کد مطلب: ۹۲۶۸۲۵

هشدار برای ذخایر سدهای اصلی کرمانشاه

هشدار برای ذخایر سدهای اصلی کرمانشاه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از کاهش به کمتر از نصف سد های گاوشان و سلیمانشاه به عنوان اصلی‌ترین منابع تامین آب شرب کرمانشاه خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

علی مرادی  افزود: از آنجا که بیشتر آب شرب کرمانشاه از سدهای گاوشان و سلیمانشاه سنقر تامین می شود این ۲ سد اهمیت ویژه برای استان دارد.

وی گفت: در حال حاضر سد گاوشان ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد و باتوجه به ظرفیت ۵۵۴ میلیون متر مکعبی ۵۲ درصد آن خالی است.

وی اضافه کرد: همچنین ۷۳ درصد از سد ۵۰ میلیون متر مکعبی سلیمانشاه سنقر خالی است.

سد مخزنی گاوشان با ۵۵۴ میلیون متر مکعب ظرفیت در ۴۵ کیلومتری جنوب سنندج با هدف تامین آب ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی و همچنین تامین آب شرب شهر کرمانشاه به مقدار ۶۳ میلیون مترمکعب در سال ساخته شده است.

همچنین سد ۵۰ میلیون متر مکعبی سلیمانشاه پنج هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان سنقر و کلیایی را آبیاری و سالانه پنج میلیون متر مکعب آب آشامیدنی سالم اهالی منطقه را تامین می کند.

معاون شرکت آب منطقه ای کرمانشاه سد گیلانغرب را دارای کمترین حجم آب با سه میلیون متر مکعب و سد داریان را با ۲۳۳ میلیون متر مکعب پرآب ترین سد استان معرفی کرد.

بیشتر ذخایر آب سدهای کرمانشاه صرف بخش کشاورزی می‌شود

مرادی با بیان اینکه تمام ۱۲ سد استان کرمانشاه ظرفیت ذخیره یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: افزون بر ۶۳ میلیون متر مکعب از این ذخایر صرف تامین آب شرب استان می‌شود و بقیه در بخش کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشترین حجم آب سدهای کرمانشاه صرف بخش کشاورزی استان می‌شود و حوزه صنعت در حال حاضر سهم ناچیز چند میلیون متر مکعبی دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در بخش دیگر از صحبت های خود؛ به بخشنامه محیط زیست مبنی بر عدم پرورش ماهی و آبزیان در سدهای استان اشاره کرد و افزود: به دلایل زیست محیطی با هماهنگی که با جهاد کشاورزی به عمل آمده است؛ پرورش ماهی در سدهای استان ممنوع است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.