کد مطلب: ۸۰۸۳۰۹

سرمایه‌گذار ایرانی در صدر فهرست مجله فوربس قرار گرفت

پژمان نوزاد کیست؟ / فوتبالیستی که شرکت‌های میلیارد دلاری در آمریکا ساخته است

پژمان نوزاد کیست؟ / فوتبالیستی که شرکت‌های میلیارد دلاری در آمریکا ساخته است

پژمان نوزاد، سرمایه گذار کنونی و بازیکن سابق تیم استقلال اکنون در صدر لیست «Midas Seed 2023» مجله فوربس قرار گرفته است. او بعد از مهاجرت به آمریکا و با جذب سرمایه های بسیار، توانسته در تامین مالی استارتاپ‌ هایی چون dordash و دراپ باکس با ارزشگذاری میلیارد دلاری دخیل باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پژمان نوزاد، میلیاردر ایرانی در صدر فهرست «Midas Seed 2023» مجله فوربس قرار گرفت. Midas Seed فهرستی که شامل 25 سرمایه‌گذار برتر مرحله بذری یا سیدمیداس در جهان است. نوزاد در سال 2021 در رتبه پانزدهم این لیست قرار داشت.

معیار ارزیابی فوربس برای انتخاب اعضای این لیست، سرمایه‌گذارانی هستند که پورتفوی شرکت‌هایشان حداقل 50 میلیون دلار خریداری شده‌اند یا ارزش‌گذاری خصوصی آنها بیش از 100 میلیون دلار است. شرط دیگر برای اینکه یک معامله واجد شرایط Midas Seed باشد، این است که باید از زمان سرمایه‌گذاری اولیه‌ VC سه برابر شده باشد.

فوتبالیست سابق، میلیاردر کنونی

پژمان نوزاد، بازیکن سابق تیم اسقلال و میلیاردر کنونی است. او متولد 1348 در تهران است. نوزاد پس از اتمام دوران تحصیل به روزنامه‌نگاری ورزشی روی آورد و بسیار هم در این حرفه موفق بود. او همچنین عضو انجمن ورزشی‌‌نویسان جهان و مشاور فدراسیون فوتبال آمریکا بوده و در سه جام جهانی به‌ عنوان خبرنگار رسمی فیفا حضور پیدا کرد.

در آن سال‌ها خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کردند اما او به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت ناچار شد در ایران بماند. اما چندسال بعد با گرفتن ویزای خبرنگاری به سانفرانسیسکو رفت. نوزاد درباره شرایط دشوار آغاز زندگی خود در آمریکا گفته است که با وجود مهارت‌های بالایش نتوانست شغل مناسبی برای خود پیدا کند و ناچار به کار در یک کارواش شد. اما بعد از مدتی، برای کار به یک فروشگاه فرش رفت و مسیری غیرعادی را به سمت دنیای سرمایه‌گذاری در پیش گرفت.

گالری فرش، نقطه آغاز مسیر سرمایه‌گذاری

نوزاد در سال 1999 با رحیم و سعید عمیدی، صاحبان گالری فرش، شرکت سرمایه گذاری Amidzad Partners را تاسیس کرد. سپس توانست با شرکاری عمیدزاد در شرکت‌هایی مانند Qwiki سرمایه گذاری کند. او همچنین در سال 2014 مدال افتخار جزیره الیس را به دلیل کمک به اقتصاد آمریکا دریافت کرد.

با گذشت زمان افراد بیشتری برای معامله به گالری فرش آمدند تا جایی که او و صاحب گالری جزو اولین سرمایه‌گذاران «دُر دَش» «دراپ باکس»، «ساندهاند»، «لندینگ کلاب» بودند. شرکت‌هایی که امروزه ارزش آنها بیش از 20 میلیارد دلار است.

تامین مالی بیش از 100 استارتاپ

در سال 2013، نوزاد به همراه یکی از شرکایش به نام «مار هنشنسون» صندوق سرمایه‌گذاری «Pear VC» را راه‌اندازی کرد که تاکنون تقریباً 50 میلیارد دلار سرمایه در پورتفولیو خود جمع‌آوری کرده است. این صندوق سرمایه‌گذاری موفق به تامین سرمایه بیش از ۱۰۰ استارتاپ شده که بسیاری از آنها به شرکت‌های موفق چند میلیون دلاری تبدیل‌ شده‌اند. او پس از موفقیت در صندوق pear، مرکز رشد «گاراژ» را راه‌اندازی کرد.

در طول دو دهه گذشته، این میلیاردر ایرانی توانسته از طریق صندوق سرمایه‌گذاری pear در شرکت‌های مشهور فناوری مانند Doordash، Dropbox، Applovin، Gusto، Guardant Health، Branch، Aurora Solar، Soundhound، CourseHero سرمایه‌گذاری کند که این شرکت‌ها حالا به غول‌های چند میلیارد دلاری تبدیل شده‌اند. برای مثال استارتاپ Doordash درحال حاضر بیش از 25 میلیارد دلار و Dropbox بیش از 7.5 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

حسرتی به نام سرمایه در اکوسیستم استارتاپی ایران

قصه موفقیت پژمان نوزاد در حالی دست به دست می‌چرخد که او به‌عنوان یک سرمایه‌گذار توانسته برای کسب وکارهایی چون دراپ باکس تامین مالی کند. یا dordash در حالی یکی از اعضای پورتفوی شرکت نوزاد معرفی می‌شود که ارزشش به بیش از 7.30 میلیارد دلار رسیده است.

نوزاد با مهاجرت از ایران، هوش و استعدادش را در کشور دیگری به کار گرفته و توانسته به رشد یک اکوسیستم کمک کند. جای خالی این افراد در اکوسیستم استارتاپی ایران کاملا احساس می‌شود. کمبود سرمایه و مهاجرت نخبگان ضربه‌های سختی به بدنه زیست‌بوم فناوری ایران وارد کرده است.

اما شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران موجب شده تا بچه‌های ایرانی، استعداد و هوش خود را نه در کشورشان که در سرزمین دیگری به کار بگیرند. نتیجه‌اش هم توسعه چندین استارتاپ و ایجاد چرخه درآمدزایی و اشتغالزایی در کشوری دیگر است. درحالی‌که اکنون جامعه ایران، از بیکاری و کمبود درآمد رنج می‌برد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجار‌ت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.