کد مطلب: ۸۰۰۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادغام جدید گوگل برای ساخت ابر هوش مصنوعی/ Deepmind می‌تواند OpenAI را شکست دهد؟ 

ادغام جدید گوگل برای ساخت ابر هوش مصنوعی/ Deepmind می‌تواند OpenAI را شکست دهد؟ 

گوگل Google DeepMind را معرفی کرد؛ واحد جدیدی که از تیم DeepMind و تیم Google Brain از Google Research تشکیل شده است و بر توسعه هوش مصنوعی تمرکز دارد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آنجایی که گوگل به دنبال حفظ سرعت توسعه هوش مصنوعی در مقابل دیگر غول‌های فناوری است، قصد دارد با ادغام Google Deepmind، بخش‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی خود را تثبیت کند.

به نقل از Techcrunch ، در حالی که روز گذشته ایلان ماسک خبر داد که گوگل در حال ساخت یک ابر هوش مصنوعی است، امروز گوگل Google DeepMind را معرفی کرد؛ واحد جدیدی که از تیم DeepMind و تیم Google Brain از Google Research تشکیل شده است که بر توسعه هوش مصنوعی تمرکز دارد.

Deepmind می‌تواند OpenAI را شکست دهد؟

اخیراً، DeepMind اهمیت زیادی در آلفابت پیدا کرده است، چراکه به نظر می‌رسد این شرکت در رقابت برای هوش مصنوعی، رقبایی مانند مایکروسافت و OpenAI را شکست خواهد داد.

براساس گزارش The Information، مهندسان نرم‌افزار در گروه Google Brain در حال کار با کارمندان DeepMind برای توسعه نرم‌افزاری برای رقابت با OpenAI، معروف به Gemini هستند. این درحالی است که محصول هوش مصنوعی گوگل، مانند ربات چت بارد، با استقبال ضعیفی مواجه شده است و باعث شده سهام آلفابت به شدت کاهش یابد.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، در یک پست وبلاگی گفت: «ترکیب همه این استعدادها در یک تیم متمرکز، با پشتیبانی منابع محاسباتی Google، پیشرفت ما در هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی تسریع می‌کند.»

به گفته دمیس حسابیس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل DeepMind، ایجاد Google DeepMind استعدادهای جهانی در هوش مصنوعی را با قدرت محاسباتی، زیرساخت‌ها و منابع گرد هم می‌آورد تا نسل بعدی پیشرفت‌ها و محصولات هوش مصنوعی جدید و بهتری را به وجود بیاورند.

او در یک پست وبلاگی درباره ایجاد DeepMind این‌گونه می‌گوید: «ساخت یک هوش مصنوعی تواناتر، ایمن و مسئولانه‌تر، مستلزم این است که برخی از سخت‌ترین چالش‌های علمی و مهندسی زمانمان را حل کنیم. برای این کار، ما باید با سرعت بیشتر، همکاری و اجرای قوی‌تر کار کنیم. و روش تصمیم‌گیری را برای تمرکز بر دستیابی به بیشترین تأثیر ساده‌تر کنیم.»

Google Research، بخش مادر سابق Google Brain، یک بخش مستقل باقی خواهد ماند که بر پیشرفت‌های اساسی در علوم کامپیوتر در زمینه‌هایی مانند الگوریتم‌ها و تئوری، حریم خصوصی و امنیت، محاسبات کوانتومی، سلامت، آب و هوا و پایداری و هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر متمرکز است.

از خرید Deepmind تا نوآوری در محصولات هوش مصنوعی گوگل

خرید DeepMind توسط گوگل به مبلغ 500 میلیون دلار در سال 2014 راه را برای همکاری بین این دو نهاد هموار کرد. در طول سال‌ها، آنها به‌طور مشترک چندین نوآوری پیشگامانه را توسعه داده‌اند، از جمله AlphaGo، که بر بازیکنان حرفه‌ای انسان Go پیروز شد و AlphaFold، ابزاری استثنایی که ساختارهای پروتئین را به‌طور دقیق پیش‌بینی می‌کند.

پیش از این آلفابت، شرکت مادر گوگل مجبور شد نزدیک به 1.1 میلیارد پوند (1.5 میلیارد دلار) از بدهی DeepMind را در سال 2019 پرداخت کند. در سال 2020 سود ناچیز 44 میلیون پوندی را (60 میلیون دلار) گزارش کرده است که از زیان 477 میلیون پوندی (650 میلیون دلاری) بیشتر بود. حالا اما DeepMind با توجه به دست‌آوردهایش، سودآور است.

در طول دهه گذشته، دیگر دستاوردهای قابل توجه این دو شرکت عبارتند از word2vec، WaveNet، مدل‌های تقطیر، یادگیری تقویتی عمیق و سیستم‌ها و چارچوب‌های نرم‌افزاری توزیع‌شده مانند TensorFlow و JAX. این ابزارهای پیشرفته برای بیان، آموزش و به‌کارگیری مدل‌های زبان ML در مقیاس بزرگ بسیار مؤثر بوده‌اند.

حالا این شرکت اعلام کرد که Google DeepMind با سایر حوزه‌های محصول Google برای ارائه تحقیقات و محصولات هوش مصنوعی همکاری نزدیک خواهد داشت. این واحد توسط Koray Kavukcuoglu، معاون تحقیقات در DeepMind اداره می‌شود و توسط هیأت علمی جدید نظارت خواهد شد.

جف دین نقش برجسته دانشمند ارشد گوگل را بر عهده می‌گیرد. دین در سمت جدید خود به‌عنوان دانشمند ارشد هم برای Google Research و هم Google DeepMind خدمت می‌کند. او وظیفه تعیین مسیر آینده تحقیقات هوش مصنوعی در این شرکت و همچنین رهبری حیاتی‌ترین و استراتژیک ترین پروژه‌های فنی مرتبط با هوش مصنوعی، از جمله مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی قدرتمند را بر عهده داشته است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.