فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۲۴۳

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

عزم جدی شرکت‌ های صنعتی برای ایجاد بازوی نوآوری

عزم جدی شرکت‌ های صنعتی برای ایجاد بازوی نوآوری

طی سال‌های اخیر بازار رقابت میان مجموعه‌های صنعتی برای ایجاد بازوی نوآوری انحصاری رونق گرفته است. طوری‌که حالا در دل بسیاری از شرکت‌ های صنعتی بخش نوآوری هم به چشم می‌خورد. ماموت نیز یکی از این شرکت‌هاست؛ گرچه تا پیش از این هلدینگ مکس به‌نوعی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر این مجموعه را برعهده داشت، اما این شرکت حمل و نقلی تصمیم گرفت تا یک بازوی نوآوری اختصاصی تحت عنوان ماموت‌پلاس با رویکرد صنعتی برای این مجموعه تعریف کند.

به گزارش تجارت نیوز،

آوا فلاح/پیشرفت و نفوذ فناوری در ایران دیگر به قدری بالا گرفته که شرکت‌ های صنعتی کشور هم که تا پیش از این تمایلی به گریز از نقطه امن خود، یعنی همان روش‌های سنتی و قدیمی نداشتند نیز اکنون به‌دنبال استفاده از نوآوری و تکنولوژی هستند و حتی در این حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با رشد روزافزون فناوری در کشور بسیاری از مجموعه‌های تولیدی و صنعتی به ایجاد بازوی نوآوری برای خود روی آورده‌اند.

در همین زمینه چندی پیش شرکت ماموت در کنار سایر شرکت‌های صنعتی از ایجاد یک واحد مستقل در حوزه نوآوری به نام ماموت پلاس خبر داد. البته پیش از شکل‌گیری ماموت پلاس، هلدینگ مکس به‌عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکت ماموت شناخته می‌شد.

معاون نوآوری و شتابدهی ماموت پلاس درباره این موضوع اظهار داشت که هلدینگ مکس پیش از ماموت پلاس شکل گرفته و به‌عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر ماموت شناخته می‌شود که در حوزه‌های مشخصی فعالیت می‌کند. با این حال، ماموت پلاس رویکرد صنعتی‌تری نسبت به هلدینگ مکس دارد و به دنبال راهکارهای داده‌محور و فناوری‌های پیشرفته است.

چگونگی ارتباط هلدینگ مکس و ماموت

ساسان معدل، یکی از جنرال پارتنرهای هلدینگ مکس، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره همکاری هلدینگ مکس و ماموت و نوع سرمایه‌گذاری این هلدینگ عنوان کرد: ارتباط هلدینگ مکس با ماموت مستقیم نیست؛ بلکه تنها وجه اشتراک این دو‌ مجموعه سرمایه‌گذار مشترک است. ماموت پلاس کاملا متعلق به مجموعه ماموت بوده و در حوزه سی‌بی‌سی به‌تازگی فعالیتش را آغازه کرده و قرار است نگاه صنعتی داشته باشد، اما فعالیت هلدینگ مکس چندان با صنعت مرتبط نیست.

سرمایه‌گذاری؛ لازمه بقا؟

ظهور استارتاپ‌های متعدد در سال‌های اخیر مهر تائیدی بر نفوذ قابل‌توجه فناوری بر زندگی مردم است. با این حال، با وجود آنکه تا به امروز استارتاپ‌های بسیاری راه‌اندازی شدند، اما تمام آنها به هدف و غایت نهایی‌شان نرسیدند.

چالش عمده‌ای که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها عمدتاً با آن روبه‌رو می‌شوند، نبود سرمایه برای توسعه و گسترش  کسب‌وکارشان است. با این حال، طی  سال‌های اخیر شرکت‌هایی که در قالب سرمایه‌گذار وارد شدند، توانستند تا حدی این چالش‌ را مرتفع کنند، اما در نهایت هرکدام از این شرکت‌‎ها برای سرمایه‌گذاری شرایط خاص خودشان را دارند.

هلدینگ مکس نیز یکی از همین شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که حالا چهار الی پنج سال از شروع  فعالیتش می‌گذرد و تعداد استارتاپ‌هایش به 24 تا 25 شرکت می‌رسد.

ساسان معدل، جنرال پارتنر هلدینگ مکس، درباره نحوه سرمایه‌گذاری این مجموعه روی استارتاپ‌ها به تجارت‌نیوز گفت: هلدینگ مکس استارتاپ‌هایی که مدتی از فعالیت‌شان می‌گذرد را پیدا می‌کند و اگر آن استارتاپ برای توسعه کسب‌وکارش نیاز به جذب سرمایه داشته باشد، آن‌ را ارزش‌گذاری کرده و به نوعی سهام‌دار آن کسب‌وکار می‌شود. البته هلدینگ مکس معمولاً اقلیت سهام یک کسب‌وکار را خریداری می‌کند. به جز برخی از استارت‌اپ‌هایی که توسط خود مکس راه‌اندازی شده در سایر استارتاپ‌هایی که به آن‌ها ورود کرده‌ایم مانند ازکی‌وام، دکترتو و غیره اقلیت سهامشان را خریدیم.

او در پاسخ به این پرسش که معیار برای سرمایه‌گذاری چیست و یک استارتاپ برای جذب سرمایه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ توضیح داد: هلدینگ مکس در مراحل اولیه استارتاپ‌ها وارد نمی‌شود و ترجیحا در استارتاپ‌‌هایی که در میانه عمرشان هستند، سرمایه‌گذاری می‌کند. استارتاپ‌هایی که در واقع ایجاد درآمد کرده باشند و بیزینس مدلشان ثابت باشد. در اکثر مواقع خود این استارتاپ‌های به هلدینگ مکس مراجعه می‌کنند. به طور کلی در استارت‌اپ‌های کوچک که در اول راه هستند، حضور پیدا نمی‌کنیم، معمولا زمانی وارد یک استارتاپ می‌شویم که  در بازار به ثبات رسیده و بیزینس مدلش جواب داده باشد و حالا به دنبال توسعه فعالیت و بزرگ‌تر شدن است. به طور کلی حساسیت خاصی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، اما در بخش تولید وارد نمی‌شویم و عمدتا در حوزه تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه گروه بنیان‌گذاران یک استارتاپ برای سرمایه‌گذاری مکس روی آن بسیار حائز اهمیت است، تشریح کرد: در مکس، تیمی وجود دارد که ارزیابی سرمایه‌پذیر را برعهده دارد. به طور کلی اندازه بازار برای مجموعه ما بسیار مهم است؛ چراکه مکس وارد بازارهای کوچک نمی‌شود. اما موضوع دیگری که برای مجموعه بسیار حائز اهمیت است، بنیان‌گذاران یک استارتاپ هستند. اینکه افراد چقدر به کارشان دلبستگی دارند و به دنبال توسعه آن هستند.

معدل همچنین به استارتاپ‌هایی که هلدینگ مکس از صفر راه‌اندازه کرده است اشاره و تصریح کرد: زمانی که مکس شروع به فعالیت کرد چند استارتاپ، در آن راه‌اندازی شد، اما عمدتا آنقدر بزرگ نشدند. یکی از آنها پلتفرم حمل آنلاین مانند اسنپ‌بار است که  البته آنقدر بزرگ نشده، اما نسبت به آن امیدوار هستیم. یکی از دلایلی که این پلتفرم توسط مکس راه‌اندازی شد، آن است که این استارتاپ در چرخه فعالیت ماموت بود؛ از آنجایی که ماموت یکی از شرکت‌های بزرگ حمل و نقل است در نتیجه لازم بود تا در کنارش یک بازارگاه آنلاین نیز راه‌اندازی شود. در حوزه کریپتوکارنسی  نیز چند استارت‌اپ از صفر در مکس راه‌اندازی شده است.

جنرال‌پارتنر هلدینگ مکس در نهایت یادآور شد که مکس در بازارهای قرمز وارد نمی‌شود و تنها به بازارهایی ورود می‌کند که بتواند در آن اول باشد. رویکر مکس اینگونه است که تنها در بازارهایی که وضعیت آبی دارند وارد شود. در همین راستا به‌تازگی در مجموعه‌ای سرمایه‌گذاری کرده که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. به طور کلی برنامه هلدینگ مکس برای سال جاری آن است که روی سه تا چهار استارتاپ سرمایه‌گذاری کند، اما هنوز هیچ کدام قطعی نشده و از طرفی به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار نیز است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.