فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۰۲۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ارتباط پیوسته ایلان ماسک و ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۲۲ تائید می‌شود؟

ارتباط پیوسته ایلان ماسک و ولادیمیر پوتین از سال 2022 تائید می‌شود؟

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تسلا از اواخر سال ۲۰۲۲ ارتباطات منظم با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

این افشاگری که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، نگرانی‌های جدی‌ای را در میان مقامات اطلاعاتی و دفاعی ایالات متحده ایجاد کرده است. گفت‌وگوهای مکرر ماسک با رهبر روسیه همراه با نقش پررنگ شرکت‌های او در زیرساخت‌ها و امنیت آمریکا پرسش‌هایی را در مورد پیامدهای این روابط دیپلماتیک به وجود آورده است.

ارتباط ایلان ماسک و پوتین؛ پاره‌خطی که نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورد

بر اساس منابع، دخالت ماسک در امور پوتین فراتر از تبادل دوستانه است. پوتین ظاهرا از ماسک خواسته است که استارلینک سرویس اینترنت ماهواره‌ای‌اش را در تایوان فعال نکند؛ درخواستی که به نظر می‌رسد به درخواست شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین مطرح شده باشد.

چین بازاری مهم برای تسلا شرکت خودروهای الکتریکی ماسک است و نفوذ شی در این کشور احتمالا ماسک را وادار به در نظر گرفتن مسائل حساس بین‌المللی کرده است. برای مقامات اطلاعاتی کشور ایالات متحده آمریکا، این مسئله دارای پیچیدگی‌های بیشتری‌ست. زیرا تصمیمات شخصی و روابط تجاری ماسک به نظر می‌رسد با روابط خارجی آمریکا تداخل پیدا کرده است. 

این افشاگری درحالی اتفاق می‌افتد که ایلان ماسک اخیرا تحرکاتی در کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ، کاندید ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا داشته است؛ از حضور در کنار ترامپ حین سخنرانی گرفته تا پرداخت ارقام مالی تشویق‌کننده برای حامیان مردمی ترامپ. 

استفاده روسیه از استارلینک چگونه به این ارتباط پیوند می‌خورد؟

با افزایش تنش‌ها بین روسیه و غرب فناوری‌های ماسک روز به روز بیش از پیش با منافع روسیه هم‌پوشانی پیدا کرده است. وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که روسیه از شبکه اجتماعی اکس یا همان توییتر سابق، یعنی پلتفرم اجتماعی ماسک، برای پخش اخبار جعلی استفاده کرده است. این اتهام در حالی به روسیه نسبت داده می‌شود که انتخابات آمریکا در راه است. این انتخابات در شرایط کنونی می‌تواند حساسیت‌های مخصوص به خود در ابعاد جهانی داشته باشد.

علاوه بر این استارلینک که در ابتدا برای فراهم‌کردن ارتباطات اینترنتی در مناطق محروم طراحی شده بود، ظاهرا توسط نیروهای روسی در اوکراین برای افزایش برد پهپادهای نظامی‌شان به کار گرفته شده است. باز هم اتهام دیگری که قضاوت را در این مورد دشوار می‌سازد.

مقامات اوکراینی ابراز ناراحتی کرده‌اند و معتقدند که فناوری‌ای که قرار بود برای آزادی‌بخشی استفاده شود، به‌طور غیرمستقیم نیروهای روسی را تقویت کرده است. 

روابط پیچیده بین‌المللی؛ تاثیر ماسک بیش از تاثیر یک مدیرعامل!

تاثیر ماسک به‌مراتب فراتر از فناوری‌های مصرفی است. دولت ایالات متحده به شدت به اسپیس‌ایکس شرکت هوافضای ماسک وابسته است. این شرکت ماهواره‌های حیاتی امنیت ملی را به فضا پرتاب می‌کند و خدمات ارتباطی مهمی را برای ارتش ایالات متحده فراهم می‌کند.

این وابستگی دولت آمریکا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد زیرا فناوری‌های ماسک به عنوان ابزارهای ضروری و همزمان به عنوان خطرهای بالقوه عمل می‌کنند.

ارتباط ماسک با رهبرانی مانند پوتین و شی همراه با تاثیر شرکت‌هایش بر امنیت ملی آمریکا تعادلی پیچیده را به نمایش می‌گذارد. همان‌طور که نوآوری‌های او مرزهای فناوری را جلو می‌برند این سؤال مطرح می‌شود که باید چه مرزی بین پیگیری‌های شخصی او و منافع امنیت جهانی تعیین شود؟

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار