کد مطلب: ۹۴۰۶۰۹

«تجارت‌نیوز» از آتش‌سوزی‌ها و حوادث متعدد کاری در ۱۸ روز ابتدایی پاییز در استان‌های مختلف خبر می‌دهد:

روایت ۸ حادثه ناشی از کار برای کارگران در ۱۸ روز اخیر+جزئیات

پاییز امسال، با تلاش‌ها برای خروج پیکر کارگرانی که در انفجار مرگبار معدن طبس جان باختند آغاز شد و حوادث کاری این ماه همچنان ادامه دارد

روایت 8 حادثه ناشی از کار برای کارگران در 18 روز اخیر+جزئیات

کارگران در 18 روزی که از مهر 1403 گذشته است، در شهرهای مختلف در معرض تهدید حوادث ناشی از کار قرار گرفته‌اند. برخی مصدوم شدند و تعدادی نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند. انفجار و آتش‌سوزی عامل تعدادی از بزرگ‌ترین حوادثی بود که در این مدت در کارخانه‌ها و اماکن تجاری رخ داد؛ از طبس گرفته تا گرمسار.

به گزارش تجارت نیوز،

مهر هنوز به پایان نرسیده اما اخبار متعددی از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در محیط‌های کاری و تجاری منتشر شده است. بر اثر برخی از این حوادث، جان‌های عزیزی از دست رفتند و تعداد دیگری از آنها نیز به مصدومیت‌های شدید و سطحی کارگران یا ماموران آتش‌نشانی منجر شدند. بعضی هم فقط خسارت‌های مالی برای صاحبان کسب‌وکارها بر جای گذشتند. در این بازه زمانی، کارگرانی نیز به دلایل دیگری قربانی حوادث ناشی از کار شدند. کارشناسان اجرای نادرست قانون کار، ناامنی شغلی کارگران و نبود نظارت دقیق وزارت کار بر کارگاه‌ها را عامل کاهش امنیت شغلی و افزایش حوادث ناشی از کار می‌دانند. 

این گزارش نگاهی دارد به تعدادی از مهم‌ترین انفجارها و حوادث ناشی از کار، در بازه 18 روزه‌ای که از ششمین ماه سال گذشته است.

حوادث ناشی از انفجار و آتش‌سوزی

31 شهریور: غم طبس

52 جانی که پرپر شدند

پاییز امسال با اندوه جان کارگرانی آغاز شد که در انفجار معدن زغال‌سنگی در طبس قربانی شدند. 52 کارگر در این واقعه که ناشی از نشت گاز بود جان خود را در معدن «معدنجوی» از دست دادند. حادثه البته شامگاه 31 شهریور رخ داد اما ابعاد فاجعه‌بار آن یک روز بعد برای همگان مشخص شد. چند روزی لازم بود تا خبرها یکی پس از دیگری روی خروجی رسانه‌ها بیایند و مشخص کنند که کارگران جان‌باخته، پیش از ورود به تونل‌های معدن، بوی گاز را حس کرده بودند. همین امروز، ایلنا در گزارشی نوشت که آنها ابتدا از ورود به معدن خودداری کرده بودند اما ترس بیکاری باعث شد در نهایت ناچار از آغاز کار شوند. در نهایت با وقوع انفجار در تونل معدن، شد آنچه نباید می‌شد. پیکر 49 نفر از کارگران، در روزهای بعد از معدن خارج شد. سه تن از 16 مصدوم این واقعه نیز در بیمارستان جان خود را از دست دادند که اعضای پیکر دو نفر از آنها به نیازمندان اهدا شد.

احمد میدری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در روزهای نخست پس از وقوع انفجار، آن را نوعی حادثه اجتناب‌ناپذیر قلمداد کرد، اما حجت‌الاسلام نسائی زهان، بازپرس پرونده‌، اخیراً اعلام کرده کوتاهی مسئولان معدن در زمینه‌ نبود ایمنی تایید شده است. 

2 مهر: چهار انفجار در شهرک صنعتی گرمسار

دو کارگر با سوختگی شدید و مصدومیت آتش‌نشانان

دومین روز مهر نیز با حادثه دیگری در محیط‌های کسب‌وکار همراه بود؛ وقوع آتش‌سوزی و چهار انفجار در شهرک صنعتی گرمسار، به مصدومیت حدود 25 نفر منجر شد.

این حادثه در کارخانه آریان اطلس واحد میعانات نفتی و ساعت 15 و 30 دقیقه اتفاق افتاد. دو کارگر دچار بیش از 90 درصد سوختگی شدند و با وضعیت وخیمی به تهران انتقال یافتند.

تعدادی از مصدومان نیز از میان آتش‌نشانانی بودند که تا یک روز پس از وقوع حادثه، برای مهار آتش تلاش می‌کردند و در این مدت، دچار مشکلاتی چون گرمازدگی و احساس خفگی ناشی از دودگرفتگی شدند.

حادثه گرمسار، با توجه به وقوع آتش‌سوزی گسترده و چهار انفجار، ابعاد وسیعی داشت و با وجود گذشت 16 روز، هنوز علت آن به صورت رسمی اعلام نشده است. یکی از دلایل این تعلل، اهمیت گزارش شاهدان عینی عنوان شده است؛ همان کارگرانی که سوختگی بالای 90 درصد دارند. چندی پیش رضا خانی، رئیس آتش‌نشانی گرمسار، اعلام کرد در صورت بهبود آنان، علت دقیق حادثه مشخص می‌شود.

10 مهر: انفجار در کارخانه گریس‌سازی بستان‌آباد

یک نفر جان داد، سه نفر مصدوم شدند

به گزارش تجارت‌نیوز، پاییز به دهمین روز خود رسیده بود که بار دیگر وقوع انفجار در یک محیط کاری، جان کارگری را گرفت و تعدادی را مصدوم کرد. این واقعه در کارخانه گریس‌سازی بستان‌آباد رخ داد؛ شهری در آذربایجان شرقی. علت آن هم جوشکاری در یکی از مخازن کارخانه اعلام شد. 

رسانه‌ها نام کارگر جان‌باخته را «علیرضا رضایی» اعلام کردند؛ کارگری متاهل، با دو فرزند (رکنا).

15 مهر: آتش‌‌سوزی مرگبار در شهرک صنعتی کرمان

یک جان‌باخته و دو نفر با سوختگی ۱۰۰ درصد

نیمه مهر برای کارگران یک کارخانه تولید ظروف پلاستیکی در شهرک صنعتی خضرا روز خوبی نبود. وقوع یک آتش‌سوزی گسترده در کارخانه کلات پیشگامان بسپار نوین که در نزدیکی کرمان قرار دارد، جان یک نفر از آنها را گرفت. 12 کارگر نیز دچار سوختگی با درجات مختلف شدند.

چنان‌که ایرنا گزارش داده است، دو نفر از مصدومان سوختگی ۱۰۰ درصد داشتند، پنج نفر از آنها دچار سوختگی ۵۵ تا ۶۰ درصد شده بودند و سه نفر نیز با سوختگی پنج تا شش درصد، مدت کوتاهی در بیمارستان بستری شدند. همچنین دو نفر پس از انتقال به اورژانس، درمان سرپایی دریافت کردند و مرخص شدند. 

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها تنها به مصدومیت ۱۲ نفر از کارگران در حادثه آتش‌سوزی کرمان اشاره کرده بودند، خبرگزاری ایلنا علاوه بر آن، از جان باختن یک کارگر نیز خبر داد. این رسانه به نقل از یک منبع کارگری نوشت، در مورد تعداد کارگران حادثه‌دیده و محل وقوع حادثه اطلاع‌رسانی درستی نشده و یک نفر نیز جان خود را در این آتش‌سوزی از دست داده است.

ایلنا همچنین به نقل از سید محمد صابری، رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نیز اعلام کرد پیکر یک کارگر در میان بقایای آتش‌سوزی پیدا شده است.

17 مهر: آتش‌سوزی در انبار چوب دلیجان 

پنج نفر مصدوم شدند

امروز نیز رسانه‌ها از وقوع یک آتش‌سوزی در انبار چوب دلیجان، شهری در استان مرکزی، خبر دادند. این حادثه شامگاه 17 مهر رخ داده است. 

پنج کارگر در این آتش‌سوزی دچار سوختگی و به بیمارستان منتقل شدند.

حوادث ناشی از کار 

به گزارش تجارت‌نیوز، در 18 روزی که از پاییز گذشته، تعدادی از کارگران نیز به دلیل دیگر انواع حوادث ناشی از کار مصدوم شده‌اند یا جان خود را از دست داده‌اند.

16 مهر: باز هم یک معدن، مرگ‌آفرین شد

جان باختن کارگر 53 ساله

17 روز پس از واقعه مرگبار طبس، بار دیگر حادثه‌ای در یک معدن زغال‌سنگ در دامغان، داغ‌ها را تازه کرد. این بار، محمد علی پاکدل- کارگر 53 ساله- بر اثر واژگونی واگن در معدن طزره جان خود را از دست داد.

این حادثه در ساعت 13 شانزدهمین روز مهر رخ داد؛ در معدنی که سال گذشته نیز به دلیل وقوع یک انفجار مرگبار و جان‌ باختن ۶ نفر خبرساز شده بود. معدن طرزه به شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی، از زیرمجموعه‌های ذوب آهن اصفهان، تعلق دارد. مدیر پیشین این مجموعه به دلیل حادثه سال گذشته و مرگ کارگران برکنار و به حبس محکوم شده بود.

روایت‌های متناقض از علت حادثه معدن طرزه

امروز، احمد ابوالقاسمی‌فرد، مدیرعامل البرز شرقی، در گفت‌وگویی با مهر مدعی شد این حادثه پس از اعلام ایمنی تردد رخ داده و کارگر جان‌باخته می‌دانسته است که در آن زمان باید در جان‌پناه حضور یابد. به گفته او، مشخص نیست چرا او در آن محل نبوده؛ بر همین اساس پزشکی قانونی و بازرسان در حال بررسی علت حادثه هستند.

این در حالی است که منابع دیگری روایت‌های متفاوتی از موضوع را منعکس کرده‌اند. ایلنا از قول کارگران معدن طرزه نوشت، مرحوم پاکدل هنوز در حال کار بوده است که یکی از واگن‌های در حال حرکت از خط ریل خارج شده و به او برخورد می‌کند. در نتیجه، کارگر جان‌باخته از نواحی مختلف بدن از جمله قفسه سینه دچار آسیب‌دیدگی جدی می‌شود.

بر اساس این روایت، ، بعد از وقوع حادثه نیز امدادگران و نیروهای امداد و نجات به‌سرعت در محل حاضر می‌شوند اما امکانات لازم را به همراه نداشتند. در ادامه نیز کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد. 

اکونگار نیز به نقل از همکاران مرحوم پاکدل روایت ایلنا از حادثه را تایید کرده و افزوده است، او بیمار بود و 18 سال سابقه کار داشت؛ در نتیجه بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانست پیش از وقوع چنین حادثه‌ای بازنشسته شود.  

در این میان، خبرآنلاین در گزارشی نوشت، کارگران معدن طرزه چندی پیش و بعد از وقوع حادثه مرگبار در معدن طبس، به‌ دلیل نبود ایمنی در محل کار خود تجمع و تحصن کرده بودند. 

17 مهر: حادثه برای سیمبانان

مصدومیت دو کارگر

روز گذشته نیز یک منبع کارگری در شرکت توزیع برق گیلان از مصدومیت دو کارگر «سیمبان» در شهرستان رضوانشهر خبر داد. 

به گفته او، این کارگران حین انجام کار سقوط کردند و به بیمارستان منتقل شدند. این منبع به ایلنا گفته است، شرایط برای کار سیمبانان ایمن نیست و وسایل و تجهیزات ایمنی خوب و باکیفیت در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد.

18 مهر: واقعه مرگبار در گرمسار

فوت کارگر در یک کارخانه مواد شوینده

امروز نیز رسانه‌ها‌ از جان باختن کارگر دیگری بر اثر حوادث ناشی از کار خبر دادند. این کارگر ۳۴ساله که در یک کارخانه مواد شوینده شاغل بود، به علت گیر کردن در دستگاه تزریق پلاستیک جان خود را از دست داد. 

این حادثه ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد امروز در در شهرک صنعتی ایوانکی گرمسار رخ داد. 

به گزارش تجارت‌نیوز، مواردی که در این گزارش برشمرده شد همه حوادثی نبود که در 18 روز اخیر در محیط‌های کاری و تجاری رخ دادند. آتش‌سوزی انبار پارچه و مواد پلاستیکی در تهران، مصدومیت هفت نفر در آتش‌سوزی بازار قدیم قشم، آتش‌سوزی انبارهای بازار کنزالمال خرمشهر و آتش‌سوزی در کارگاه تولید زغال در سرفاریاب (کهگیلویه و بویراحمد) از جمله اخبار دیگری هستند که در همین بازه زمانی در رسانه‌ها منتشر شدند. به نظر می‌رسد نظارت بر ایمنی در محیط کار را باید حلقه مفقوده‌ای دانست که در میان این رشته از حوادث مشترک است. نبود امنیت شغلی برای کارگران نیز به افزایش حوادث ناشی از کار دامن می‌زند.

برای اطلاعات بیشتر، مطالعه دو گزارش نظارت دقیقی بر ایمنی کارگاه صورت نمی‌گیرد و کارگران ساختمانی امنیت جانی ندارند پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.