسبتا زیاد است، اما با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توان به این موضوع پی برد که در ایران اپلیکیشن‌های زیادی ویژه افراد دارای معلولیت ساخته نشده است. اگرچه استارتاپ‌هایی مثل «توانیتو» که توسط «وحید رجب‌لو» یعنی بنیانگذاری با 98 درصد معلولیت راه‌اندازی شده است، اکنون در حال فعالیت هستند.

همچنین برخی از اپلیکیشن‌ها راهکارهایی را برای استفاده افراد ناتوان در اپلیکیشن خود تدارک دیده‌اند. البته اقدامات انجام شده به قدری نیست که نیازهای این افراد را کاملا برطرف سازد.

با این حال به نظر می‌رسد که در ایران آن‌طور که باید به جامعه ناتوان‌ها توجهی نشده است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ و تکنولوژی را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.