خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۹۰۰۳

در پنل بررسی سرمایه‌گذاری‌های پیشین در اکوسیستم نوآوری ایران مطرح شد:

نقش سرمایه‌گذار در اکوسیستم استارتاپی ایران کمرنگ شده است

نقش سرمایه‌گذار در اکوسیستم استارتاپی ایران کمرنگ شده است

کارشناسان معتقدند که نقش سرمایه‌گذار در اکوسیستم استارتاپی ایران کاهش یافته است. یکی از دلایل آن عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به اکوسیستم استارتاپی ایران و دلیل دیگر چهارچوب ذهنی سرمایه‌گذاران فاقد هرگونه پذیرش نوآوری است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی در ایران همیشه با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. حالا اما به نظر می‌رسد وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در چند وقت اخیر روندی کاهشی را طی کرده است. یکی از دلایل آن عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به اکوسیستم استارتاپی ایران و دلیل دیگر چهارچوب ذهنی سرمایه‌گذاران فاقد هرگونه پذیرش نوآوری است.

در یکی از پنل‌های نمایشگاه اینوتکس 2023، به بررسی مهم‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همچنین بررسی عملکرد آماری این دو مجموعه در زمینه جذب و رشد استارتاپ‌ها پرداخته شد. پنل بررسی سرمایه‌گذاری‌های پیشین در اکوسیستم استارتاپی ایران با حضور امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌نکست؛ مهدی صداقت، مدیرعامل خانه نوآوری و به دبیری امیررضا صادقی، مدیر عملیاتی سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد برگزار شد.

نقش سرمایه‌گذار در اکوسیستم استارتاپی ایران کمرنگ شده است

مهدی صداقت، مدیرعامل خانه نوآوری درباره فعالیت خانه نوآوری گفت: «از ۱۰۰ استارتاپ و تیم جذب‌شده در خانه نوآوری، تنها ۳۰ مورد زنده مانده‌اند، در حال فعالیت هستند و رشد خوبی هم داشته‌اند».

او در این باره ادامه داد: «با این حال توصیه ما به مراجعان این است که یا به این حوزه وارد نشوند، یا احتیاط زیادی داشته باشند چون احتمال شکست بالاست و به ثمر رسیدن یک کسب‌وکارنوپا، احتمال کم و سختی زیادی دارد.»

امیررضا صادقی، مدیر عملیاتی سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد در ادامه این برنامه گفت: «هدف استارتاپ علاوه بر جذب سرمایه، استفاده از راهنمایی‌های سرمایه‌گذار، منتورینگ و بهره‌گیری از منابع اسمارت (اسمارت‌مانی) است؛ درحالی‌که این نقش سرمایه‌گذار در اکوسیستم ما تا حدی کمرنگ یا حتی محو شده است و تعامل این دو، منحصر به جذب منابع مالی و واگذاری سهام است».

او توضیح داد: «به نظر می‌آید حلقه گم‌ شده در این اکوسیستم، تعامل میان کسب‌وکار و سرمایه‌گذار است. تعامل هرچند فرمول مشخصی ندارد، اما قابل دستیابی است و می‌تواند بسیاری از عوامل شکست و ناسازگاری را در رابطه دوسویه استارتاپ-سرمایه‌گذار رفع کند.»

مدیر عملیاتی سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد ادامه داد: «باید مرز مشخصی میان منتورشیپ و حمایت بیش از اندازه وجود داشته باشد؛ منتور نباید پرستار بچه استارتاپ شود!» او اضافه کرد: «منتور مناسب به تیم یاد می‌دهد که روی پای خودش بایستد؛ نباید اجازه دهد استارتاپ بغلی شود!»

اصلی‌ترین چالش سرمایه‌گذاری؛ نداشتن ذهنیت نوآوری

در ادامه این پنل، امیر صالحی، اصلی‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری ایران را «خروج از استارتاپ» و «نداشتن ذهنیت نوآوری از سمت سرمایه‌گذار» عنوان کرد و گفت: «خروج چالش کل این فضا و مجموعه‌های vc است و می‌توانم به جرأت بگویم که تا به حال خروج واقعی نداشته‌ایم».

او ادامه داد: «مشکل دیگر، این است که چهارچوب ذهنی سرمایه‌گذاران فاقد هرگونه پذیرش نوآوری است و آنها تنها به دنبال فتح بازار هستد؛ در مقابل استارتاپ باید انتخاب کند که یا برای خوشامد سرمایه‌گذار ایده داشته باشد یا ویزای استارتاپی بگیرد و مهاجرت کند به جایی که در آن نوآوری اهمیت بالاتری نسبت به بازارخواهی دارد.»

مهدی صداقت نیز با انتقاد از حجم کم سرمایه‌گذاری‌ها در نوآوری‌های سطح بالا گفت: «تجربه نشان می‌دهد که در ایران، زمانی که یک نهاد و سازمان روی استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن کسب‌وکار پایدارتر می‌ماند و چالش‌هایش توسط نهاد حل می‌شود، اما سرمایه‌گذاری برای vcها، منفعت اقتصادی زیادی ندارد.»

او در پایان اضافه کرد: «آمار سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور ما بسیار بسیار ناچیزتر از چیزی‌ است که باید سهم اقتصادمان باشد؛ این اکوسیستم، هنوز کوچک است.»

به نظر می‌رسد که یکی از چالش‌های اساسی که دامنگیر فضای استارتاپ‌های ایرانی شده است، بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری است. عدم شناخت و آگاهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای کسب‌و‌کارهای اینترنتی است که باعث افزایش عدم اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذاران شده است. علاوه بر این تعداد نهادها و اتحادیه‌های سرمایه‌گذاری که از طرف دولت پشتیبانی شوند بسیار کم بوده و معمولاً هیچ پشتیبانی مناسبی از این بابت صورت نمی‌گیرد.

دوازدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است. این دوره از نمایشگاه با حضور 450 شرکت نوآور و فناور و ۱۵۰ سرمایه‌گذار برگزار می‌شود و به تبع آن رویدادهای جانبی و پنل‌های متعددی برای بررسی چالش‌های اکوسیستم نوآوری در ایران در نظر گرفته شده است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به استارتاپ‌های ایران و جهان را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.