کد مطلب: ۸۱۱۳۵۰

واحد رایانش ابری آمازون ۱۳ میلیارد دلار تا ۲۰۳۰ در هند سرمایه‌گذاری می‌کند

بازار سریع‌ترین اقتصاد آسیا در قبضه آمازون

بازار سریع‌ترین اقتصاد آسیا در قبضه آمازون

آمازون که تاکنون بیش از 6.5 میلیارد دلار در هندوستان سرمایه‌گذاری کرده، از سرمایه‌گذاری 13 میلیاردی واحد رایانش ابری این کمپانی در هند تا سال 2030 خبر داده است. این اقدام آمازون، نوعی پاسخ‌گویی به افزایش تقاضای سازمان‌های دولتی هند برای خدمات ذخیره‌سازی داده محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واحد رایانش ابری آمازون تا سال 2030 بیش از 1.06 تریلیون روپیه معادل 13 میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به این ترتیب آمازون میزان سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود در این کشور را دو برابر خواهد کرد تا تقاضای رو به رشد برای چنین مواردی را برآورده کند. قابل توجه است که بازار خدمات در یکی از سریع‌ترین اقتصادهای آسیا، به سرعت در حال رشد است.

این سرمایه‌گذاری آمازون، علاوه بر سرمایه‌گذاری 6.5 میلیارد دلاری آن در تجارت الکترونیک هند است، جایی که در طول سال‌ها به سرعت گسترش یافته هرچند با یک محیط نظارتی سختگیرانه مواجه است. با وجود همه این مسائل، آمازون و فلیپ کارت که متعلق به والمارت است، بازار تجارت الکترونیک این کشور را قبضه کرده‌اند.

براساس گزارش رویترز ، سرویس وب آمازون (AWS) روز پنجشنبه 18 می، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آخرین سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت ابری آن در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه بیش از 100هزار شغل تمام‌وقت را پشتیبانی می‌کند. با این کار، کل سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده آمازون در هند تا سال 2030 به حدود 16.4 میلیارد دلار می‌رسد.

200 خدمت ابری آمازون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان

این کمپانی در حال حاضر دو مرکز داده را در شبه قاره هند اجرا می‌کند؛ یکی در بمبئی که در سال 2016 راه‌اندازی شد و دیگری در حیدرآباد که در سال 2022 شروع به کار کرد. پلتفرم ابری آمازون در هند، بیش از 200 سرویس از جمله ذخیره‌سازی، شبکه و هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد.

اما چرا آمازون به چنین سرمایه‌گذاری در هندوستان دست می‌زند؟ پاسخ این است که هندوستان اخیرا به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شد، با تقاضای بالایی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی برای ذخیره داده‌ها مواجه شده است.

سازمان‌های دولتی با حجم بزرگی از داده‌های مربوط به مردم هند مواجه هستند. بنابراین بازار بسیار بزرگی در این زمینه شکل گرفته است.

آمازون در حالی این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد که هندوستان با دیپلماسی صلح‌آمیز خود در پی جذب سرمایه‌های کلان خارجی برای گسترش خدمات در حوزه رایانش ابری است. چون افزایش تقاضا برای ذخیره‌سازی داده‌ها و خدمات از سوی سازمان‌های بزرگ و دولتی هند روزبه‌روز در حال افزایش است.

براساس گزارش ارائه‌دهنده اطلاعات بازار IDC، انتظار می‌رود که اندازه بازار خدمات ابر عمومی هند تا سال 2026 به 13 میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد مرکب سالانه 23.1درصد تا سال‌ 26 افزایش یابد.

بزرگان فناوری در هند سرمایه‌گذاری می‌کنند

مجموعه‌ای از شرکت‌های جهانی، از جمله Microsoft Corp (MSFT.O) و Alphabet Inc (GOOGL.O) Google، سرمایه‌گذاری‌های ابری در هند را در سال‌های اخیر آغاز کرده‌اند.

این درحالی است که دهلی نو تلاش می‌کند تا نظارت سختگیرانه‌ای بر شرکت‌های فناوری بزرگ جهان داشته باشد. اما حتی این سختگیری‌ها هم موجب نشده که سرمایه‌گذاران جهانی از بازار بزرگ این کشور چشم‌پوشی کنند.

البته این کشور در حال حاضر در حال تهیه پیش‌نویس سیاست ابری و مرکز داده برای تنظیم این بخش است. بخش فناوری هند، طی ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های برجسته‌ای را جذب کرده است.

سیسکو سیستمز (CSCO.O) سازنده تجهیزات شبکه ایالات متحده اوایل این ماه جاری میلادی گفت که تولید خود را از هند برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین جهانی خود آغاز می‌کند.

در‌حالی‌که تامین‌کننده اپل یعنی (AAPL.O) Foxconn (2317.TW) برای راه‌اندازی کارخانه در ایالت تلانجانا، 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سابقه سرمایه‌گذاری آمازون در هند

جف بزوس مدیرعامل بنیانگذار آمازون

سال 2020 بود که جف بزوس طی یک سفر سه‌روزه، به هندوستان رفت.

لباس هندی پوشید، به ماهاتما گاندی ابراز احترام کرد و گفت: برای کمک به آنلاین شدن کسب‌وکارهای کوچک هندی، یک میلیارد دلار دیگر سرمایه‌ وارد این کشور می‌کند.

هرچند در آن زمان، هزاران خرده‌فروشی کوچک در 300 شهر هند بر علیه بزوس دست به اعتراض زدند و از تاثیر منفی حضور آمازون گفتند. اما در نهایت، با آن سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری، حجم سرمایه‌گذاری آمازون در هندوستان به 6.5 میلیارد دلار رسید.

حالا به این میزان از سرمایه‌گذاری، باید عدد 13 میلیارد دلار را هم اضافه کرد. بنابراین می‌توان بازار هند را تا حدود زیادی در قبضه آمازون فرض کرد که رقیب بومی جدی هم ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.