کد مطلب: ۸۸۲۶۸۳

در آستانه انتخابات آرژانتین بررسی شد:

دلاریزه شدن اقتصاد آرژانتین و بدهی؛ تله‌های بالقوه برای آرژانتینی‌ها

دلاریزه شدن اقتصاد آرژانتین و بدهی؛ تله‌های بالقوه برای آرژانتینی‌ها

نگرانی‌ها در مورد وضعیت عجیب اقتصاد آرژانتین همچنان وجود دارد. تغییر و تحولات اقتصادی این کشور ممکن است به مذاق همه خوش نیاید؛به‌ویژه سرمایه‌گذاران.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بحبوحه وضعیت مبهم اقتصاد آرژانتین، آرژانتینی‌ها دیروز یک گام به تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی اقتصاد 600 میلیارد دلاری را که با یک بحران عمیق شامل تورم سرسام‌آور، کمبود ذخایر دلار آمریکا و اعتماد پایین رای‌دهندگان به پول ملی دست به گریبان است، اداره کند نزدیک‌تر شدند.

صرف نظر از اینکه چه کسی در رقابت بین پوپولیست آزادی‌خواه خاویر مایلی، وزیر اقتصاد چپ میانه، سرجیو ماسا و وزیر سابق راست میانه پاتریشیا بولریچ پیروز می‌شود، دولت بعدی باید با انبوهی از بدهی‌ها و پزو به شدت ضعیف دست‌وپنجه نرم کند. دولت بعدی روی بستری قرار می‌گیرد که ممکن است به کل آن را کنار بگذارد.

وضعیت اقتصاد آرژانتین همچنان بحرانی است

به نقل از رویترز ، سرمایه‌گذاران به صندوق‌های انتخابات می‌رسند و به اقتصاد در رکود نگاه می‌کنند، زیرا خشکسالی فلج‌کننده بخش کلیدی کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است. تورم 138 درصدی، نرخ بهره 133 درصد و پزویی که در بازار سیاه بیش از 60 درصد از ارزش خود را در سال جاری از دست داده است. فاصله پزو نسبت به دلار با توجه به نرخ رسمی بالای 150 درصد است.

بقای برنامه بدهی 43 میلیارد دلاری این کشور به صندوق بین‌المللی پول و احتمال اینکه آرژانتین برای دهمین بار بدهی خود را به بعد موکول کند، در خط مقدم برنامه‌هاست.

آلخاندرو دی برناردو، مدیر سرمایه‌گذاری درآمد ثابت EM در مدیریت دارایی ژوپیتر، گفت: «دولت بعدی با چالش‌های اجرایی قابل توجهی در زمینه تورم شتاب‌دهنده و فقدان ذخایر قابل توجه فارکس مواجه خواهد شد.»

دی برناردو افزود:«هزینه‌های رو به افزایش اخیر دولت با دلاریزه شدن اقتصاد آرژانتین تامین می‌شود، پیامد ناخواسته این موضوع، افزایش بیشتر انتظارات تورمی خواهد بود.»

نظرسنجی‌های قبلی نشان از این داشت که مایلی برنده غافلگیرکننده رای‌گیری اولیه است. ماسا، نامزد ائتلاف حاکم، یارانه‌ها را افزایش داد و مالیات‌ها را کاهش داده است، زیرا به نظر می‌رسد او رقیب بولریچ برای کسب مقام دوم در دور دوم انتخابات نوامبر باشد. نظرسنجی‌ها قبل از انتخابات مقدماتی به طور گسترده گمراه‌کننده بودند و بر فقدان اطمینان افزودند.

دلار؛ برگ سبز مورد اعتماد همه نیست!

مایلی قول داده است بانک مرکزی را ببندد و اقتصاد را دلاری کند تا از ریشه تورم را کاهش دهد.

گابریل روبینشتاین، معاون وزیر اقتصاد، در سایت شبکه اجتماعی X، که قبلاً توییتر نامیده می‌شد، پست کرد که پس از رأی‌گیری روز یکشنبه، دلار در 350 پزو در برابر دلار باقی می‌ماند و از 15 نوامبر با سه درصد کاهش ارزش مواجه می‌شود.

چشم‌انداز ارز در بهترین حالت وضعیت اقتصاد آرژانتین باز هم مبهم است. جی پی مورگان هشدار می دهد که پزو با سه منبع اصلی بی‌اطمینانی روبه‌رو است: تورم، شکاف بین نرخ رسمی و نرخ سیاه و شانس هر نامزد برای برنده شدن. این بانک نرخ ارز این کشور را تا پایان سال 750 و در اکتبر آینده 1400 به ازای هر دلار در صورت دلاریزه نشدن پیش‌بینی می‌کند.

پایه پولی آرژانتین با نرخ ارز رسمی 350 کمی بیش از 20 میلیارد دلار است، اما در نرخ بازار سیاه به هشت میلیارد دلار کاهش می‌یابد. بدون در نظر گرفتن خط سوآپ ارز با چین که در روز چهارشنبه اعلام شد، ذخایر فارکس منفی است.

Elijah Oliveros-Rosen، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در S&P Global Ratings می‌گوید: «دلاریزه شدن مشکل اصلی آرژانتین که یک مشکل مالی واقعاً بزرگ است، درمان نمی‌کند.»

شمیلا خان، رئیس درآمد ثابت بازارهای نوظهور، آسیا و اقیانوسیه در UBS گفت: «با پرداخت‌های نسبتاً ناچیز برای بدهی‌های تجاری انتظار می‌رود که صندوق بین‌المللی پول به برنامه قبلی ادامه دهد؛ انباشت بدهی آرژانتین ممکن است فوری‌ترین موضوع نباشد.»

خان، که انتظار ندارد دلاری شدن نیز در صدر فهرست کوتاه‌مدت برنامه اقتصاد آرژانتین قرار گیرد، گفت: «نیازی نیست بدهی در اولویت فوری باشد.»

با این حال، به گفته هانس هیومز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Greylock Capital Management، حضور مایلی در دولت می‌تواند به دلاری شدن اقتصاد آرژانتین کمک کند.

هیومز گفت: «(مایلی) روی انگشتان صندوق بین‌المللی پول پا گذاشته است و آنها او را دوست ندارند، اما او نسبت به قبل یک مقدار بیشتر شناخته شده است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.