کد مطلب: ۸۰۴۸۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۸ برابری شرکت‌ها با سرمایه گذاری خطرپذیر / ۵ استارتاپ مشهوری که VCها از مرگ نجات‌شان دادند

رشد 8 برابری شرکت‌ها با سرمایه گذاری خطرپذیر / ۵ استارتاپ مشهوری که VCها از مرگ نجات‌شان دادند

استارتاپ‌ها به خصوص در مراحل اولیه رشد خود نیاز به سرمایه دارند که اغلب از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر تامین می‌شود. براساس گزارش‌ها، نرخ رشد کسب‌وکارهای تحت حمایت VCها 8 برابر بیشتر از کسب‌وکارهای بدون پشتوانه VC است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنگاه‌های سرمایه گذاری خطرپذیر نقش مهمی در نوآوری و رشد اقتصاد جهانی دارند. بسیاری از شرکت‌های با پتانسیل بالا در مراحل اولیه رشد خود، بودجه لازم برای توسعه را ندارند. در این میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VCها) برای کمک به این کسب‌وکارها در ازای مالکیت بخشی از سهام به آنها خدمات و سرمایه ارائه می‌دهند.

برترین شرکت‌های VC مانند «Sequoia Capital» «Andreessen Horowitz»و «GGV Capital» نقش بزرگی در تامین مالی شرکت‌های بزرگ فناوری ایفا کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، نرخ رشد شغلی برای کسب‌وکارهای تحت حمایت VCها 8 برابر بیشتر از مشاغل بدون پشتوانه VC است.

غول‎‌های فناوری، تحت حمایت VC

جالب است بدانید بسیاری از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های تحت حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر رقم خورده است. برای مثال، VCها در تامین سرمایه اولیه شرکت‌هایی مانند آلفابت، گوگل، آمازون و اپل نقش پررنگی داشتند.

بعد از گذشت چند سال، این کسب‌وکارها به بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین کمپانی‌ها در جهان تبدیل شده و توانستند ثروت هنگفتی را برای صاحبان و کارکنان خود به ارمغان بیاورند. شرکت آلفابت در سال مالی 2022 توانست به ثروتی معادل 279.8 میلیارد دلار برسد. گوگل نیز در همان سال 117.5 میلیارد دلار درآمد داشت.

ایالات متحده، پرچمدار سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان

یکی از کشورهایی که طی چندسال گذشته رشد چشم‌گیری در سرمایه‌گذاری VC داشته، ایالات متحده است. این درحالی است که میزان رشد سرمایه‌گذاری در این کشور نیز پستی و بلندی‌هایی داشته است. برای مثال این کشور پس از شکستن رکورد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2021 در سه‌ماهه چهارم 2022 با کاهش 14 درصدی مواجه شد.

با این حال حجم بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این کشور، همچنان از 200 میلیارد دلار فراتر رفته و به 209.4 میلیارد دلار رسیده است. این اتفاق سال 2022 را به دومین سال با بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر تبدیل می‌کند. رشد این اعداد و ارقام همواره باعث تشدید رقابت معاملاتی شده و ارزش‌گذاری شرکت‌ها را در مراحل اولیه رشد افزایش می‌دهد.

با اینکه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان ضربه سنگینی به کسب‌وکارها وارد کرد، بسیاری از شرکت‌های تحت حمایت VC‌ها توانستند عملکرد قوی خود را حفظ کنند.

از طرفی به دلیل افزایش نیازهای مبتنی بر فضای دیجیتال که ناشی از قرنطینه‌های خانگی بود، تجارت الکترونیک رشد چشم‌گیری را تجربه کرد.

در ادامه نگاهی به پنج شرکت بزرگ تحت حمایت VC‌ها در سال 2023 می‌اندازیم که اگر حمایت وی‌سی ها نبود، قطعا شکست می‌خورند. به‌ویژه طی دوران رکود ناشی از کرونا، پول، تجربه و حمایت‌های همه‌جانبه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر موجب نجات این پنج کسب‌وکار مشهور شد تا اکنون به درآمدهای میلیارد دلاری خود ادامه بدهند‌.

1.Epic Games:

این شرکت توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی، شهرت خود را از تولید محصولاتی مانند «Fortnite» ،«Gears of War» و «Unreal Tournament» به دست آورده است. همچنین، Epic Games موتورهایی را تولید می‌کند که با استقبال سایر توسعه‌دهندگان بازی مواجه شده است. این شرکت با کمک 40 سرمایه‌گذار توانسته است در 12 دور تامین مالی، بیش از 6.4 میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

2.DoorDash:

«DoorDash» یک سرویس تحویل غذاست. براساس آمار موجود، تا پایان ماه دسامبر 2020 حدود یک میلیون تحویل‌دهنده، 20 میلیون مشتری و 450 هزار تاجر از این پلتفرم استفاده می‌کردند.

استارتاپ DoorDash در کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان، نیوزلند، ژاپن و ایالات متحده به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد. این کسب‌وکار توانسته است طی 13 دور تامین مالی، 2.5 میلیارد دلار سرمایه به دست آورده و به درآمدی معادل 6.5 میلیارد دلار برسد.

3.Airbnb:

«Airbnb» یک بازار آنلاین در زمینه اجاره مکان‌های اقامتی است. کاربران می‌توانند براساس موقعیت مکانی، قیمت و سایر عوامل اتاق مورد نظر خود را در این پلتفرم پیدا کنند.

همچنین افرادی که قصد دارند املاک خود را برای مدت کوتاهی اجاره دهند، می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند. Airbnb در مجموع 81 سرمایه‌گذار دارد و در 30 دور حدود 6.4 میلیارد دلار جذب سرمایه کرده است.

4. Stripe:

این استارتاپ حوزه فین‌تک، خدمات مختلفی را برای پردازش پرداخت‌های آنلاین به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. با کمک این پلتفرم، کسب‌وکارها می‌توانند خدمات پرداخت‌های مشتریان را در سراسر جهان انجام دهند. در واقع می‌توان گفت Stripe گزینه محبوب اغلب کسب‌وکارهای آنلاین است چراکه زیرساختی را جهت جلوگیری از کلاه‌برداری برای کاربران فراهم کرده که موجب افزایش اعتماد مشتری می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت سال 2010 در سانفرانسسکو تاسیس شد و در مجموع توانسته در 19 دور تامین مالی و جذب 8.7 میلیارددلار، نظر 56 شرکت سرمایه‌گذاری را به خود جلب کند.

5. Uber:

تقریبا همه غول استارتاپ‌های تاکسی‌های آنلاین را می‌شناسند. «Uber» از سال تاسیس خود (2009) تاکنون توانسته بخش‌های مختلفی مانند تحویل غذا، تحویل بسته‌های پستی و سایر امکانات حمل‌ونقل را علاوه‌بر تاکسی اینترنتی به خدماتش اضافه کند.

همچنین این استارتاپ تا دسامبر 2021 توانسته دایره فعالیت خود را در 10 هزار و 500 شهر و 72 کشور در سراسر جهان گسترش دهد. جالب است بدانید رانندگان اوبر تنها در سال 2021، برابر 6.3 میلیارد دلار سفر انجام دادند.

در سه‌ماهه دوم سال 2022 نیز درآمد روزانه این شرکت معادل 21 میلیون‌ دلار بود. اوبر که توسط 115 شرکت سرمایه‌گذار تامین مالی می‌شود طی 32 دور، 25.2 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

با این همه توجه به این نکته که سرمایه‌گذاری باید روی چه استارتاپ‌هایی صورت بگیرد، از اهیمت بالایی برخوردار است.

درواقع موفقیت بلندمدت شرکت‌های VC به ظرفیت آنها برای شناسایی استارتاپ‌های خوب، ارائه ارزش افزوده به شرکت‌ها و مدیریت پویایی بازار در حال تغییر، بستگی دارد. صنعت فناوری مدام درحال تغییر است و شرکت‌های VC برای ادامه بقا باید خود را با این شرایط وفق دهند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ‌های ایران و جهان رامی‌توانید در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.