خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۰۶۰۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مسیر رشد کشورهای جنوب صحرای آفریقا/ آفریقا به آموزش باکیفیت نیاز دارد

مسیر رشد کشورهای جنوب صحرای آفریقا/ آفریقا به آموزش باکیفیت نیاز دارد

به‌رغم فشار بر بودجه دولت‌ها، کشورها به خصوص کشورهای جنوب صحرای آفریقا، باید سرمایه‌گذاری در مدارس را با کمک جامعه بین‌المللی در اولویت قرار دهند.

به گزارش تجارت‎‌نیوز، به نقل از صندوق بین‌المللی پول (IMF)، گذار جمعیتی (Demographic transition) ممکن است بزرگ‌ترین فرصت برای اقتصادهای جنوب صحرای آفریقا باشد، اما کشورها تنها در صورتی می‌توانند از سهم خود برخوردار شوند که سرمایه‌گذاری کافی در آموزش انجام دهند.

جمعیت این منطقه تا سال 2050 دو برابر خواهد شد و به 2 میلیارد نفر خواهد رسید. همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، این گسترش با رشد جمعیتِ در سن کار (15 تا 64 سال) انجام می‌شود که از سایر گروه‌های سنی پیشی گرفته و تقریباً تمام افزایش را بر عهده خواهد داشت. 

روندهای جمعیتی

تا سال 2050، جمعیت در سن کار، در جنوب صحرای آفریقا افزایش، اما در بقیه جهان کاهش می‌یابد.

84646

کشورهای جنوب صحرای آفریقا در دهه‌های اخیر پیشرفت قابل‌توجهی در گسترش دسترسی به مدارس داشته‌اند، اما نتایج در این منطقه همچنان مانند نتایج سایر بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است.

تقریباً از هر 10 کودک در سن مدرسه، سه نفر به مدرسه نمی‌روند. برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، نرخ تکمیل تحصیلات حدود 65 درصد است، در حالی که میانگین جهانی 87 درصد است. نرخ باسوادی برای سنین 15 تا 24 سال نیز 75 درصد است که کمتر از نرخِ نزدیک به 90 درصد در سایر بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است. علاوه بر این، تعطیلی مدارس به دلیل همه‌گیری کرونا، منجر به کاهش یادگیری و در برخی موارد باعث از دست رفتن سال‌ها پیشرفت شد.

بودجه دولت برای آموزش

یکی از دلایل این کمبودها این است که هزینه و بودجه دولت برای آموزش در کشورهای جنوب صحرای آفریقا از معیارهای بین‌المللی در چندین کشور، کمتر است. متوسط بودجه آموزش معادل 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2020 بود که کمتر از توصیه بین‌المللیِ «حداقل 4 درصد تولید ناخالص داخلی» است؛ اما تحلیل اخیر صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که دستیابی به هدف کلیدی توسعه پایدار برای ثبت‌نام در مدارس ابتدایی و متوسطه تا سال 2030 ممکن است مستلزم دو برابر کردن هزینه‌های آموزشی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، از جمله منابع مالی دولتی و خصوصی باشد.

تخصیص بودجه بیشتر برای بهبود دسترسی مهم است، اما به همان اندازه تلاش برای اطمینان از استفاده کارآمد از وجوه مهم است. در واقع، برای یک کشور متوسط در جنوب صحرای آفریقا، تنها 15 درصد از دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی و متوسطه به بیش از حداقل نتیجه یادگیری دست پیدا می‌کنند، در حالی که نرخ آموزش معلمان طی دو دهه به طور پیوسته کاهش یافته است.

سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش، دستاوردهای اقتصادی بلندمدت واضحی را به همراه دارد که از توجیه هزینه فراتر می‌رود. همان‌طور که در آخرین مانیتور مالی نشان داده شده است، هزینه بیشتر دولت برای آموزش، مزایای اقتصادی مانند بهره‌وری بالاتر و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به دنبال دارد. دولت‌ها در جنوب صحرای آفریقا با وجود محدودیت‌های مالی سخت‌تر و فشار مداوم بودجه باید از بودجه‌های آموزشی محافظت کنند و بهترین شیوه‌ها را در مدیریت مالی عمومی برای افزایش درآمد داخلی و اطمینان از اینکه بودجه به خوبی خرج می‌شود، اجرا کنند.

نقش سازمان‌های بین‌المللی

اهداکنندگان و سازمان‌های بین‌المللی نیز به نوبه خود، باید حمایت مالی از آموزش‌وپرورش را در سراسر منطقه حفظ کنند و گسترش دهند. این امر تأمین نیروی کار مولد را تضمین می‌کند که به شدت مورد نیاز دنیایی است که به سرعت در حال پیر شدن است و به منطقه کمک می‌کند تا به یکی از پویاترین منابع تقاضای جدید برای مصرف و سرمایه‌گذاری در جهان تبدیل شود.

به طور گسترده‌تر، ارتباط بهتر منابع انسانی فراوان منطقه با سرمایه فراوان در اقتصادهای پیشرفته و بازارهای بزرگ در حال ظهور بسیار مهم است. با نوع درستی از سیاست‌ها (به‌ویژه در زمینه آموزش) می‌توانیم شاهد جذب جریان‌های بلندمدت سرمایه‌گذاری، فناوری و دانش در جنوب صحرای آفریقا باشیم؛ و با توجه به تکنولوژی به سرعت در حال تحول و چشم‌انداز مشاغل، این امر می‌تواند پتانسیل کامل جوانان منطقه را شکوفا و آن‌ها را برای آینده بهتر تجهیز کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.