کد مطلب: ۹۰۱۸۱۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کارکرد هوش مصنوعی چیست؟

کارکرد هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی این روزها بسیار به گوش می‌خورد اما تعریف دقیقی از آن در جوامع وجود ندارد و شاید برخی از مردم نیز به طور کلی نسبت به تعاریف کلاسیک و اساسی آن بی خبر باشند. کارکرد هوش مصنوعی در تعریفی کلی شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها به ویژه سیستمهای کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستمهای پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین و... است.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، هوش مصنوعی در تلاش برای هوشمند بودن به پیش می‌رود. شبیه‌سازی هوش بشر در یک سیستم که پاسخگوی نیاز‌های درخواست شده از اوست؛ بخشی از کارکرد ظاهری هوش مصنوعی است. اما کارکرد هوش مصنوعی ریزه کاری‌های بسیار جالبی نیز دارد. از جمله اینکه شما به واقع با یک مغز مواجه هستید. مغزی که در اثر ارتباط بیشتر و یا تمرین و گفتگو‌های وسیع‌تر، به پختگی بیشتری دست پیدا می‌کند. این پختگی و بزرگ شدن مغز هوش مصنوعی، از یک سو مفید و کارکردی اما از سوی دیگر نگرانی‌هایی نیز برای بشر به دنبال داشته است. نگرانی‌هایی که در حوزه امنیت انرژی، نظامی و حتی اقتصاد و محیط زیست هم ممکن است تبدیل به دشمنی برای بشر بشود. ربکا گرینسپن، دبیر کل UNCTAD گفته است: «ضروری است که رویکرد ما برای توسعه هوش مصنوعی با اهداف توسعه پایدار، مقابله مؤثر با خطرات احتمالی، ایجاد آینده‌ای دیجیتالی باز، رایگان، ایمن و متمرکز بر نیاز‌های انسان، مطابقت داشته باشد»

نظر گروه‌های مختلف در زمینه کارکرد هوش مصنوعی

دیپلمات‌ها، رهبران حوزه علوم انسانی و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی نیز نظر او را تأیید کرده‌اند، که چگونه تعامل بین هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال می‌تواند تکامل یابد، به‌ویژه برای کشور‌های در حال توسعه، و چگونه اطمینان حاصل شود که مزایای آن به هر ملت و فردی می‌رسد.

بردگی دانش

پیشرفت سریع هوش مصنوعی از چارچوب‌های حاکمیت فعلی پیشی گرفته است و کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد خطرات مرتبط با شکاف رو به رشد مطرح کردند. Unctad در گزارشی درباره خطرات هوش مصنوعی نوشته است:

«استفاده نادرست و کاربرد‌های مضر هوش مصنوعی می‌تواند بازار‌ها را بی ثبات کند، اطلاعات نادرست را حتی سریعتر منتشر کند و درگیری‌ها را تشدید کند. یک خطر هشدار‌دهنده در تحقیقات اخیر حوزه مصنوعی، "بردگی دانش" بود، سناریویی که در آن یک سیستم متمرکز هوش مصنوعی می‌تواند دسترسی به دانش تاریخی و جدید را در انحصار و کنترل کند. »

کارشناسان چه می‌گویند؟  

امیر محترمی، عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس هوش مصنوعی، درباره ماهیت و کارکرد هوش مصنوعی به «تجارت نیوز» گفت: 

«مفهوم و پدیده هوش مصنوعی فناوری جدیدی نیست؛ از دهه پنجاه میلادی بشر به سوی هوش مصنوعی رفته است. تعریف جامع درباره هوش مصنوعی نیز محل اختلاف است. اینکه ماشینی ساخته شود تا مثل انسان فکر و عمل کند، کماکان محل اختلاف است. اینکه ما بتوانیم ماشین‌ها و یا نرم‌افزار‌هایی ایجاد کنیم تا مثل انسان بتوانند استدلال کنند و یا عمل کنند و یا روی حل مسأله تسلط داشته باشند، تعاریف مختلف درباره هوش مصنوعی است. در چند سال اخیر اتفاقات هوش مصنوعی بیشتر درباره پردازش متن و زبان طبیعی بوده است که این فناوری امکانی داده تا نرم‌افزار‌هایی بسازیم که خیلی طبیعی‌تر از گذشته با انسان ارتباط داشته باشند و الگو استدلال و منطق را داشته باشند. در حوزه هوش مصنوعی آزمون تورینگ معروف است که در دهه پنجاه آلن تورینگ مدعی بود که هر زمان ما بتوانیم یک ماشین بسازیم که انسان یک طرف و کامپیوتر یک طرف دیگر با هم صحبت کنند اما انسان تشخیص ندهد آن طرف انسان است یا کامپیوتر، یعنی هوش مصنوعی خلق شده است.»

او افزود: «ابزار‌های چت جی. پی. تی نماد بارز این مسأله است و خیلی سخت است که حس کنیم با یک ربات در حال صحبت هستیم. این تحول حوزه هوش مصنوعی از شاخه‌های مختلف برخوردار است. امروزه در پردازش تشخیص چهره هم چالش‌های بسیاری رخ داده است و بسیار وسوسه برانگیز است.»

وی در ادامه در رابطه با کشور‌های دارنده تکنولوژی‌های زیرساختی هوش مصنوعی بیان کرد: «امروزه تسلط و هژمونی در بحث فناوری هوش مصنوعی دست شرکت‌های بزرگ است تا دولت‌های بزرگ؛ البته این شرکت‌های بزرگ هم با دولت‌ها ارتباط تنگاتنگی دارند. قطعاً آمریکا به عنوان یک کشور برتر در حوزه تکنولوژی در این زمینه دست برتر را دارد. چین هم سرمایه‌گذاری‌های وسیعی کرده و آمریکا دنبال ایجاد انحصار در این حوزه است. از تراشه‌های محاسباتی تا حوزه آموزش و انتقال فناوری که آن را محدود کرده‌اند.»

این کارشناس هوش مصنوعی درباره کارکرد فناوری هوش مصنوعی اظهار داشت: «کاربرد هوش مصنوعی مثل دیگر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی کاربرد چندگانه‌ای دارد. شما باید نقاطی که هوش مصنوعی کاربرد ندارد را پیدا کنید. هوش مصنوعی در آموزش، بهداشت، کشاورزی، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و امنیت نقش دارد. اسلحه‌ها نیز به سمت هوشمند شدن ‌می‌روند. در صنعت خودرو‌های خودران را می‌بینید. در تولید صنعتی اتوماسیون‌های صنعتی را می‌بینید و یا در حوزه آموزش، هوش مصنوعی به مرور در حال تغییر ماهیت آموزش است. شاید یک زمان آموزش زبان نکته کلیدی بود تا در‌های علم باز شود اما الان پدیده زبان در حال حذف شدن است. به طور طبیعی بین تعاملات انسانی، زبان یک محدودیت بود. الان با هوش مصنوعی این محدودیت کنار رفته است. مترجم‌های ماشینی با کیفیت خیلی بالاتری در دسترس هستند. در صنعت ترجمه قطعاً ارزش‌ها از بین خواهد رفت.»

وی درباره وضعیت ایران در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد: «شواهد جهانی نشان می‌دهد که ایران در این سبک تکنولوژی‌ها همواره وسط بازی رو به پایین بوده است. اگر به تولیدات و مقالات دانشگاهی استناد کنید، ایران در رده 15 جهان است. آنچه مهم است، گره خوردن علم به فناوری اقتصادی است که متأسفانه وضعیت خوبی نداریم. در کشور‌های منطقه، عربستان سرمایه‌گذاری خیلی جدی کرده است. شما شنیدید که پروژه شهر هوشمند و یا رباتی که عربستان به صورت نمادین شهروندی به او داد و یا در حوزه دانشگاهی که عربستان وضعیت خوبی دارد. ترکیه نیز سرمایه‌گذاری خوبی داشته است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عنوان استفاده‌کننده فناوری، مرکز استفاده و وفور تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در امور اجتماعی و اقتصادی هستند.|»

محترمی گفت: «ما اگر در این حوزه عقب بیوفتیم فقط یک قدم نیست و به صورت چند برابری تشدید می‌شود. اگر به جمع پیشتازان بیاییم هم چند برابر پیشرفت می‌کنیم. این حوزه نیاز به زیرساخت سنگین پردازشی و کلان داده نیاز دارد که زمینه‌های آن در کشور ما فراهم نیست. سیاستمداران اگر می‌خواهند که در این رقابت جا نمانند باید فکر جدی برای این حوزه داشته باشند. از نظر قوانین و دسترسی به فضای بین‌المللی باید فعال‌تر باشیم. »

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.