کد مطلب: ۹۰۲۱۵۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

همکاری تجاری هند با انجمن تجارت آزاد اروپا/ قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری امضا شد

همکاری تجاری هند با انجمن تجارت آزاد اروپا/ قرارداد 100 میلیارد دلاری امضا شد

در پی همکاری تجاری هند با انجمن تجارت آزاد اروپا، قراردادی 100 میلیارد دلاری برای تجارت آزاد امضا شد. هند تعرفه واردات چندین محصول صنعتی از این گروه را در ازای سرمایه‌گذاری 15 ساله لغو می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هند یک توافقنامه تجارت آزاد 100 میلیارد دلاری را با یک بلوک چهار عضو اروپایی امضا کرده است و در ازای سرمایه‌گذاری در طی 15 سال، بیشتر تعرفه‌های واردات محصولات صنعتی از این کشورها را لغو خواهد کرد. قراردادی که با انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) امضا شد، پس از چندین دور مذاکره طی 16 سال، شاهد سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از بخش‌های هند از جمله داروسازی، ماشین‌آلات و تولید خواهد بود.

پیوش گویال (Piyush Goyal) وزیر بازرگانی و صنعت هند گفت که انجمن تجارت آزاد اروپا شامل سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین، همه کشورهای غیر اتحادیه اروپا است که به بازاری با رشد سریع 1.4 میلیارد نفری دسترسی خواهند داشت. وی پس از امضای قرارداد در دهلی نو گفت: «موافقت‌نامه همکاری تجاری و اقتصادی هند و انجمن تجارت آزاد اروپا (TEPA) نقطه عطف تاریخی در مشارکت رو به رشد ما است. این موافقت‌نامه مسیر رشد و شکوفایی متقابل را با تقویت صادرات، ترویج سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال هموار می‌کند.»

قراردادهای تجاری هند با دیگر کشورها

در دو سال گذشته، هند قراردادهای تجاری با استرالیا و امارات متحده عربی امضا کرده است و مقامات می‌گویند که توافق با بریتانیا نیز در مراحل پایانی است زیرا نخست‌وزیر نارندرا مودی (Narendra Modi) قصد دارد تا سال 2030 به یک تریلیون دلار صادرات سالانه برسد.

دولت سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هند تعرفه‌های گمرکی بسیار بالای 95.3 درصد از واردات صنعتی از سوئیس را بدون احتساب طلا، بلافاصله یا به مرور زمان لغو خواهد کرد. یان کریستین وستره (Jan Christian Vestre)، وزیر صنعت، در بیانیه‌ای جداگانه گفت: «شرکت‌های نروژی که امروز به هند صادر می‌کنند، مالیات‌های بالای وارداتی تا سقف 40 درصد را برای برخی کالاها دریافت می‌کنند. با توافق جدید، ما تقریباً بر هر کالای نروژی مالیات وارداتی را تضمین نکرده‌ایم.»

امتیازات توافق‌نامه

بر اساس این توافق، صادرکنندگان محصولات کشاورزی هند از قوانین تجاری آزادسازی شده در قالب امتیازات تعرفه‌ای در بلوک اروپایی برخوردار خواهند شد. مقامات همچنین گفتند که افراد حرفه‌ای می‌توانند در منطقه انجمن تجارت آزاد اروپا مشاغلی را به دست آورند.

گویال در یک کنفرانس خبری گفت که این پیمان برخی از عناصر جدید مانند حقوق معنوی و برابری جنسیتی را در بر می‌گیرد، «این یک توافق تجاری مدرن، منصفانه، عادلانه و موقعیتی برد برد برای هر پنج کشور است». این پنج کشور باید قبل از اجرایی شدن این توافق‌نامه را تصویب کنند و سوئیس در نظر دارد تا سال 2025 این کار را انجام دهد. امضای توافق‌نامه  قبل از انتخابات عمومی هند که تا ماه مه برگزار می‌شود، انجام می‌شود و مودی در آن به دنبال دوره سوم خود خواهد بود.

بر اساس برآورد وزارت بازرگانی هند، هند پنجمین شریک تجاری بزرگ انجمن تجارت آزاد اروپا پس از اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و چین است که مجموع تجارت دو طرفه آن در سال 2023 به 25 میلیارد دلار رسیده است. انجمن تجارت آزاد اروپا که در سال 1960 به عنوان وزنه تعادل اتحادیه اروپا تشکیل شد، حدود 30 موافقت‌نامه تجاری را با حدود 40 کشور و منطقه خارج از اتحادیه اروپا امضا کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.