کد مطلب: ۹۳۴۱۰۱

«تجارت‌نیوز» از شاخص‌های استانی در موج سوم و چهارم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان گزارش می‌دهد:

کدام استان ها کمترین امید را به اصلاح وضعیت کشور دارند؟

کدام استان ها کمترین امید را به اصلاح وضعیت کشور دارند؟

نتایج موج چهارم از پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، مهر محرمانه خورده و هنور به طور رسمی و کامل منتشر نشده است اما اکنون برخی داده‌های آن به صورت پراکنده در دسترس قرار دارد. بر اساس بخشی از این اطلاعات، 92 درصد از ایرانیان وضعیت کشور را از نظر «مسائل و آسیب‌‌های اجتماعی» مطلوب نمی‌دانند. در میان استان‌های کشور، آذربایجان غربی و کردستان، به ترتیب کمترین امید را به اصلاح امور کشور داشته‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

«پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» را دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازه‌های چند ساله انجام می‌دهد. نتایج این پیمایش‌ها تاکنون سه بار در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴ منتشر شده است. موج چهارم این پیمایش دی سال گذشته رونمایی شد اما در ادامه مُهر محرمانه خورد و تا کنون به طور کامل در دسترس عموم مردم قرار ندارد. در این میان بخش‌هایی از موج چهارم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (1402) در اختیار پژهشگران قرار گرفته و در رسانه‌ها منتشر شده‌اند. 

در جدیدترین مورد، روز گذشته «روزنامه هم‌میهن» در گزارشی به بخش‌هایی از این پژوهش پرداخت که به مسائل و آسیب‌‌های اجتماعی اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، در مجموع 92 درصد از ایرانیان از وضعیت کنونی کشور ناراضی هستند. از نظر پاسخگویان، مهم‌ترین مسائل کشور به ترتیب عبارت بودند از: گرانی و تورم، بیکاری، اعتیاد، فساد اقتصادی و اداری، مسکن، حجاب، ازدواج جوانان، طلاق، کم‌آبی و رعایت نکردن قانون. 

همچنین بر اساس این پیمایش 61.1 درصد پاسخگویان معتقد بودند که وضع موجود را باید با انجام اصلاحات بهتر کرد، به اعتقاد 30.2 درصد از آنها وضع کشور قابل اصلاح نیست و 8.2 درصد از پاسخگویان نیز وضع فعلی را خوب و قابل دفاع می‌دانستند. 

از سوی دیگر، در میان استان‌های کشور پاسخگویان در «آذربایجان غربی» و «کردستان» بیشتر از دیگر هموطنان نسبت به آینده ناامید بودند. به ترتیب، 40.1 درصد از پاسخگویان ساکن در استان نخست و 37.9 درصد از پاسخگویان دیگری، اعتقاد داشتند که وضعیت کشور قابل اصلاح نیست.

نظرات پاسخگویان آذربایجان غربی و کردستان در موج سوم

این نتایج مربوط به بخش «مسائل و آسیب‌های اجتماعی» این پیمایش است که به پرسش‌ها و شاخص‌هایی در ارتباط با «مهمترین مسئله کشور»، «مطلوبیت وضع فعلی کشور»، «مهمترین مخاطره زیست‌محیطی کشور در آینده نزدیک»، «در امان بودن مال و اموال مردم در جامعه»، «احساس امنیت در سطح شهر و خیابان»، «امن بودن ایران» و «امنیت شغلی جامعه» بررسی شده است.

تجارت‌نیوز در ادامه نگاهی دارد به ارزیابی ساکنان دو استان «آذربایجان غربی» و «کردستان» در موج پیشین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در رابطه با بعضی از این شاخص‌ها. همچنین نظر کلی آنها در مورد شرایط اخلاقی، اقتصادی و سیاسی کشور نیز بررسی شده است.

میزان امنیت مال و اموال مردم (امنیت اقتصادی)

در موج سوم این پیمایش، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که میزان امنیت مال و اموال مردم «زیاد» است.

1 احساس امنیت اقتصادی

موفقیت حکومت در ایجاد امنیت در جامعه

در سومین پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که حکومت در ایجاد امنیت در جامعه موفقیت زیادی داشته است.

2 احساس امنیت در جامعه

امنیت شغلی

در مقطع بررسی پیشین، اکثریت پاسخگویان در آذربایجان غربی، میزان امنیت شغلی خود را «خیلی کم» ارزیابی می‌کردند. در مورد کردستان بیشترین درصد پاسخگویی، به گزینه «کم» اختصاص داشت. 

3 احساس امنیت شغلی

وضع اخلاقی مردم

 در موج سوم این پیمایش، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که رواج صفات اخلاقی منفی در آینده بیشتر می‌شود.

4 وضعیت اخلاق

وضعیت جرایم

در سومین پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که جرایم نسبت به پنج سال قبل بیشتر شده است و در پنج سال آینده نیز افزایش می‌یابد.

5 جرایم

رضایت از اوضاع سیاسی

اکثریت پاسخگویان ساکن آذربایجان غربی، در آن مقطع «تا حدودی» از اوضاع سیاسی کشور رضایت داشتند. میزان رضایت در مورد کردستان «زیاد» بود.

6 رضایت سیاسی

وضع سیاسی مردم

در موج سوم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که وضعیت سیاسی، نسبت به پنج سال قبل بهتر شده است و در پنج سال آینده نیز بهبود می‌یابد.

7 وضع سیاسی

وضع فقر و نابرابری

در این پیمایش، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که فقر و نابرابری، نسبت به پنج سال قبل افزایش یافته است و در پنج سال آینده نیز روند صعودی خواهد داشت.

8 فقر و نابرابری

موفقیت حکومت در افزایش رفاه مردم

بیشتر پاسخگویان در آذربایجان غربی و کردستان معتقد بودند که سطح موفقیت حکومت در افزایش رفاه مردم، «متوسط» بوده است.

9 افزایش رفاه

موفقیت حکومت در کاهش فقر و نابرابری

بر اساس موج سوم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، اکثریت ساکنان آذربایجان غربی معتقد بودند که میزان موفقیت حکومت در کاهش فقر و نابرابری «خیلی کم» بوده است. پاسخگویان در کردستان، سطح موفقیت حکومت در این شاخص را «متوسط» ارزیابی کردند. 

10 کاهش فقر و نابرابری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.