خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۶۲۱۳

دوره‌های سی اس‌فیفتی دانشگاه هاروارد در ایران برگزار می‌شود:

دوره‌های علمی تحت تاثیر کندی اینترنت

دوره‌های علمی تحت تاثیر کندی اینترنت

سی‌اس‌فیفتی (CS50) دوره مبانی برنامه‌نویسی دانشگاه هاروارد است که در ایران نیز توسط نمایندگانی از دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود. اما طبق اعلام مجموعه سی اس فیفتی اکس ایران این دوره دیگر در ایران به‌دلیل مشکلات اینترنتی و عدم حمایت برگزار نخواهد شد. با این حال با توجه به اینکه هوش مصنوعی امروزه ترند جهانی است، CS50 ایران تصمیم گرفته که دوره بهاره 1402 سی‌اس‌فیفتی ایران اینبار با محوریت هوش مصنوعی برگزار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سی اس فیفتی (CS50) دوره مبانی برنامه‌نویسی دانشگاه هاروارد است. این دوره در اوایل فعالیتش فقط توسط دانشگاه‌های هاروارد و ییل برگزار می‌شد، اما اکنون این دوره در شهر‌ها و کشورهای مختلف جهان از جمله ایران برگزار می‌شود. اما طبق اعلام مجموعه Cs50x، برگزاری این دوره قرار نیست در ایران ادامه داشته باشد. چرا؟ چون داستان‌های همیشگی مانند عدم حمایت و وجود چالش‌های فراوان مثل محدودیت‌های اینترنتی، سی‌اس‌فیفتی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سی اس فیفتی ایران از کجا شروع شد؟

این دوره در ابتدا مختص دانشگاه هاروارد و دانشگاه ییل بود اما به‌دلیل نحوه متفاوت تدریس به سرعت شهرت جهانی پیدا کرد و کشور‌های مختلف دنیا با دریافت مجوز رسمی از این دانشگاه، دوره CS50 را به‌صورت محلی در کشور خود برگزار کردند. تیم برگزارکننده CS50 ایران هم از سال ۲۰۱۹ پس از مکاتبات با دانشگاه هاروارد و فراهم‌سازی استاندارد‌های لازم، موفق به دریافت مجوز برگزاری این دوره و رویداد‌های پیرامون آن در ایران شد.

Cs50x ایران از سال 99 توانسته 6 دوره برگزار کند و بیش از 7 هزار دانشجو داشته است. مجموعه سی‌اس‌فیفتی اکس ایران فعالیت خود را با برگزاری اولین پازل‌دی حضوری در فروردین ۹۸ با حضور تنها ۷۰ نفر شرکت‌کننده آغاز کرد.

این مجموعه مسیر خود را با اولین دوره سی‌اس‌فیفتی در پاییز ۹۹ ادامه داد. در تابستان و زمستان ۱۴۰۰ دو دوره دیگر با بیش از ۳ هزار دانشجو برگزار کرد. در فروردین ۱۴۰۱ دومین پازل دی حضوری را با بیش از ۲ هزار شرکت کننده و در تابستان همان سال اولین دوره حضوری سی‌اس‌فیفتی را با ۳۲۰۰ دانشجو برگزار کرد.

حالا که هوش مصنوعی وارد همه حوزه‌ها شده و می‌دانیم که آینده از آن هوش مصنوعی و فعالان این حوزه است، مجموعه سی‌اس‌فیفتی اکس ایران نیز برای علاقمندان این حوزه، دوره مبانی پایتون و هوش مصنوعی را در نظر گرفته است. هم‌اکنون نیز ثبت‌نام دوره بهاره مبانی برنامه‌نویسی پایتون و هوش مصنوعی این مجموعه شروع شده است.

سی اس فیفتی ایران غیرفعال می‌شود

درحالی که تعداد شرکت‌کنندگان این دوره‌ها هر ساله در حال افزایش است، اما به نظر می‌رسد که دوره مبانی پایتون و هوش مصنوعی، آخرین دوره آن در ایران است. چرا که طبق اعلام مدیران Cs50x ایران، دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های موجود در ایران ادامه راه را برای آن‌ها سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

مدیر دوره سی اس فیفتی

نیما سالارکیا، مدیر Cs50x ایران در گفت: «با اینکه برگزاری این رویداد بار علمی فراوانی در زمینه پایتون برای کشور دارد و حتی اولین مرحله از دوره، منجر به تولد دو استارتاپ شد که یکی از آن‌ها در نمایشگاه اینوتکس برنده شد و دیگر اکنون در ایران فعالیت نمی‌کند. این نشان می‌دهد که رویداد خروجی بالایی دارد. اما شرایط کشور را سنجیدیم و متوجه شدیم که امکان پیشرفت بیشتری نداریم.»

سالارکیا با تاکید بر اینکه توجه به برگزاری دوره‌های علمی همچنون Cs50 در ایران بسیار کم است، ادامه داد: «شرایط کشور به سمتی در حال حرکت است که باعث بی‌میلی افراد به فعالیت در این زمینه می‌شود. مجموعه ما هم آخرین دوره مبانی علوم کامپیوتر را در 1401 برگزار کرد، چرا که عده‌ای از کارکنان تصمیم به مهاجرت گرفتند و عده دیگر باید به خدمت سربازی می‌رفتند. حالا با توجه به مشکلات، احتمال برگزاری این دوره در آینده توسط تیم ما در ایران بسیار کم است.»

به گفته مدیر سی اس فیفتی اکس ایران، یکی دیگر از مشکلات عجیبی که موجب عدم برگزاری دوره جدید Cs50 در ایران شده، سوءاستفاده برخی، از مدرک این دوره‌هاست. او در این باره گفت: «از زمانی که این دوره‌ها برگزار می‌شود برخی از افراد اقدام به ایجاد مدرک جعلی کردند و آن را در فضای مجازی با قیمت‌های بسیار بالاتر یا پایین‌تر می‌فروشند. همین موضوع کمی باعث دلسردی ما از ادامه فعالیت شد.»

حتی سالن مناسب برای برگزاری این رویدادها در ایران وجود ندارد

امیرعلی باستانی، مدیر اجرایی دوره‌های سی‌اس‌فیفتی هم علت توقف برگزاری این دوره‌ها را این‌گونه بیان کرد: «هر چقدر جلوتر می‌رفتیم، حمایت‌ها کمتر می‌شد. در حالی که دوره‌ها هر ساله پیشرفته‌تر می‌شوند و نیازمند حمایت‌ و بودجه بیشتری برای برگزاری هستند. اما در ایران شاهد این هستیم که حتی دانشگاه‌ها به این رویدادها بی‌توجهی می‌کنند.»

او ادامه داد: «در ایران حتی یک سالن برای برگزاری چنین رویدادهای پرمخاطبی طراحی نشده و تمامی هزینه‌های طراحی سالن‌ها به عهده مجموعه بوده است. از سوی دیگر فراهم کردن اینترنت پرسرعت در سالن برای ارتباط با دانشگاه هاروارد امری ضروری است. اما اینترنت پرسرعت در ایران وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد با اختلالات و قطعی‌های مکرر روبه‌رو است و این مسئله روند را کند می‌کند. با این حال چگونه می‌توانیم دوره‌ها را برای مخاطبان بدون ایراد برگزار کنیم؟»

مدیر سی اس فیفتی اکس ایران نیز در مورد اینکه این دوره‌ها برای دانشجویان کشورهای دیگر رایگان است، اما دانشجویان ایرانی باید هزینه پرداخت کنند، گفت: «همانطور که گفته شد در ایران برگزاری چنین دوره‌هایی بسیار هزینه‌بر است، از طرفی رده سنی شرکت‌کنندگان این دوره‌ها از 12 تا 45 سال است، بنابراین ثبت‌نام در یک دوره دانشجویان را بسیار متعهدتر می‌کند و احتمال اینکه تمرکز و وقت بیشتری را صرف یادگیری کنند بالاتر می‌‌رود.»

نحوه برگزاری دوره‌های سی‌اس‌فیفتی

این دوره به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در هر زمان و در هر مکان با ورود به پنل خود به آموختن بپردازند. دانشجو‌یان در طول این دوره از پشتیبانی همه روزه توسط بیش از ۴۰ نفر تیم علمی متخصص در حوزه برنامه‌نویسی بهرمند می‌شوند.

همچنین مجموعه سی اس فیفتی اکس ایران در طول این دوره ۷ رویداد حضوری و آنلاین برگزار می‌کند که به دانشجویان امکان شبکه‌سازی تیم سازی و جذب توسط شرکت‌های مطرح را می‌دهد. یکی از این رویدادها تورنومنت نهایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. درنهایت دانشجویان می‌توانند با انجام تکالیفی تحت عنوان پرابلم ست، از سی اس فیفتی هاروارد سرتیفیکیت قابل پیگیری دریافت کنند. این سرتیفیکیت می‌تواند در هنگام مهاجرت و استخدام موثر واقع شود (مجموعه سی اس فیفتی اکس ایران در پروسه اخذ سرتیفیکیت دانشجویان از هاروارد دخالتی ندارد)

در رویداد تورنومنت نهایی ده‌ها پروژه‌ و چالش‌ توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر ایرانی و تیم علمی طرح شده که دانشجویان می‌توانند چالش مورد نظر خود را انتخاب و با ایده و مهارت حل مسئله‌ای که در طول دوره یاد گرفته‌اند حل کنند. پروژه‌‌‌هایی که بر اساس چالش‌های شرکت‌ها طرح شدن که به معنای ورود به فضای واقعی کار در این حوزه است. مهمتر اینکه دانشجویان در این پروسه از جوایز نقدی و امکان کارآموزی و استخدام بهره‌مند می‌شوند.

با اینکه برگزاری این دوره در ایران به بار علمی کشور کمک بسزایی می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که کندی و اختلالات اینترنت، از ادامه آن جلوگیری می‌کند. چه بسا اگر حمایت‌های بیشتری از این بخش صورت می‌گرفت، نتایج آن برای برنامه‌نویسان و استارتاپ‌ها بسیار مفید می‌بود.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.