کد مطلب: ۸۰۵۶۰۱

پیش‌بینی بازارهای جهانی با تجارت‌نیوز:

اندازه بازار جهانی رزرو آنلاین اقامتگاه به ۲ تریلیون دلار می‌رسد

اندازه بازار جهانی رزرو آنلاین اقامتگاه به ۲ تریلیون دلار می‌رسد

اندازه بازار جهانی رزرو آنلاین اقامتگاه و هتل تا سال 2030 به حدود 2 تریلیون دلار می‌رسد. کمپانی‌های این صنعت با استفاده از راهکارهای تجارت الکترونیک تغییر ساختار و رشد بی‌سابقه‌ای را طی چند سال گذشته در صنعت گردشگری ایجاد کرده‌اند و تجربه سفر را یک بار برای همیشه تغییر داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پلتفرم‌های حاضر در بازار رزرو محل اقامت، مجموعه متنوعی از گزینه‌های هتل، اقامتگاه و مکان‌های گرشگردی را با قیمت‌های متنوع در اختیار مسافران قرار می‌دهند. بنابراین مسافران می‌توانند در این پلتفرم‌ها گزینه‌های اسکان را ارزیابی کنند تا مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه را به دست آورند. این پلتفرم‌ها در کشورهای مختلف جهان با ایجاد امکان اجاره‌دادن خانه و اقامتگاه توسط ساکنان محلی، زمینه درآمدزایی را برای مردمان بومی هر منطقه نیز ایجاد کرده‌اند.

اما در ایران امکان ارائه خدمات را ندارند. در حالی که این صنعت دو تریلیون دلاری به منبعی برای ارزآوری در کشورهای منطقه و در همسایگی ایران تبدیل شده است. اما نگاه امنیتی و هراسناک به هر مقوله‌ای موجب شده تا مردم ایران این امکان درآمد دلاری را از دست بدهند.

ضمن اینکه حضور پلتفرم‌های جهانی در سطح بوکینگ یا ایربی‌ان‌بی موجب شکستن انحصارها در بازار داخلی، افزایش کیفیت خدمات‌دهی و رقابتی‌شدن بازار شده و تجارب جهانی به بازار ایرانی وارد می‌شود. اما مانند حوزه‌هایی چون پلتفرم‌های ویدئویی، خرده‌فروشی آنلاین و… بازار ایران به روی بازیگران جهانی بسته است و مردم از کیفیت بالای خدمات‌شان محروم هستند.

در ادامه گزارش، معرفی و ذکر جزئیاتی از درآمدها، جذب سرمایه‌، خدمات و آمار و ارقام تعدادی از پلتفرم‌های برتر گردشگری جهان، آمده است.

Booking.com؛ پردرآمدترین پلتفرم رزرو آنلاین مکان گردشگردی

Booking.com برند پیشرو در جهان برای رزرو آنلاین اقامتگاه است. این پلتفرم خدمات رزرو اقامتگاه را برای تقریباً 2.4 میلیون ملک در بیش از 220 کشور و منطقه انجام می‌دهد. همچنین در پلتفرم خود از 43 زبان پشتیبانی می‌کند تا کاربران در سراسر جهان راحت‌تر بتوانند مکان مورد نظر خود را پیدا کنند.

اکنون Booking.com توسط هلدینگ Booking مستقر در ایالات متحده اداره می‌شود و دفتر مرکزی آن در آمستردام است. Bookings.com با بیش از 28 میلیون فهرست در 148 هزار منطقه جهان، یک گردآورنده اقامتگاه و هتل در سراسر جهان است.

طبق آخرین آمارها پلتفرم Booking.com در حال حاضر روزانه 1.5 میلیون رزرو آنلاین انجام می‌دهد. این آمار نشان دهنده آن است که Booking.com بازیگر اول بازار رزرو آنلاین مکان است. مجموع درآمدهای Booking Holdings برای کل سال 2022 نیز 17.1 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل 56 درصد افزایش داشته است.

بیشترین گزینه‌های اقامتی در Airbnb

یکی دیگر از نام‌های آشنا در حوزه پلتفرم‌های رزرو آنلاین هتل و اقامتگاه، Airbnb است. این شرکت مسافرانی را که به دنبال تجربیات منحصربه‌فرد هستند، با میزبانانی که فضاهای جذاب و الهام بخش ارائه می‌دهند، وصل می‌کند.

با نگاهی به تجربه کاربری Airbnb می‌توان دریافت که این پلتفرم با تسهیل رزروها و تراکنش‌های مالی، روند ثبت یا رزرو یک فضا را بدون دردسر و کارآمد می‌کند.

این شرکت در حال حاضر در فهرست خود 4 میلیون و 500 هزار مورد مکان گردشگردی دارد که در 65 هزار شهر در 191 کشور در دسترس هستند. این شرکت در آگوست 2008 توسط برایان چسکی و جو گبیا تأسیس شد. یعنی زمانی که برای اجاره چندروزه آپارتمان در سانفرانسیسکو به مشکل برخوردند. الان دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار دارد.

Airbnb با سرمایه 20 هزار دلاری شروع کرد و حالا در مجموع 6.4 میلیارد دلار از طریق 30 دور کمک مالی جمع‌آوری کرده است. این کمپانی همچنین ۲۰ سرمایه‌گذاری انجام داده است که مهم‌ترین خروجی‌های آن شامل Resy، American Express Global Dining Network و The Wing می‌شود.

درآمد Airbnb در سال 2022، بیش از 8 میلیارد دلار بود که 40.17 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

Tripadvisor؛ از تجربه دیگران استفاده کنید

Tripadvisor، بزرگترین پلتفرم راهنمای سفر در جهان به صدها میلیون نفر در هر ماه کمک می‌کند تا مسافران بهترین برنامه‌ریزی را برای رزرو آنلاین اقامتگاه و هتل داشته باشند. مسافران در سراسر دنیا از سایت و برنامه Tripadvisor استفاده می‌کنند تا براساس راهنمایی کسانی که قبلا در مکان مورد نظر بوده‌اند، بهترین انتخاب را داشته باشند.

Tripadvisor به عنوان یک شرکت راهنمای مسافرت است که در 43 کشور خدمات ارائه می‌دهد و پلتفرم آن از 22 زبان پشتیانی می‌کند. اما نکته جالب اینجاست که این پلتفرم دارای یک میلیارد نظر و 8 میلیون کسب‌وکار است که در زمینه سفر می‌توانند به مسافران کمک کنند.

این پلتفرم در سال 2014 موفق شد جایزه بهترین سایت مسافرتی به انتخاب مردم را به‌دست آورد و در مجموع 303.3 میلیون دلار در 4 دور، جذب سرمایه کرده است. آخرین سرمایه آنها در تاریخ 22 مارس 2021 پس از عرضه اولیه سهام جذب شد.

تریپ‌ادوایزر در طول سال‌های فعالیت خود حدود 6 سرمایه‌گذاری انجام داده است که خروجی آن دو استارتاپ به نام‌های EatWith و FlipKey است.

در سال 2022 درآمد شرکت 1.49 میلیارد دلار بود. در حالی که درآمد آن در سال 2021، 902 میلیون دلار بوده است.

Agoda آسیایی شعبه دوم بوکینگ

Agoda یک OTA در حال رشد است که به تازگی در آسیا بسیار محبوب شده است. این پلتفرم بیش از هر چیزی در ارائه محل اقامت برای مسافران تخصص دارد. آگودا امکان لغو رایگان را تا 24 ساعت برای مسافران تدارک دیده است. همچنین از 39 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند.

این شرکت در سال 2005 تأسیس شد و در سنگاپور مستقر است. فعالیت عمده آن بیشتر در بانکوک، کوالالامپور، توکیو، سیدنی، هنگ کنگ و بوداپست است. اما در شهرهای بزرگ آسیا، آفریقا، خاورمیانه، اروپا و قاره آمریکا هم فعال است. Agoda در سال 2011 توسط هلدینگ Booking خریداری شد. درآمد سالانه این پلتفرم در سال 2022 به بیش از 1 میلیارد دلار رسید.

Expedia؛ قدیمی اما پرطرفدار

Expedia از دهه 90 تاکنون به مسافران امکان دسترسی به پروازها، هتل‌ها و اتومبیل‌ها را می‌دهد و همچنان یکی از بازیگران قدرتمند این حوزه است.

این پلتفرم دارای 200 وب سایت رزرو سفر از جمله Hotwire، Orbitz، Trivago و Travelocity است که به 75 کشور و به 35 زبان خدمات ارائه می‌دهد.

Expedia در مجموع 3.3 میلیارد دلار سرمایه در 3 دور جذب کرده است. آخرین بودجه آنها در 23 آوریل 2020 پس از عرضه اولیه سهام جمع‌آوری شد. درآمد خالص این گروه در 2022، 352 میلیون دلار بود. در حالی که در سال 2021 ضرر 269 میلیون دلاری داشت.

با این حال این شرکت هفت سرمایه‌گذاری انجام داده است که 3 خروجی داشته است. قابل توجه‌ترین خروجی‌های Expedia شامل شرکت‌های Despegar، ALICE و Room 77 می‌شود.

همچنین، طبق گزارش businessofapps شرکت‌های Booking Holdings و Expedia Group دو غول صنعت رزرو آنلاین مسافرت هستند و حدود 60 درصد از کل رزروهای سفر در ایالات متحده و اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

چند سالی می‌شود که «پلتفرم‌های رزرو آنلاین سفر» صنعت گردشگری را در سطح جهان متحول کرده‌اند. تا جایی که بخش اقامتی مسافرت بیشترین سهم بازار را در بازار جهانی سفر آنلاین در سال 2020 به خود اختصاص داد. در حقیقت این صنعت با استفاده از راهکارهای تجارت الکترونیک تغییر ساختار و رشد بی‌سابقه‌ای را چند سال گذشته تجربه کرده است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ و تکنولوژی را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنیال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.