کد مطلب: ۹۱۰۵۷۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چگونه آموزش و مشاوره می‌تواند پرداخت‌های فرامرزی را سرعت بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد؟

چگونه آموزش و مشاوره می‌تواند پرداخت‌های فرامرزی را سرعت بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد؟

پرداخت‌های فرامرزی ارزان‌تر به نفع مردم و اقتصادهای سراسر جهان خواهد بود. تقریباً یک‌سوم بودجه صندوق بین‌المللی پول را کمک‌های فنی در راستای کاهش هزینه‌ها تشکیل می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از صندوق بین‌المللی پول (IMF)، خدمات پرداخت برون‌مرزی سریع‌تر، ارزان‌تر و شفاف‌تر، پتانسیل بهبود زندگی بسیاری را با حمایت از رشد اقتصادی، تجارت بین‌المللی، توسعه جهانی و شمول مالی دارد. پیوندهای مالی بین کشورها، به‌ویژه بین بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که باید به آنها پرداخته شود؛ از جمله هزینه‌های بالا و ناسازگار، بسته به کشورهای مختلف.

بر اساس پایگاه داده جهانی، متوسط هزینه جهانی ارسال 200 دلار از یک کشور به کشور دیگر حدود 12.50 دلار در سه‌ماهه اول سال 2023 یا 6.25 درصد است. گروه G20 با تاکید بر هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد هدفی تعیین کرده که هزینه متوسط جهانی برای ارسال 200 دلار حواله، تا سال 2030 بیش از سه درصد و هیچ کریدوری بالاتر از پنج درصد نباشد.

chart-mcm-cross-border

همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، برخی از هزینه‌ها چند برابر بیشتر از این هدف هستند. به عنوان مثال، هزینه‌ها برای وجوه ارسالی از ترکیه به کشور همسایه بلغارستان بیش از 50 درصد وجه ارسالی است. ارسال پول به جنوب صحرای آفریقا، به عنوان مثال حواله‌های تانزانیا به اوگاندا و کنیا بیش از 30 درصد هزینه دارد. در آفریقای جنوبی، ارسال وجه به مرزهای بوتسوانا، اسواتینی و لسوتو بسیار پرهزینه است.

کارمزدهای بالا، به‌ویژه نقل و انتقالات بانک به بانک، عامل اصلی هزینه‌های بالای کریدور بین بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است. چنین کارمزدهای بانکی برای نقل و انتقالات ناشی از اقتصادهای پیشرفته که در آن حاشیه ارز خارجی می‌تواند 50 درصد یا بیشتر از هزینه در برخی کریدورها باشد، بسیار کمتر است.

هیات ثبات مالی در گزارش اخیر اذعان کرد پیشرفت در نقشه راه برای افزایش پرداخت‌های فرامرزی به منظور دستیابی به اهداف تعیین‌شده در بخش‌های بازار عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و حواله‌ها مورد نیاز است.

چه می‌توان کرد؟

برای کمک به کاهش هزینه‌ها و پرداختن به چالش‌های پرداخت‌های فرامرزی، سازمان‌های بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باید با به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها از طریق کمک‌های فنی برای کشورهای عضو، نقشی کلیدی ایفا کنند. کمک‌های فنی می‌توانند موثر باشند. درست است که اهداف در سطح جهانی تعیین می‌شوند، اما آنها به کمک هماهنگ و سفارشی‌شده در سطح ملی برای رسیدگی به چالش‌های خاص نیاز دارند.

صندوق بین‌المللی پول دانش خود را از طریق مشاوره عملی، آموزش و یادگیری یک به یک با موسسات دولتی مانند وزارت‌های دارایی و بانک‌های مرکزی به اشتراک می‌گذارد. کمک‌های فنی این صندوق بخشی از توسعه ظرفیت است که تقریباً یک‌سوم بودجه صندوق بین‌المللی پول را تشکیل می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقصاد جهان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.