کد مطلب: ۹۰۲۵۶۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پیشرفت‌های دیجیتال در کسب‌و‌کار/ توسعه هوش مصنوعی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

 پیشرفت‌های دیجیتال در کسب‌و‌کار/ توسعه هوش مصنوعی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

گزارش «پیشرفت‌ها و روندهای دیجیتال» از بانک جهانی، استفاده کشورها از فناوری‌ها، مشاغل، صادرات و خدمات دیجیتال را بررسی می‌کند. این گزارش روند دیجیتالی شدن اقتصاد و پتانسیل تحول‌آفرین هوش مصنوعی (AI) را برجسته کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اندازه‌گیری پیشرفت دیجیتال در سطح کشور، منطقه و جهان به کشورها کمک می‌کند تا پیشرفت دیجیتال را بهتر درک و راه‌حل‌های مؤثرتری ایجاد کنند که می‌تواند به رفع نابرابری در دسترسی دیجیتال کمک کند.

847984156

دیجیتالی شدن کسب‌وکار

کسب‌وکارها در شرق آسیا در حال رقابت هستند و دیجیتالی شدن را برای تعامل آنلاین با مشتریان، تأمین‌کنندگان و کارمندان پذیرفته‌اند. شرکت‌های کوچک در کشورهای کم‌درآمد از این رقابت عقب افتاده‌اند. 

در حالی که شرکت‌ها در کشورهای پردرآمد به ادغام راه‌حل‌های دیجیتالی برای ساده‌سازی فرآیندها و بهبود کارایی ادامه می‌دهند، بسیاری از شرکت‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در سال 2022 بدون کامپیوتر یا اتصال اینترنتی بودند، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط.

5468748945148

راه حل دیجیتال روشی کامپیوتری برای انجام کاری است که سریع‌تر و با زمان کمتر کار را به انجام می‌رساند؛ به بیان دیگر، استفاده از فناوری برای کمک به ساده‌سازی فرآیندها یا حل مشکلات.

از آوریل 2020 تا دسامبر 2022، درصد شرکت‌های خرد (صفر تا چهار کارمند) که در راه‌حل‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند دو برابر شده و از 10 درصد به 20 درصد رسیده‌ است. این رقم برای شرکت‌های بزرگ (بیش از 100 کارمند) از 20 درصد به 60 درصد رسیده و سه برابر شده است. آسیای شرقی در میان مناطق در حال توسعه  پیشتاز محسوب می‌شود؛ چرا که در این کشورها سهم شرکت‌هایی که در راه‌حل‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، در همین بازه زمانی از 13 درصد به 54 درصد رسیده است. در دیگر مناطق، کمتر از 30 درصد شرکت‌ها تا پایان سال 2022 این کار را انجام دادند.

48465151531

رشد بخش خدمات دیجیتال

بخش دیجیتال موتوری برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل محسوب می‌شود، اما مزایای آن در چند اقتصاد پیشرو متمرکز است.

بخش خدمات فناوری اطلاعات (IT) مانند توسعه نرم‌افزار و مشاوره فناوری، دو برابر سریع‌تر از اقتصاد جهانی رشد کرده و شش برابر نرخ اقتصاد جهانی ایجاد اشتغال داشته است؛ اما این رشد خارق‌العاده حالت متمرکزی دارد، به ‌گونه‌ای که شش اقتصاد برتر (ایالات متحده، چین، هند، ژاپن، آلمان و بریتانیا) 70 درصد از ارزش افزوده جهانی خدمات فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده‌اند.

545345343

صادرات خدمات دیجیتال

بسیاری از کشورهای در حال توسعه شاهد صادرات پررونق خدمات فناوری اطلاعات بوده‌اند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا اقتصاد خود را متنوع کرده و مشاغل با درآمد مناسب ایجاد کنند. صادرات خدمات فناوری اطلاعات که شامل همه‌چیز از توسعه نرم‌افزار گرفته تا رایانش ابری و پردازش داده می‌شود، از سال 2005 تقریباً هفت برابر رشد کرده است.

در حالی که این حوزه تحت تسلط کشورهای با درآمد بالا است، کشورهای در حال توسعه در منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام، سریع‌ترین رشد را داشتند و ارزش صادرات آنها از سال 2005 تا 2022، به میزان 17 برابر افزایش یافت. عمده این حجم صادرات توسط چین انجام شد. اما هند بیشترین تخصص را در صادرات خدمات فناوری اطلاعات دارد که به یک سوم کل صادرات خدمات آن کمک می‌کند.

4984984151

شرکت‌های دیجیتال محلی

از زمان همه‌گیری کرونا، بازار اپلیکیشن‌ها به‌ویژه در کشورهای بزرگی که زبان‌های منحصربه‌فرد، هویت‌های فرهنگی قوی و کارآفرینان با استعداد دارند، محلی‌تر شده است.

همچنین شرکت‌های دیجیتال داخلی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در حال افزایش هستند. این کشورها در سال‌های 2020 تا 2022 هجوم سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را برای استارت‌های دیجیتال خود دریافت کردند.

در حالی که بازار اپلیکیشن‌ها نیز در حال محلی شدن است، موفقیت داخلی در این اقتصادهای در حال توسعه ممکن است قابل انتقال به بازارهای خارجی نباشد.

464152346

زیرساخت داده

کشورهای در حال توسعه فاقد زیرساخت‌های مورد نیاز برای مدیریت رشد انفجاری داده‌ها و گسترش دیجیتالی شدن هستند.

نقاط تبادل اینترنت (IXP) ساختارهای فیزیکی هستند که اتصال به ترافیک جهانی اینترنت را تسهیل می‌کنند، در حالی که مراکز داده، اطلاعات را ذخیره و پردازش می‌کنند. آنها برای فعال کردن محاسبات ابری، تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی بسیار مهم هستند.

اما در سال 2022، کشورهای با درآمد بالا حدود 60 درصد از IXP عمومی در سطح جهان و تقریباً سه چهارم مراکز داده متصل را به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا 2 درصد و در جنوب صحرای آفریقا هفت درصد بود. حدود 51 کشور و منطقه که پنج درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، هیچ گونه دسترسی به IXP ندارند.

657864563456

شناسایی و تأمین مالی دیجیتال

بیش از پنج میلیارد نفر توانایی دسترسی به خدمات و تراکنش‌های آنلاین امن را ندارند. زیرساخت‌های عمومی دیجیتال می‌توانند عملکردها و خدمات ضروری در سطح جامعه مانند شناسایی، پرداخت‌ها و تبادل داده را فعال کنند. تخمین زده می‌شود که 850 میلیون نفر در سراسر جهان فاقد هرگونه شناسه رسمی هستند و 220 میلیون دیگر نیز سابقه دیجیتالی هویت خود را ندارند.

در سال 2021، تقریباً همه بزرگسالان در کشورهای ثروتمند از پرداخت‌های دیجیتال استقبال کردند، در حالی که این رقم در کشورهای کم‌درآمد تنها 37 درصد بود. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با حدود 6 درصد جمعیت کمترین پذیرش را داشتند.

به طور مشابه، دو سوم جمعیت بزرگسال در منطقه آسیای شرقی، اقیانوس آرام و کشورهای پردرآمد به صورت آنلاین خرید می‌کردند، در حالی که تنها کمتر از 10 درصد از مردم در آفریقا و جنوب آسیا چنین تجربه‌ای داشتند. 

24532453

پیشرفت هوش مصنوعی

توسعه هوش مصنوعی به مرحله جدیدی رسیده است و اکنون سطحی از پیچیدگی را تجربه می‌کند که پیش از این غیرقابل‌تصور بود. توانایی تولید محتوایی که گاهی تشخیص آن از محتوای تولیدشده توسط انسان ممکن نیست، قابلیت‌های هوش مصنوعی را به ارتفاعات جدیدی سوق داده. پارامترهای مورد استفاده در مدل‌های هوش مصنوعی (معیارهای پیچیدگی هوش مصنوعی) از تنها 255 پارامتر در سال 1955 به 1.6 تریلیون در سال 2022 افزایش یافته است.

همان‌طور که استفاده از هوش مصنوعی گسترش می‌یابد، این پتانسیل را دارد که رشد و کارایی سریعی را ایجاد کند و فرصت‌هایی را برای تحول در برنامه‌های آموزشی، حمل‌ونقل، پایداری و بسیاری از بخش‌های دیگر، در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد. 

فناوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی با سرعتی خیره‌کننده در حال پیشرفت هستند و ما باید به سرعت عمل کنیم. برای بهره بردن از پتانسیل کامل تحول دیجیتالی که در حال حاضر در حال انجام است، همه باید شامل این تغییرات شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.