کد مطلب: ۸۹۳۳۰۰

تجارت‌نیوز از افتتاحیه بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه تلکام گزارش می‌دهد:

تلاش برای رونق اقتصاد دیجیتال

تلاش برای رونق اقتصاد دیجیتال

بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری‌اطلاعات و اقتصاد دیجیتال صبح شنبه، دوم دی ماه کار خود را در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شعار تلکام 2023، «تحول دیجیتال و اتصال‌پذیری» انتخاب شده است؛ شعاری که لزوم تحقق اقتصاد دیجیتال و اثرگذاری آن در سبد تولید ناخالص ملی را دوچندان می‌کند. نمایشگاه تلکام، مسیر توسعه مخابرات کشور را نشان می‌دهد و اکنون به گفته کارشناسان انتخاب رویکرد جدید، نشانه‌ی عزم جدی سیاست‌گذاران حوزه‌ی فناوری و ارتباطات برای افزایش محسوس اقتصاد دیجیتال و نوآور در برنامه‌های کلان توسعه‌ی کشور است؛ مسیری که مستلزم حضور فعال بازیگران تازه و ریسک‌پذیر است.

تلکام امسال میزبان ۱۵۵ شرکت داخلی و ۶ شرکت چینی است که علاوه بر مخاطب‌های ایرانی، محصولات و خدمات خود را به بیش از ۹ هیئت تجاری بین‌المللی از روسیه، چین، ترکمنستان، سوریه، عراق، ترکیه، افغانستان، ازبکستان و ارمنستان ارائه می‌کنند.

ظرفیت پنج برابری توسعه اقتصاد دیجیتال

در آیین افتتاح این رویداد، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال در کشور گفت: نگاهی به آمارهای جهانی نشان‌دهنده این واقعیت است که در حال حاضر یک‌هفتم اقتصاد جهان را اقتصاد دیجیتال تشکیل می‌دهد. به گفته معاون علمی ریاست جمهوری، سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور در حال حاضر روی عدد یک پانزدهم قرار دارد که در صورت توسعه می توان امیدوار بود این رقم به رشد قابل توجهی برسد. دهقانی فیروزآبادی افزود: اقتصاد دیجیتال در ایران اگر با متوسط تولید جهانی مورد بررسی قرار بگیرد تا دو‌ونیم برابر جای رشد دارد و اگر بخواهیم آن را نسبت به پارامتر جمعیتی بسنجیم، اقتصاد دیجیتال کشور تا پنج برابر امکان رشد و توسعه دارد.

دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش و اهمیت اقتصاد دیجیتال در سبد توسعه کشورها به مزایای رقابتی این بخش از اقتصاد جهان تأکید کرد و افزود: یکی از مهمترین وجوه ممتاز و ممیزه اقتصاد دیجیتال، ضریب بالای امکان نفوذ فناوری در این نوع از اقتصاد است. بر این اساس، اقتصاد دیجیتال دانش‌بنیان‌ترین اقتصادی ست که در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال، مردمی‌ترین نوع اقتصادها به شمار می‌رود افزود: در اقتصاد دیجیتال، دولت و حاکمیت به جای تصدی‌گری در امور، زیرساخت‌ها را به وجود می‌آورند، به‌همین‌خاطر مردم بازی‌گردانان اصلی این صحنه خواهند بود. حس تعلق خاطر مردم به اقتصاد دیجیتال را می‌توان از بازتاب خوب عرضه سهام شرکت‌های فناور در بورس دریافت.

مخابرات ایران؛ کارگردان اصلی اقتصاد دیجیتال

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در سخنرانی افتتاحییه تلکام 2023، شعار نمایشگاه امسال را شعاری برآمده از دغدغه‌های فناورانه دانست و گفت: از آن‌جایی که عنوان نمایشگاه تلکام امسال فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است می‌توان گفت که نقشه راه و مسیری که شرکت مخابرات طی دو سه سال اخیر برای رسیدن به این جایگاه طی کرده مسیری قابل‌توجه و بسیار مهم بوده، به طوری که امروز کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال خود دارای برنامه‌ای مدون و منسجم است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان این که این شرکت با توسعه توانمندی‌های خود در دو حوزه، مطابق با سیاست‌ها و اسناد بالادستی به پیش می‌رود خاطرنشان کرد: «نهضت جهادی توسعه فیبرنوری» و «نهضت توسعه اقتصاد دیجیتال» دو قدم مهم این شرکت بوده که در مسیر توسعه اقتصاد دیجتیال کشور است. در بخش نهضت جهادی توسعه فیبر نوری در حال حاضر تمام استان‌های کشور صحنه ساخت زیرساختهای این شبکه ملی هستند و امیدواریم به زودی پروژه‌های این بخش در استان‌ها به بهره‌برداری برسند.

به گفته این مقام ارشد حوزه‌ ارتباطات، نقش پررنگ شرکت مخابرات ایران در اقتصاد دیجیتال کشور به‌گونه‌ای‌ست که راهبردهای مهم و کلان کشور در این حوزه بدون توجه به این جایگاه غیرممکن شده است. او افزود: در حال حاضر دبیرخانه اقتصاد دیجیتال را در مخابرات استان البرز ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم به زودی سراسر ایران و در تمام استان‌های کشور شاهد راه‌اندازی دبیرخانه‌های اقتصاد دیجیتال باشیم. یکی دیگر از سیاست‌های این شرکت در این رابطه، همکاری گسترده و مداوم شرکت مخابرات ایران با پارک‌های فناوری و شرکت‌های فناور سراسر کشور است.

عکس از: حامد خورشیدی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.