خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۸۸۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم بریکس از تولید نفت و صادرات جهانی چقدر است؟/ چشم‌انداز اقتصاد بریکس در ۲۰۲۳

سهم بریکس از تولید نفت و صادرات جهانی چقدر است؟/ چشم‌انداز اقتصاد بریکس در 2023

بریکس قرار است از عضویت 6 کشور جدید در آغاز سال 2024 استقبال کند. هم‌اکنون سهم بریکس از تولید نفت و صادرات جهانی چقدر است و چه چشم‌اندازی برای اقتصاد آن ترسیم شده؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : بریکس، انجمنی متشکل از پنج کشور بزرگ شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. این گروه با توجه به اقتصادهای نوظهور خود، به دنبال بهبود هماهنگی دیپلماتیک، اصلاح نهادهای مالی جهانی و در نهایت ایجاد موازنه در برابر تسلط غرب بوده است.

در 24 آگوست 2023، بریکس اعلام کرد که 6 عضو جدید را در آغاز سال 2024 به طور رسمی می‌پذیرد؛ عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات متحده عربی.

در این گزارش، سعی داریم یک نمای کلی مبتنی بر داده از چگونگی گسترش نفوذ و دسترسی گروه بریکس ارائه دهیم.

بریکس

سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی

به نقل از ویژوال کاپیتالیست از آنجایی که اکثر اعضای جدید بریکس به عنوان اقتصادهای در حال توسعه در نظر گرفته می‌شوند، اضافه شدن آنها به گروه تأثیر عمده‌ای بر سهم کلی آن از تولید ناخالص داخلی نخواهد داشت.

جدول زیر شامل پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی در سال 2023 است که توسط صندوق بین‌المللی پول ارائه شده است.

بریکس

انتظار می‌رود 6 عضو اصلی این گروه در سال 2023 تولید ناخالص داخلی 27.6 تریلیون دلاری داشته باشند که 26.3 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. با احتساب اعضای جدید، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی به 30.8 تریلیون دلار برسد که برای سهم جهانی 29.3 درصدی قابل توجه است.

سهم بریکس از جمعیت جهانی

بریکس به لطف چین و هند که تنها کشورهایی هستند که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند، بخش عمده‌ای از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است.

2 کشوری که بیشترین جمعیت را به این گروه اضافه کرده‌اند اتیوپی (126.5 میلیون) و مصر (112.7 میلیون) هستند. جدول زیر اطلاعات جمعیت از منبع World Population Review که مربوط به سال 2023 است، نشان می‌دهد.

بریکس

این امکان وجود دارد که بریکس در نهایت بتواند از 50 درصد جمعیت جهان فراتر رود، زیرا بسیاری از کشورهای دیگر تمایل خود را برای پیوستن به آن ابراز کرده‌اند.

سهم بریکس از تولیدات جهانی نفت

اگرچه جهان در تلاش است تا از سوخت‌های فسیلی دور شود، بازار جهانی نفت هنوز به‌طور باورنکردنی بزرگ است و بریکس قرار است نقش بسیار بیشتری در آن ایفا کند. این بیشتر به دلیل پذیرش عربستان سعودی است که به تنهایی 12.9 درصد از تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده است.

بر اساس ارقام سال 2022 موسسه بررسی آماری انرژی جهانی، سهم این گروه از تولید نفت از 20.4 درصد به 43.1 درصد خواهد رسید.

بریکس

چین تلاش می‌کند تجارت نفت به یوان انجام شود و پذیرش عربستان سعودی در بریکس می‌تواند این جاه‌طلبی را تقویت کند و به طور بالقوه پویایی تجارت جهانی نفت را تغییر دهد.

سهم کشورهای عضو بریکس از صادرات جهانی

آخرین معیاری که در نمودار پایین گنجانده شده، صادرات جهانی است که به داده‌های سال 2022 سازمان تجارت جهانی مربوط می‌شود. می‌توانیم ببینیم که گسترش بریکس سهم این گروه از صادرات جهانی (تجارت کالا) را از 20.2 درصد به 25.1 درصد افزایش می‌دهد.

بریکس

جای تعجب نیست که چین بزرگترین صادرکننده جهان است. صادرکنندگان عمده‌ای که در این گروه جای ندارند عبارتند از ایالات متحده (8.3%)، آلمان (6.6%)، هلند (3.9%) و ژاپن (3.0%).

کدام کشورها خواهان عضویت در بریکس هستند؟

بر اساس آخرین اخبار، بیش از 40 کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده‌اند. گروه کوچک‌تری متشکل از 16 کشور در واقع برای عضویت درخواست داده‌اند و این فهرست شامل الجزایر، کوبا، اندونزی، فلسطین و ویتنام است.

با افزایش اندازه گروه، نظرات و اولویت‌های متفاوت در بین اعضا می‌تواند در آینده تنش‌هایی ایجاد کند، به عنوان مثال، هند و چین در سال‌های اخیر اختلافات مرزی متعددی داشته‌اند، در حالی که رئیس‌جمهوری تازه منتخب برزیل به دنبال آغاز دوره جدیدی از روابط با ایالات متحده بوده است. با این حال، چیزی که مسلم است این است که به زودی به یک نام اختصاری جدید برای این گروه نیاز خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.