خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۳۱۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییر لوگوی توییتر به X / &#۸۲۲۰;این یک تصمیم غیرعادی است&#۸۲۲۱;

تغییر لوگوی توییتر به X / “این یک تصمیم غیرعادی است”

ایلان ماسک با تغییر نام و لوگوی توییتر به X هدف‌ بزرگتر خود که رسیدن به یک سوپر اپلیکیشن است را علنی‌تر کرد. مدیراجرائی جدید توییتر با تایید راه‌اندازی یک سوپر اپلیکیشن گفت که آینده X برای ایجاد یک تعامل نامحدود است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایلان ماسک روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که نام توییتر را به «X» تغییر خواهد داد و در توییتی دیگر نوشت: به تدریج از همه پرندگان خداحافظی خواهیم کرد.

X چیست؟

از زمانی که ماسک توییتر را خرید، طرح اصلی او برای ایجاد یک "سوپر اپلیکیشن" واضح‌تر شد. شاید برای بعضی افراد این تغییر برند و تغییر لوگوی توییتر خیلی عجولانه به ‌نظر برسد ولی برای افرادی که کارهای این میلیادر آمریکایی را زیر نظر دارند، کلمه X دارای یک ریشه است.

مالک توییتر از سال 1999، زمانی که X.com را تأسیس کرد، به فکر ایجاد یک "سوپر اپلیکیشن" بوده است. او قصد داشت X.com را به یک فروشگاه همه چیز یک‌جا تبدیل کند که تمام نیازهای مالی مردم از جمله بانکداری، خریدهای دیجیتال، پرداخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌ها را برآورده کند.

تایید این مسئله را می‌توان در توییت‌هایی که مدیر اجرائی توییتر «لیندا یاکارینو» دید که در مورد X نوشته است: آینده X برای ایجاد یک تعامل نامحدود با محوریت صوت، تصویر، پیام‌رسانی و بانکداری است. همچنین X یک بازار جهانی را برای ایده‌ها، کالاها، خدمات و فرصت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.مطلقاً هیچ محدودیتی برای این تحول وجود ندارد. X پلتفرمی خواهد بود که می تواند همه چیز را ارائه دهد.

اوایل این ماه هم ماسک اعلام کرده بود که در حال تشکیل شرکتی به نام X.ai برای رقیب OpenAI است.

یاکارینو در توییتی جداگانه نوشت: خیلی کم پیش می‌آید که در زندگی یا تجارت فرصت دوباره برای ایجاد یک تاثیر بزرگ را داشته باشید. توییتر تاثیر زیادی در جهان گذاشت و نحوه ارتباط ما را تغییر داد، اکنون X فراتر خواهد رفت و جهان را متحول خواهد کرد.

نظرسنجی ماسک از کاربران توییتر

معمولا شبکه‌های اجتماعی جهانی، زمانی که می‌خواهند تغییرات جدیدی در اپلیکیشن خود ایجاد کنند، قبل از آن نظرسنجی می‌کنند، آیا برای توییتر این نظرسنجی انجام شد؟

ماسک در تاریخ 23 جولای یک نظرسنجی با این عنوان انجام داد: رنگ پلتفرم را به سیاه تغییر دهیم؟

در این نظرسنجی 1میلیون و 881هزار و 83 نفر شرکت کردند و 75درصد آنها‌ موافق تغییر رنگ این پلتفرم به سیاه بودند ولی نکته‌ای که در این نظرسنجی وجود دارد این است که مالک توییتر درباره تغییر نام و لوگو چیزی مطرح نکرده و فقط به رنگ اشاره کرده است.

ولی آیا X اولین سوپراپلیکیشن است یا چنین اپلیکیشنی وجود دارد؟

بزرگترین و موفق‌ترین نمونه از چنین برنامه‌ای WeChat متعلق به Tencent چین است. وی‌چت ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر دارد که تقریباً همه آنها در چین هستند و مردم از آن برای پرداخت، بازی کردن، رزرو پرواز و ارسال پیام و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنند.

از طرفی متا و گوگل هم سال‌هاست که سعی در انجام این کار دارند. متا توانسته سیستم پرداخت‌ها، بازی‌ها، استریمینگ، خرید، پیام‌رسانی فوری و دوست‌یابی را اضافه کند ولی شکست گوگل در راه‌اندازی شبکه اجتماعی خود، یعنی «Google+» نشان داد که به سادگی هم نمی‌توان این نمونه از اپلیکیشن‌ها را پیاده‌سازی کرد.

اما فارغ از مسئله توانستن یا نتوانستن ایلان ماسک، این تغییر برند چه تبعاتی برای برند توییتر و X خواهد داشت و به تبع این تغییر چه تاثیری بر روی کاربران خواهد گذاشت؟

تغییر لوگوی توییتر چه اثری بر مخاطبان و یا شرکت دارد؟

آلن آدامسون، یکی از بنیانگذاران گروه بازاریابی و مشاوره برند متافورس، می‌گوید: «از نظر تجاری و برند این کار کاملاً غیرمنطقی است». این تغییر برند حتی خطری برای اهداف آینده ماسک است زیرا ایجاد بانکداری و پرداخت مالی در برنامه نیاز به اعتماد مشتری دارد، چیزی که به‌دست آوردن آن با نام جدید دشوار است.

جاشوا وایت، استادیار امور مالی در دانشگاه واندربیلت، گفت: محبوبیت توییتر به استفاده از کلماتی مانند«توئیت» و«ری‌توییت» گره خورده و آن را به بخشی از فرهنگ مدرن تبدیل کرده است و به‌طور منظم برای توضیح نحوه ارتباط افراد مشهور، سیاستمداران و دیگران با مردم استفاده می‌شود. X شرکت را ملزم می کند که کشش فرهنگی و اجماع زبانی را از ابتدا بازسازی کند.

استفانو پونتونی، استاد بازاریابی مدرسه وارتون می‌گوید: «تصمیم به تصاحب شرکتی مانند توییتر و سپس کنار گذاشتن برند، مانند آتش زدن انبوهی از پول است. "این یک تصمیم غیرعادی است."

دردسر جدید توییتر بعد از تغییر نام

رویترز در گزارشی نوشت که «جاش گربن»، متخصص نشان‌های تجاری می‌گوید حدود 900 نشان تجاری را در آمریکا از صنایع مختلف برای حرف X پیدا کرده است و این مسئله ممکن است توییتر را با مشکل حقوقی مواجه کند و یکی از این شرکت‌ها از توییتر شکایت کند.

یکی از شرکت‌هایی که از سال 2003 نشان تجاری X را برای یکی از محصولات خود استفاده کرد مایکروسافت بود که از آن برای سیستم‌های ایکس باکس استفاده می‌کند. همچنین شرکت متا که در حال حاضر رقیب توییتر با ارائه محصول تردز است نشان تجاری حرف آبی و سفید X را از سال 2019 برای نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی به ثبت رسانده است.

جاش گربن در ادامه نوشت: تا زمانی که برند X به منافع تجاری مایکروسافت و متا صدمه نزند، احتمالا از توییتر شکایت نخواهند کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.