فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۷۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جریان رشد/ چگونه ۱۶ میلیارد تومان صرفه جویی شد؟

جریان رشد/ چگونه 16 میلیارد تومان صرفه جویی شد؟

تترلند یکی از ریشه‌دارترین سکوهای رمزارز در ایران به حساب می‌آید. در نشستی به مناسبت ششمین ساگرد تاسیس تترلند، دستاوردهای این سکو در سال 1402 با حضور اهالی رسانه ارائه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ششمین سالگرد تاسیس تترلند با برگزاری نشستی به موضوعیت بررسی دستاوردها و چالش‌ها و به‌ طور کلی گزارش سالانه این مجموعه بزرگ داشته شد. تترلند مرجع تخصصی تبادل تتر- همان‌طور که از اسمش برمی‌آید- در ایران به شمار می‌رود. 

۶ نهال به مناسبت ۶ سالگی

آمار و ارقام سال گذشته تترلند نشان می‌دهد این مجموعه نسبت به سال گذشته به میزان کمتری از کاغذ استفاده کرده است. رسمی که هنوز بین خیلی از اشخاص و گروه‌ها جدی نشده اما اجرای آن یک ضرورت به شمار می‌رود. دیجیتال شدن برای استفاده کمتر از کاغذ به منظور کمک به محیط‌زیست و قطع شدن کمتر درختان، یک ضرورت دیگر است. باید به این مساله توجه بیشتری نشان داد. 

SEARCHENGINE_021121_GettyImages-77841773_SQ

تترلند به مناسبت گذشت هر سال از تاسیس خود یک نهال به زمین هدیه می‌دهد. در ششمین سالگرد تاسیس تترلند، ۶ نهال کاشته شد. رقمی که شاید هنوز انگشت‌شمار باشد اما امیدواریم این نشانی از یک حرکت بزرگ‌تر به سمت جنگل باشد. 

این مراسم با پرداختن به رسم سبز درخت‌کاری آغاز شد و سپس بیانیه رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند، به صورت تصویری پخش شد. مسعودی‌فر با اشاره به تاسیس تترلند از فضای بسته رمزارزی کشور در ابتدای این مسیر گفت. شاید ۶ سال پیش افراد کمی در کشور اطلاعات حداقلی از این حوزه داشتند. می‌توان حتی آن زمان را به برهوتی تشبیه کرد که در آن درخت یافت نمی‌شود. پایه‌گذاری سبک جدید معاملاتی و کاشت این نهال امروزه تبدیل به درختی‌ شده که بیش از یک میلیون نفر را زیر سایه خود گرفته است. هرچند جزئیات بیشتری راجع به تعداد کاربران تترلند از سوی مدیران این مجموعه منتشر نشد اما باز هم این رقم جالب توجه به نظر می‌رسد. بیش از یک میلیون نفر در ایران در حال استفاده از تترلند برای تبادلات رمزارزی خود هستند و این نشانگر افزایش روزافزون و همه‌گیری بازار ارزهای دیجیتال در کشور است.

مسعودی‌فر در ادامه صحبت خود به بی‌مهری نهاد رگولاتوری اشاره کرد. هرچند در انتهای صحبت خود به این مساله پرداخت که باید امید داشت و تلاش کرد و این خط به سمت ساختن یک جنگل ادامه دارد. باید از چالش‌ها عبور کرد و شرایط جدید را در واکنش به مشکلات و مصائب تعیین کرد. 

چالش‌ها و مشکلات 1402 از نگاه آنها

گزارش سالانه تترلند به چالش‌هایی که در سال 1402 بر کل بازار رمزارز ایران سایه افکنده بود پرداخته است. اگر این سرنخ را دنبال کنید متوجه این مساله بدیهی می‌شوید که هر سال چالش مخصوص به خود را داشته است مانند هر بازار دیگری. با استناد بر گزارش سالانه تترلند به معرفی برخی از کلان‌چالش‌های بازار ارز دیجیتال کشور می‌پردازیم. 

Screenshot_4 (1)

محدودیت واریز 25 میلیون تومانی

در پی ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اسفند 1401، سقف واریز روزانه به صرافی‌های ارز دیجیتال برای هر کد ملی به 25 میلیون تومان محدود شد.

بر اساس این بخشنامه، صرافی‌ها موظف‌اند هویت مشتریان خود را به طور کامل احراز و تراکنش‌های آنها را به طور دقیق رصد و پایش کنند. محدودیت 25 میلیون تومانی واریز به صرافی‌ها با واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران و فعالان این حوزه روبه‌رو شده است. برخی از کاربران این محدودیت را دست‌وپاگیر و مانع از فعالیت آزادانه در بازار ارز دیجیتال می‌دانند.

محدودیت 72ساعته برداشت

صرافی‌های ایران موظف هستند برداشت وجه را تا 72 ساعت (سه روز) به تعویق بیندازند. این بخشنامه در راستای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با جرائم سایبری، پولشویی و سوءاستفاده‌های مالی صادر شده است.

هدف از این محدودیت، افزایش زمان شناسایی و ردیابی تراکنش‌های مشکوک و غیرقانونی است. به این ترتیب، در صورت وقوع جرم، مراجع قانونی و قضایی فرصت بیشتری برای پیگیری و بازگرداندن وجوه خواهند داشت.

این بخشنامه از اردیبهشت 1401 اجرا شده و مورد اعتراض برخی از کاربران صرافی‌ها قرار گرفته است. با این حال، پلیس فتا اعلام کرده این محدودیت موقت بوده و پس از ارائه راهکارهای جایگزین برای افزایش امنیت تراکنش‌ها، بازنگری خواهد شد.

بلاتکلیفی نهادهای قانون‌گذار

در سومین بند از چالش‌ها و موانع، به بلاتکلیفی نهادهای نظارتی و قانون‌گذار در مورد به رسمیت شناختن پلتفرم‌های رمزارزی پرداخته شده است. با استناد بر گزارش سالانه تترلند به نظر می‌رسد نهادهای رگولاتوری هنوز عزم جدی و اراده‌ای راسخ در این باره اتخاذ نکرده‌اند. 

باید دید با توجه به رشد چشمگیر اعداد و ارقام مربوط به سکوهای تبادل رمزارزها در کشور، رویکرد مدیران و مسئولان چگونه و چقدر تغییر خواهد کرد.

جریان رشد از کجا آغاز و به کجا ختم می‌شود؟

سرچشمه‌ای به نام رضایت کاربران است که منجر به جوشش خلاقیت می‌شود. بدون مشتری، کاربر، خریدار یا مخاطب، بستری وجود نخواهد داشت؛ راه و رسمی که برای حیات هر کسب‌وکاری ضروری است. تترلند هم به چنین اخلاقی خو کرده است. گزارش سالانه تترلند حاکی از آن است که 74 درصد کاربران تترلند حداقل یک بار تراکنش خرید تتر ثبت کرده‌اند و 60 درصد آنها حداقل یک بار تراکنش فروش داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد تترلند بعد از گذشت ۶ سال توانسته برای طیف وسیعی از معامله‌گران رمزارزی یک سکوی شناخته‌شده محسوب شود. 

تترلند به مرور زمان به امکانات خود افزود. این قابلیت‌ها بر اساس نیازسنجی‌های انجام‌شده به وجود آمد. به عنوان مثال می‌شود این مساله را در ارائه نسخه کلاسیک تترلند- که تنها نیازهای ساده و ابتدایی قشر قابل توجهی از این مخاطبان را مهیا می‌کند- دید. تترلند با توجه به فیدبک‌های دریافت‌شده از سوی کاربران اقدام به طراحی و ساخت، معرفی و ارائه نسخه 7 سایت تترلند کرد. تغییرات ظاهری و دیزاین جدید، همین‌طور ارتقای پشتیبانی از نکاتی‌ است که می‌توان برشمرد.

پیچ تند پشتیبانی

در مسیر رشد هر کسب‌وکاری از پیچ‌های سختی عبور می‌کند. گاهی گذر از این پیچ‌های سخت برای هر کسب‌وکاری غیرممکن می‌شود و دیگر از آن زنده بیرون نمی‌آیند. دوگانه چالش‌ها و بحران‌ها، موانع و بن‌بست‌ها و شکست‌ها در گذر زمان بر یکدیگر غالب می‌شوند. به عنوان مثال در مورد یک کسب‌وکار وجود یک مانع گاهی تبدیل به یک بن‌بست می‌شود و کسب‌وکار دیگر از آن عبور نمی‌کند. گاهی اما راه‌حل از دل بحران‌ها زاییده می‌شود. در این صورت هر چالش یا بحران یا شکست باعث پختگی کسب‌وکار شما می‌شود. این فقط در مورد کسب‌وکارها صدق نمی‌کند؛ تلاش برای بقا در تمام اعمال انسان شاید قابل مشاهده باشد. 

کافی‌ است به دورانی فکر کنید که خرید و فروش رمزارز در ایران دنبال‌کنندگان پرشماری نداشت. افراد بسیار کمی به صورت پراکنده فعالیت می‌کردند. منشاء این بازار از محدوده جغرافیایی ما به دور بود و همان‌طور که اشاره شد، حتی هنوز هم این کلیت برای نهادهای قانونی چه بسا به تمام و کمال هضم نشده باشد. بنابراین شروع باید همراه با فرهنگ‌سازی باشد. آموزش به همراه داشته باشد تا مخاطبان خود ساخته شوند. رشد کاربران تترلند و افزایش تعداد آنها به بیش از یک میلیون نفر، در گذر این سال‌ها بیشتر به چشم می‌آید. زمانی انگشت‌شمار بودند و در این پراکندگی چه سوءاستفاده‌هایی که نشد. قطعاً همه ما راجع به قفل شدن یا پریدن یا تحریم شدن حساب‌های ایرانی شنیده‌ایم. ترسی که ریشه در جای دیگری دارد و ترس از دست دادن اموال باعث می‌شود راحت اعتماد نکنیم و شاید حتی هیچ‌وقت به این حوزه‌ها حتی ورود هم نکنیم. 

پشتیبانی یک رکن اساسی‌ است!

وقتی افراد فرصت تحقیق و بررسی بیشتری ندارند، خیلی از اوقات نادانسته و ناآگاهانه دست به انجام کارها می‌زنند. در نتیجه اغلب اوقات متحمل ضرر می‌شوند. این شکست‌ها منجر به سرخوردگی می‌شوند. وجود مطالب آموزنده باعث شکل‌گیری یک مکتب یا یک جنبش می‌شوند. در عصر دیجیتال افراد می‌توانند فارغ از جغرافیای خود، بیاموزند و یاد بگیرند و حتی یاد بدهند. 

Screenshot_1 (1)

پشتیبانی استانداردهای لازم خود را دارد و یک امر جهانی به حساب می‌آید. در سالی که گذشت از تماس‌های مرکز پشتیبانی حدود 98 درصد رضایت‌بخش بوده‌اند و آمار ثبت‌شده در گزارش سالانه مدعی است که زمان گفت‌وگو با واحد پشتیبانی به نزدیک 680 هزار دقیقه رسیده. همچنین نرخ پاسخ‌دهی به تماس‌ها 90 درصد ارزیابی شده است. این پشتیبانی به حدی فعال بوده که میزان مراجعه‌کنندگان نسبت به کاربران سال گذشته 24 درصد رشد کرده است. در مورد پشتیبانی آنلاین هم مهسا پسرک‌لو گفت: «این عدد هنوز با حد ایده‌آل فاصله دارد اما کاهش آن نشان از پیشرفت است.» میانگین زمان پاسخ‌گویی چت آنلاین در سال 1402 از واحد پشتیبانی آنلاین تترلند به 30 ثانیه رسیده است که نسبت به سال‌های گذشته شاهد روند نزولی‌ای در آن هستیم.

Screenshot_3

مشاوره تخصصی رمزارزی

پشتیبانی از کاربران یک استاندارد مشخص برای خود دارد. حمایت از کاربران ستونی به حساب می‌آید که بستر روی آن استوار می‌شود. کسب رضایت مخاطب شرط اساسی پیشرفت است. از دل این موضوع بحث مشاوره تخصصی رمزارزی در تترلند مطرح شده است که البته به نظر می‌رسد جای کار زیادی داشته باشد. در میان این نشست حتی پیشنهاد شکل‌گیری یک آکادمی برای آموزش افراد علاقه‌مند مطرح شد که می‌تواند چشم‌انداز روشنی ارائه دهد. 

مشاوره دادن اصلاً کار ساده‌ای نیست. هرچند مشاوران در این حوزه قانون و قواعد خاصی برای ارائه نظر خود دارند. 

کاهش کارمزد/ چگونه 16 میلیارد تومان صرفه‌جویی شد؟

تترلند امروزه بیش از 480 رمزارز در مبدل رمزارزی خود دارد. تراکنش بدون کارمزد منجر به صرفه‌جویی 16 میلیارد در گردش‌های عمومی مالی افراد یا کاربران شد. تعداد تراکنش‌های مبدل در سال گذشته چهار و نیم برابر شده‌ و میانگین حجم معاملات سالانه کاربران فعال در مبدل رمزارزی بیش از 2 هزار تتر ارزیابی شده است. 

Screenshot_3 (1)

قلک تترلند

بخش مهمی از فعالیت‌های سال گذشته تترلند مربوط به ارتباط گرفتن با شرکت‌ها و برندهای نامدار اکوسیستم برای تسهیل امور و معرفی قابلیت‌های جدید به کاربران است. در همین زمینه همکاری با بینوست و دیجی‌پی را می‌توان ذکر کرد. همکاری‌هایی که شاید جریان‌ساز بودند و به رشد این درخت کمک کرده‌اند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید معرفی‌شده تترلند در سال گذشته قلک تترلند بود. این قلک با راه‌اندازی مکانیسم پاداش‌دهی که فرمول اندازه‌گیری میزان آن به صورت جزئی بیان نشد، به راهی امن و مناسب برای کسب درآمد تبدیل شده است. تترلند 38 طرح فعال در قلک خود دارد تا رضایت کاربران را به‌ دست آورد. ۱۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان رقمی‌ است که در گزارش سالانه تترلند به عنوان مقدار پاداش اعطاشده به کاربران ذکر شده است. این یعنی مجموع دریافتی کاربران از سرویس قلک تترلند. 

مقصد کجاست؟

در این گزارش سعی شد به‌خاتصار به تحولات یک گروه شناخته‌شده در ایران پرداخته شود. شرح این تحولات از قالب این گزارش خارج است. راه و رسم پیشرفت به هیچ عنوان مشخص و روشن نیست. هر کسب‌وکاری باید خود این راه را بیابد و بسازد. مقصدی به معنای عام آن وجود ندارد. کار هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. حتی اگر روزی هم برسد که تتر از دسترس کاربران ایرانی خارج شود، باز جهت این حرکت است که دستخوش تغییر می‌شود و ماهیت حرکت هرگز نباید از بین برود. افراد باید با به‌کارگیری تخصص خود در مسیری خلاقانه، به تسهیل امور مردم کمک کنند. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ و همین‌طور اخبار حوزه رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.