فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۴۸۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

یارانه ۱.۴ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا برای هیدروژن پاک

یارانه 1.4 میلیارد یورویی کمیسیون اروپا برای هیدروژن پاک

کمیسیون اروپا 1.4 میلیارد یورو یارانه دولتی برای طیف وسیعی از پروژه‌ها با هدف استفاده از هیدروژن به جای سوخت‌های فسیلی در حمل‌ونقل را تصویب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمیسیون اروپا طرحی را برای اعطای 1.4 میلیارد یورو یارانه دولتی به منظور تقویت فناوری هیدروژن پاک در سراسر اتحادیه اروپا به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی در حمل و نقل، تصویب کرد.

این اقدام بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای تقویت فناوری انرژی پاک خود است.

ایرباس، بی‌ام‌و و میشلین از جمله 11 شرکتی هستند که قرار است میلیون‌ها یارانه برای توسعه فناوری هیدروژن کم کربن دریافت کنند، پس از اینکه مقامات رقابت اتحادیه اروپا بسته کمک‌های دولتی را برای «پروژه مهم منافع مشترک اروپا» (IPCEI) تصویب کردند.

پروژه Hy2Move برای توسعه سوخت‌های حمل‌و قل در نظر گرفته شده است، به طور مشترک توسط استونی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسلواکی و اسپانیا حمایت شده است که درخواست معافیت از قوانین بازار که معمولاً یارانه‌های دولتی را ممنوع می‌کند، داشتند.

امید است که کمک های دولتی با سرمایه گذاری 3.3 میلیارد یورویی بخش خصوصی در پروژه هایی مانند توسعه سلول های سوختی با قدرت کافی برای استفاده در کشتی‌ها و قطارها و مخازن هیدروژن سبک وزن که می‌توانند به طور ایمن گاز انفجاری را برای استفاده به عنوان سوخت هوانوردی ذخیره کنند، مطابقت داشته باشد.

مجموع یارانه‌های دولتی برای هیدروژن چقدر است؟

به نقل از یورونیوز، این پروژه چهارمین پروژه مهم منافع مشترک اروپا مرتبط با هیدروژن است که توسط کمیسیون اروپا تأیید شده است و کل یارانه‌های دولتی مصوب برای پروژه‌های هیدروژن را به 18.9 میلیارد یورو می‌رساند.

مارگرت وستاگر، معاون کمیسیون اروپا، می‌گوید: «هیدروژن می‌تواند به کربن‌زدایی حمل‌ونقل کمک کند، اما سرمایه‌گذاری اولیه می‌تواند برای یک دولت یا یک شرکت به تنهایی خطرناک باشد.»

وی تاکید کرد که سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بخش خصوصی یک رقم مشخص بر اساس درخواست‌ها برای ابراز علاقه و توافق در کشورهای عضو مربوطه است و نه صرفاً ابراز امیدواری.

افزایش توجه به هیدروژن به عنوان یک راه‌حل بالقوه برای کربن‌زدایی حمل‌ونقل و صنایع سنگین منجر به بحث‌های زیادی شده است. برخی از کارشناسان نسبت به دستیابی به هدف تولید 10 میلیون تن هیدروژن سبز در سال 2030 که توسط کمیسیون اروپا تعیین شده، تردید دارند.

کمیسیون اروپا هنوز معیارهای قانونی را برای هیدروژن کم‌کربن ایجاد نکرده است. سازمان‌های خصوصی هشدار داده‌اند که این معیارها باید به اندازه کافی قوی باشند تا اطمینان حاصل شود که هیدروژن آبی که از گاز طبیعی تولید می‌شود، واقعاً دوستدار محیط زیست است و صرفاً بهانه‌ای برای افزایش تقاضا برای سوخت های فسیلی نیست.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.