کد مطلب: ۷۹۷۶۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اصطلاحات دنیای استارتاپ‌ها / یونیکورن‌، دکاکورن و هکتوکورن چیست؟

اصطلاحات دنیای استارتاپ‌ها / یونیکورن‌، دکاکورن و هکتوکورن چیست؟

یک استارتاپ برای رسیدن به جایگاه‌های مینی شاخ، یونیکورن، دکاکورن و در نهایت هکتوکورن باید مراحل مختلفی را طی کند. هر کدام از این اصلاحات در دنیای کسب‌وکار به معنای مقدار ارزش استارتاپ‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هر صنعتی، اصطلاحات مختلفی وجود دارد. جهان استارتاپ‌ها هم از واژه‌های مختص به خود برخوردار است. مثلا هر شرکت نوپا و نوآوری، در مسیر رشد خود و در مراحل مختلف اسامی گوناگونی دارد؛ مثل «یونیکورن»، «دکاکورن» و «هکتوکورن». آشنایی با این اصطلاحات تخصصی، به شناخت بیشتر از این حوزه منجر می‌شود.

مینی‌کورن، نخستین گام برای تک‌شاخ‌ شدن

استارتاپ‌های مینی‌کورن یا مینی‌شاخ، شرکت‌هایی با ارزش‌گذاری بیش از یک میلیون دلار هستند و همچنان در حال رشد بوده تا به یک کسب‌وکار تک‌شاخ تبدیل شوند.

در حال حاضر باشگاه مینی‌کورن (Minicorn) که توسط AG Elevate از Addleshaw Goddard حمایت می‌شود، برخی از درخشان‌ترین شرکت‌های جدید را معرفی می‌کند که برای تبدیل شدن به Unicorn بعدی رقابت می‌کنند.

AG Elevate استارتاپی است که یک برنامه سریع 10 ماهه برای کسب‌و‌کارهای منتخب با فناوری با رشد بالا ارائه می‌دهد.

سونیکورن Soonicorn؛ چند قدم تا تولد یونیکورن

استارتاپ‌هایی که چیزی به یونیکورن شدن آن‌ها نمانده است، سونیکورن «Soonicorn» نامیده می‌شوند. این استارتاپ‌ها پتانسیل پیوستن به باشگاه یونیکورن را دارند. یک شرکت Soonicorn عمدتاً توسط یک سرمایه‌گذار فرشته یا یک سرمایه‌گذار خطرپذیر، تامین مالی می‌شود.

در این بین سازمان‌های بزرگ‌ معمولا علاقه زیادی به استارتاپ‌ها دارند و این علاقه منجر به ارزش‌گذاری آن‌ها در شرکت‌های نوپا می‌شود. این ارزش‌گذاری شرایط مطلوبی را برای استارتاپ‌ها به وجود می‌آورد تا زودتر به باشگاه‌های Soonicorn بپوندند و در نهایت یونیکورن شوند.

یونیکورن (تک شاخ) چیست؟

اصطلاح «یونیکورن» برای اولین بار در سال 2013 توسط آیلین لی، بنیانگذار Cowboy Ventures که یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایالات متحده است، ابداع شد. از سال 2013 تاکنون نیز یک هزار و 205 استارتا‌پ در جهان به جایگاه یونیکورن دست یافته‌اند.

یک استارتاپ تک‌شاخ یا یونیکورن، کسب‌و‌کاری است که در مدت زمانی کوتاه به ارزش بالای یک میلیارد دلار رسیده و مانند اسب تک‌ شاخ به یک افسانه تبدیل شده‌ است.

این اصطلاح، از اسب‌های تک‌شاخ افسانه‌ای و منحصربه‌فرد گرفته شده است؛ چرا که استارتاپ‌های یونیکورن نیز در دنیا بسیار منحصربه‌فرد و نادر هستند، هرچند طی سال‌های اخیر، رشد زیادی داشته‌اند. در حال حاضر بیشترین یونیکورن‌ها در حوزه فین‌تک و هوش مصنوعی متولد شده‌اند.

دکاکورن؛ استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار

اصطلاح «Decacorn» زمانی استفاده می‌شود که یک شرکت استارتاپی دارای ارزش فعلی بیش از 10 میلیارد دلار باشد. دکاکورن‌ها نسخه‌های تکامل یافته یونیکورن‌ها هستند. البته چیزی که آنها را متمایز می‌کند فقط بودجه و ارزش نیست، بلکه مدل کسب‌و‌کار خاص، مدل درآمد و… است.

در جهان کسب‌‌و‌کارهای نوپا، اصطلاحات استارتاپی بسیاری شکل گرفته است؛ واژگان و اصطلاحاتی که دانستن آن‌ها برای کارآفرینان و افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارند، بسیار مهم است.

طبق گزارش ژانویه 2022، 46 شرکت در سراسر جهان به وضعیت Decacorn دست یافته‌اند. نکته جالب اینجاست که چهار استارتاپ در هند به نام‌های Flipkart، BYJU's، Paytm و Swiggy وجود دارد که به گروه Decacornها اضافه شده‌اند.

هکتوکورن ها؛ ارزشمندترین استارتاپ‌ها

یک شرکت فناوری که بیش از 100 میلیارد دلار ارزش دارد، هکتوکورن نامیده می‌شود. این شرکت‌ها همچنین با اصطلاح «Super Unicorn» شناخته می‌شوند. کمپانی‌های شناخته‌شده‌ای مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و اوراکل نمونه‌هایی از Heactacorn هستند.

همچنین ByteDance و SpaceX بخشی از باشگاه شرکت‌های هکتوکورن محسوب می‌شوند. ByteDance یعنی شرکت مادر تیک تاک، اولین شرکتی بود که پس از ارزش‌گذاری بیش از 100 میلیارد دلار در ماه می 2020، تبدیل به هکتوکورن شد و اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک دومین هکتوکورنی شد که ارزش آن در اکتبر 2021 از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرد.

اژدها در جهان استارتاپ‌ها

در این میان استارتاپ‌هایی وجود دارند که دراگون (Dragon) یا اژدها نام دارند. این استارتاپ‌ها معمولا بسیار نادر هستند و به این دلیل به آنها اژدها گفته می‌شود که تنها در یک دور سرمایه‌گذاری، توانسته است بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کنند. مثلا تاکسی اینترنتی اوبر (Uber) یک استارتاپ اژدها محسوب می‌شود.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.