خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۷۳۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلایل تغییر نام کسب و کارها / چرا اینستاگرام و آمازون نام خود را تغییر دادند؟

دلایل تغییر نام کسب و کارها / چرا اینستاگرام و آمازون نام خود را تغییر دادند؟

تغییر نام کسب و کارها معمولا به دلایل مختلفی انجام می‌شود. این فرآیند شامل ایجاد یک نام جدید و ثبت قانونی کل کسب و کار تحت آن نام جدید است که معمولاً به‌عنوان «ری‌برندینگ» شناخته می‌شود. اما چرا کسب‌وکارها نام خود را تغییر می‌دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گاهی اوقات، یک شرکت ممکن است احساس کند که هویت برند آن دیگر با مأموریت، ارزش‌ها یا مخاطبان هدفش همخوانی ندارد. بنابراین احتمالا تصمیم می‌گیرد که نام کسب و کار خود را تغییر دهد تا مسیر جدید را بهتر منعکس کند.

دلایل متعددی وجود دارد که برندها تصمیم می‌گیرند نام یا عنوان برند خود را تغییر دهند. هدف نهایی رسیدن به نام تجاری مناسب و به تبع آن، دستیابی به مشتریان بیشتر و کسب سود در یک بازار رقابتی بسیار است.

با این حال، هر برندی که به دنبال تغییر نام تجاری خود است، باید هم برای مزایای بالقوه و هم برای پیامدهای منفی آماده باشد. در حالی که یک تغییر نام موفقیت‌آمیز می‌تواند منجر به افزایش سود و رشد شود، در عین حال ممکن است به از دست دادن مشتریان وفادار و کاهش ارزش برند نیز منجر شود.

بنابراین شرکت‌ها باید پیش از هر چیزی دلایل خود را برای تغییر نام به دقت بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که قبل از تصمیم‌گیری در مورد برندینگ برای همه نتایج احتمالی چه مثبت چه منفی آماده هستند.

دلایل اصلی تغییر نام کسب و کار

تغییر در ارزش‌ها شاید مهم‌ترین دلیل تغییر نام کسب و کار باشد. چون زمانی که ارزش‌های یک شرکت تغییر می‌کند، ممکن است نام تجاری خود را تغییر دهد تا مسیر جدید خود را بهتر منعکس کند. به‌عنوان مثال، Weight Watchers به WW تغییر نام داد تا به جای کاهش وزن، بر سلامتی کلی تمرکز کند. یا Apple Computer نام خود را به Apple تغییر داد زیرا این شرکت صرفا در مورد کامپیوتر نیست.

به دنبال تغییر مسیر کسب و کار، مخاطبان هدف هم احتمالا تغییر می‌کنند، بنابراین آن‌ها نام خود را تغییر می‌دهند تا در جامعه مخاطبان هدف جدید خود جذابیت بیشتری داشته باشند. مثلا، Dunkin' Donuts برای جلب توجه مصرف‌کنندگان جوان‌تر و در حال رشد، به «Dunkin» تغییر نام داد.

نقض حق کپی‌رایت

از دیگر عواملی که باعث تغییر نام کسب و کار می‌شود، مسائل حقوقی است. چرا که ممکن است یک شرکت به دلیل مسائل قانونی مانند نقض حق کپی‌رایت از محتوا و علامت تجاری آن، مجبور به تغییر نام خود شود.

مثال بارز آن شرکت Virtual Compute Corporation (VCC) است که ادعا کرد که NVIDIA با استفاده از همان علامت، علامت تجاری vCompute آن را نقض کرده است. VCC با استناد به احتمال زیاد سردرگمی در بین مشتریان خود، به NVIDIA در مورد این تخلف اطلاع داد.

NVIDIA حقوق علامت تجاری VCC را به رسمیت شناخت و علامت vCompute خود را به (vCS) NVIDIA تغییر داد.

با وجود اینکه نام جدید متفاوت بود، اما VCC استدلال کرد که vCS هنوز به نام آنها شبیه است. بنابراین، VCC شکایتی را تنظیم کرد و از NVIDIA درخواست کرد که نام را تغییر دهد و ضرر، هزینه و کارمزد آن را هم جبران کند.

ادغام مهم‌ترین دلیل تغییر نام کسب وکار

این مورد را زیاد دیده‌ایم که دو شرکت به دلیل اینکه با یکدیگر ادغام می‌شوند یا یک شرکت، دیگری را خریداری می‌کند، ممکن است تصمیم بگیرند که نام خود را تغییر دهند تا ساختار مالکیت جدید را منعکس کنند. به‌عنوان مثال، ExxonMobil نتیجه ادغام بین Exxon و Mobil است.

گاهی اوقات نیز دو شرکت نام خود را برای ایجاد یک نام تجاری جدید که نشان‌دهنده مالکیت مشترک آنهاست، ترکیب می‌کنند. در سال 2010، UAL Corporation و Continental Airlines فرایند ادغام خود را تکمیل کردند و نام‌شان را به United Continental Holdings تغییر دادند.

مدرنیزاسیون؛ در جهت جذابیت بیشتر

یک نام تجاری ممکن است برای مدرن کردن تصویر خود و جذابیت برای مخاطبان جوان‌تر، نام خود را تغییر دهد؛ به‌ویژه اگر نام فعلی آن قدیمی به نظر برسد. مثلا Confinity PDF Payments نامی برای شرکتی بود که روی روش‌های سریع و مدرن پرداخت‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کرد اما PayPal جایگزین مناسب‌تری بود.

نام‌های کوتاه‌تر نیز امروزه بیشتر طرفدار دارند. بسیاری از برندها هم تصمیم می‌گیرند نام خود را به نام‌های کوتاه‌تری تغییر دهند که به خاطر سپردن و نوشتن‌شان آسان‌تر شود. مثلا گوگل در ابتدا Google Inc نام داشت. همچنین «Dunkin' Donuts» در سال 2018 پس از 60 سال، رسما نام خود را به «Dunkin» تغییر داد تا به زبان آوردن آن آسان‌ شود.

به طور کلی اما برندها اغلب نام خود را تغییر می‌دهند تا نامی جذاب‌تر و به‌یادماندنی‌تر ایجاد کنند که به راحتی توسط مشتریان به خاطر سپرده شود. نام‌هایی مانند Ben & Jerry، Van Heusen، Ralph Lauren، Kelvin Clien و Ford برندهای بزرگی هستند که به نام بنیانگذاران آنها نامگذاری شده‌اند و مجبور به تغییر نام خود نشدند، چراکه از نظر مخاطبان جذاب بودند.

تغییر نام برندهای معروف؛ اینستاگرام، آمازون، نایکی و دیگران

این مثال‌ها گواه روشنی است بر اینکه چرا اولین انتخاب، همیشه بهترین انتخاب نیست. در ادامه به برخی از مشهورترین کسب‌ و کارهایی اشاره می‌شود که نام‌شان را تغییر دادند:

  • Burbn - Instagram
  • Pete's Super Submarines - Subway
  • Blue Ribbon Sports - Nike
  • Cadabra - Amazon
  • Tokyo Tsushin Kogyo - Sony

درباره آمازون و تغییر نامش می‌توان به این نکته جالب توجه اشاره کرد که در ۵ ژوئیه، ۱۹۹۴، جف بزوس شرکت خود را با نام Cadabra تأسیس کرد.اما چند ماه بعد، پس از اینکه یک وکیل نام اصلی شرکت را به اشتباه «مرده» (cadaver) شنید، بزوس نام شرکتش را به Amazon.com تغییر داد. او می‌خواست هرگونه حس منفی یا ناراحت‌کننده را از برند خود دور کند.

تغییر نام اینستاگرام هم در نوع خود جالب است؛ داستان به این صورت است که اینستاگرام زمانی که کوین سیستروم و مایک کرایگر روی پروژه چندمنظوره اچ.تی.ام.ال که Burbn نام داشت و در واقع مربوط به عکاسی و موبایل بود، کار می‌کردند، در سان‌فرانسیسکو رشد کرد.

کرایگر باور داشت که پروژه Burbn شبیه به برنامه فوراسکوئر است با این تفاوت که ویژگی‌های بیشتری می‌تواند داشته باشد. بعدا تمرکز پروژه Burbn روی اشتراک‌گذاری تصاویر ادامه پیدا کرد. وقتی رشد این پروژه را دیدند، تصمیم گرفتند که نامی خوش‌آواتر که مفهوم کسب‌وکارشان را هم بهتر منتقل کند، برای آن انتخاب کنند. واژه اینستاگرام ترکیبی از دو واژه Instant Camera و Telegram به معنی پیام‌رسانی فوری از راه عکس و دوربین است.

به‌طور کلی دلایل شرکت‌ها برای انتخاب نام‌ها و نشان‌های جدید متفاوت است. اما گاهی تغییر نام کسب‌ و کارها می‌تواند منجر به کسب سود و سرمایه‌گذاری بیشتری در کمپانی‌ها می‌شود.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ‌ها را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.