کد مطلب: ۹۰۰۱۷۲

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

چه انتقاداتی به فناوری وارد است؟

چه انتقاداتی به فناوری وارد است؟

فناوری‌ها با ورود خود به جامعه علی‌‌رغم ایجاد تسهیلات، معضلاتی نیز به همراه دارد که منجر به شکایت برخی از کاربران می‌شود.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، بعضی از تکنولوژی‌ها با تخریب نسبی محیط زیست به دنبال تسهیل روند کاری بشر و بهبود شرایط کسب و کار و روزمره ای‌ست که با ابزارهای مختلف به شکل آسان تری طی می‌شود. اما برخی از کاربران از این روند شکایت دارند و چالش های برخورداری از تکنولوژی و فناوری را اعلام کرده‌اند. در حالی که فناوری پیشرفت ها و مزایای متعددی را برای جامعه به ارمغان آورده است، معایب خود را نیز دارد. در اینجا برخی از اشکالات رایج مرتبط با فناوری آورده شده است. با جستجویی کوتاه در لینکدین، نگرانی‌های بیشتری از جانب جامعه بشری نسبت به دسته بندی‌های حوزه تکنولوژی می یابیم. از نظر مخاطبین عادی تکنولوژی و یا کسانی که خریداران اصلی تکنولوژی هستند، نگرانی‌های این حوزه به دسته‌های مختلفی از جمله حریم خصوصی، ارتباطات اجتماعی و سلامت تقسیم می شود.

دسته‌بندی معضلات فناوری‌ها

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی: عصر دیجیتال نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد حریم خصوصی ایجاد کرده است. با جمع آوری و ذخیره مقادیر زیادی از داده‌های شخصی، خطر دسترسی غیرمجاز، نقض داده‌ها، سرقت هویت و نظارت شخصی افزایش می‌یابد. افراد ممکن است احساس کنند کنترل اطلاعات شخصی خود را از دست داده اند.

پیامدهای سلامتی: طولانی شدن مدت زمان استفاده از صفحه نمایش و سبک زندگی بی تحرک مرتبط با استفاده از فناوری می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی شود. فشار چشم، اختلالات خواب، اختلالات جسمی و چاقی تنها تعدادی از اثرات نامطلوب سلامتی هستند که به استفاده بیش از حد از فناوری نسبت داده می‌شود.

قطع ارتباط اجتماعی: به طرز متناقضی، در حالی که فناوری نوید افزایش ارتباط را می‌دهد، می‌تواند به احساس قطع ارتباط اجتماعی نیز کمک کند. صرف زمان زیاد در پلتفرم‌های دیجیتال ممکن است جایگزین تعاملات چهره به چهره شود و بر توسعه روابط معنادار تأثیر بگذارد و همدلی و هوش هیجانی را کاهش دهد.
اعتیاد به فناوری: در جامعه قرن بیست و یکمی، مردم در زندگی روزمره خود بیشتر به فناوری اینترنت متکی هستند. انسان‌ها به دستگاه‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی مانند تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، بازی‌های ویدیویی، رایانه و غیره معتاد شده‌اند، که ما را به طور فزاینده‌ای تنبل کرده است

جابجایی شغلی: پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند اتوماسیون و هوش مصنوعی، پتانسیل جایگزینی برای کارگران انسانی در صنایع خاص را دارند. این می تواند منجر به جابجایی شغل و بیکاری شود، به ویژه برای کسانی که در مشاغل دستی یا تکراری هستند که می توانند خودکار شوند. این کاهش تقاضا به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی است.

پیشرفت فناوری یک ضرورت است

آن‌چه مهم است توجه کارشناسان و افراد متخصص به چنین معضلاتی‌ست؛ علی‌رغم مشکلات احتمالی پیشرفت تکنولوژی امری ضروری‌ست اما لازم است برای رفع مشکلات و معضلات تصمیم‌های مناسب اتخاذ و راهکارهای درست ارئه شود؛ چراکه عدم پیشرفت در این حوزه خسارت بیشتری خواهد داشت.

 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.